Beantwoorden
ova103
Freshman Weetjesweter
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

POE met Telenet Powerline (PG-9082LG-TN)

Hallo

Ik had graag willen weten of ik een toestel (zoals een raspberry PI) kan voeden via POE met een Telenet Powerline (PG-9082LG-TN)? Ik weet dat ik een expansionboard (supporting IEEE 802.3af/at network standard ) nodig heb zoals https://www.waveshare.com/wiki/PoE_HAT_(C).

PoE HAT (C) is a Power over Ethernet (PoE) expansion board for Raspberry Pi 3B+/4B, supporting IEEE 802.3af/at network standard. If you have a PoE router or switch that supports the IEEE 802.3af/at network standard, then take me and you only need a network cable to connect to your Raspberry Pi to achieve networking and power supply.

Mijn vraag is dus of de Raspberry gevoed wordt als ik dit aansluit met een ethernetkabel op de Telenet Poweline (PG-9082LG-TN).

Alvast bedankt.

Olivier

17 reacties
igvfer
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Topic held(in)! Een echt antwoordkanon jij!

Nee, voor zover ik weet. Dat gaat alleen meer via een aparte adapter of via een geschikte switch. Ik heb geen weet van PWL die de benodigde stroom op je UTP kabel kunnen steken.

Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kristofDW
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

@ova103 je zou hier een poe-hat-starter-kit moeten aanschaffen speciaal voor Raspberry PI.

Deze Kit compleet met PoE HAT geleverd geeft jou de mogelijkheid om de Raspberry Pi via een Ethernet-kabel van stroom te voorzien, waardoor er geen aparte voeding nodig is. 

Hetgeen uw bedoeling is natuurlijk😁. Om de spanning op je netwerkkabel te leveren moet je een aparte POE injector aanschaffen. Het moet wel een 802.3af-compatibele POE-injector zijn om voldoende spanning te leveren op je netwerkpoort. 

Deze zou voldoende zijn : https://www.bol.com/be/nl/p/joy-it-sbc-poe-power-raspberry-pi-netvoeding-geschikt-voor-banana-pi-cub...

Extra info : Telenet Powerline geeft geen POE over de netwerkaansluiting.

KristofDW | Krak
  carpé diem.
janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

Het vermogen dat door een utp kabel kan doorgestuurd worden is beperkt. Het zal wel genoeg zijn voor een RPI 4. Voor de nieuwe RPI 5 twijfel ik. Hangt ook af van de kabellengte, want dat geeft ook verlies. Dan moet je nog zien wat je aansluit op de usb-poorten, waarbij het aangesloten toestel zijn stroom afneemt via de usb.
ova103
Freshman Weetjesweter

@kristofDW Sorry dat ik nu een simpele vraag stel (ik ben een leek op dit gebied):

Je raadt me aan om een aparte POE injector aan te schaffen. Waar sluit ik deze POE injector aan? Op de Powerline? Of op de Raspberry (het is een PI 4)?

En heb ik dan de PoE HAT nog nodig. Dit dus: https://www.waveshare.com/wiki/PoE_HAT_(C)

Maar je eindigt met te zeggen dat de Telenet Powerline geeft geen POE over de netwerkaansluiting. Gaat dit dan wel werken met de Telenet Powerline?

Alvast bedankt.

ova103
Freshman Weetjesweter

@janne_man Bedankt. Het is een PI 4 en de lengte van de kabel zal een 10meter zijn. 

kristofDW
Professional Allesweter

@ova103 Je moet inderdaad die PoE HAT dat je daar voorstelde aanschaffen. 

De POE injector moet tussen uw powerline (die ervoor zorgt dat je netwerk hebt) en je Raspberry komen. 

Dus met een UTP kabel van je powerline naar je POE injector die dan de nodige stroom geeft om extra power op de utp te zetten. 

En dan van de POE injector naar je Raspberry. (op de POE Hat)

Er zijn verschillende soorten POE :

1. POE: IEEE 802.3af dat ongeveer 15.40 w DC maximaal vermogen leverd
2. POE+: 802.3at Type 2 dat ongeveer 30 W DC maximaal vermogen leverd
3. POE++: 802.3bt Type 3 dat ongeveer 60 W DC maximaal vermogen leverd
4. 4PPOE: 802.3bt Type 4 dat ongeveer 90 W DC maximaal vermogen leverd

In de meeste gevallen is IEEE 802.3af genoeg. 

Alles hangt af van wat je nodig hebt.

KristofDW | Krak
  carpé diem.
ova103
Freshman Weetjesweter

@kristofDW  Super antwoorden, dank je wel.

15w is meer dan genoeg. Maar ik heb wel 12 volt nodig, dus de link van de POE injector die je me stuurde https://www.bol.com/be/nl/p/joy-it-sbc-poe-power-raspberry-pi-netvoeding-geschikt-voor-banana-pi-cub... vermeldt geen vermogen of spanning. Enig idee wat de specs zijn, of is er een alternatief met specs als 12V en 15w (of minder)? Ik heb wat zitten zoeken, ook op Conrad, maar vindt het niet direct.

Of moest ik me tevreden stellen met 5v: is dan deze ok?  https://www.kiwi-electronics.com/nl/poe-splitter-gigabit-usb-c-10868?search=POE%20injector

Nog een vraagje: is het hetzelfde type kabel tussen de Telenet PWL en de POE injector als tussen de POE injector en de POE Hat?

Is dit een "gewone" netwerk kabel?

