Beantwoorden
KnuffelBeestje
Experienced Weetjesweter
Berichten: 21
Dag van de Chocolade Say what?! Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-)

Packet Loss met CH8568LG modem

Hallo Netweters