Aan de POE injector is er ook nog een usb-c kabeltje. Waarvoor dient die eigenlijk? 

Dank u.  

kristofDW
Professional Allesweter

@ova103 Als je voor een POE Splitter zou willen gaan moeten je een splitter nemen van  minstens 3 A zodat je geen extra tussenstuk moet aankopen. usb c zal dan in de Raspberry komen.

Je moet hier dan wel 2 stuks van kopen (begin en einde.) Die usb c aansluitingen zou in het begin aangesloten moeten worden op een usb lader (van je gsm bijvoorbeeld)

voor de UTP kabel moet je dan minstens CAT5e kiezen en de kern van de kabel liefst volledig koper en shielded.

Hierbij de link naar de splitter : https://www.amazon.com/UCTRONICS-Splitter-Compliant-1000Mbps-Raspberry/dp/B0BLBX1795/ref=sr_1_18?dib...

Deze is IEEE 802.3af/at Compliant en heeft 3A power. Dus ideaal voor je Raspberry.

Good luck 😉

KristofDW | Krak
  carpé diem.
ova103
Freshman Weetjesweter

@kristofDW   opnieuw bedankt

Ik heb per ongeluk op oplossing gedrukt, maar ik heb toch nog een paar vragen 😉

StefaanH (Krak) heeft de inhoud van deze post bewerkt.
Reden: 
 ik heb dit ongedaan gemaakt

Ik wist niet wat het verschil was tussen een splitter en een injector, in mijn vorig bericht dacht ik nog dat dit hetzelfde was. Dankzij Chatgpt weet ik beter, en het helpt me zelfs wat verder in mijn redenering.

Ik heb dus een PI 4 die ergens buiten staat. Daar is ook een sensor bij die 12V nodg heeft (en minder dan 10w vermogen).

Is denk dat ik geen 2 splitters nodig heb, enkel eentje aan het eindpunt. Is dit dus correct:

• Telenet Powerline met kabel verbinden aan POE injector. 
  • Dit met een 10m kabel naar buiten en verbinden met de POE splitter.
  • POE splitter verbinden met Sensor (usb-c) en met de POE Hat
  • De PI heeft dus voeding en is verbonden met mijn home netwerk via de POE hat.

Zo dus (zie tekening) Is dit de juiste opstelling?

20241125_164421.jpg

Rest me nog een POE injector me 12 V (of minder te vinden). Zou deze die u eerst aangeraden had ok zijn? 

https://www.bol.com/be/nl/p/joy-it-sbc-poe-power-raspberry-pi-netvoeding-geschikt-voor-banana-pi-cub... 

Alvast bedankt

POE injector

I

ova103
Freshman Weetjesweter

Het gaat uiteraard niet werken wat ik in mijn vorige mail voorstelde, want er gaat geen stroom meer naar de PI. Voortschrijdend inzicht ...

Wat wel kan werken is met een switch denk ik:

Voordeel, geen injector meer nodig.

Maar moet ik die aansluiten op de Telenet powerline? Of enkel op het elektrisch net?

Alvast bedankt.

WG94
Professional Allesweter
PhD in problem solving! De nieuwe Einstein! Krak GP, kort voor Giga Poster!

@ova103  schreef:

Maar moet ik die aansluiten op de Telenet powerline? Of enkel op het elektrisch net?

Deze moet

1. Aangesloten zijn op via een elektrisch net, aangezien een switch stroomvoorziening nodig heeft
  2. Aangesloten zijn op je netwerk (via ethernet kabel), voor de netwerkconnectiviteit. Dat kan ofwel met een kabel naar de modem/router of indien dat niet kan via de powerline.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
ova103
Freshman Weetjesweter

Bedankt @WG94 

Aansluiten op de router kan niet (geen kabel).

Aansluiten op Powerline dan maar? Maar als ik naar het product kijk dan zie ik niet waar de "input" ethernet is. Tenzij het 1 van de 5 poorten is, maar dat betwijfel ik.

Zou het de data niet rechtstreek van het electricteits net halen (dus een soort ingebouwde powerline). Zou dat kunnen?

Mvg

WG94
Professional Allesweter
PhD in problem solving! De nieuwe Einstein! Krak GP, kort voor Giga Poster!

Bij een switch maakt het niet uit welke poort je gebruikt als "input". De taak van een unmannaged switch is verkeer doorsturen naar het juiste toestel, het zoekt zelf uit via welke poort dat moet.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
flip1953
Professional Allesweter
De nieuwe Einstein! GP, kort voor Giga Poster! Applaus voor jezelf! Hallo zeg! Wat weet jij niet?

@ova103  schreef:

Aansluiten op Powerline dan maar? Maar als ik naar het product kijk dan zie ik niet waar de "input" ethernet is. Tenzij het 1 van de 5 poorten is, maar dat betwijfel ik.

Zoals @WG94  al schreef zijn op een switch alle poorten gelijk wat betreft data ...

In het geval van de TL-SG1005P zijn poorten 1-4 PoE, poort 5 is zonder PoE. Je kan dus best poort 5 gebruiken als "input" ethernet, te verbinden met jouw netwerk (rechstreeks, via een switch, via Powerline, via Moca, via glasvezel maakt allemaal niets uit, zolang het maar ethernet is  🤔.)

@ova103  schreef:

Zou het de data niet rechtstreek van het electricteits net halen (dus een soort ingebouwde powerline). Zou dat kunnen?

Neen, dat kan niet 🙄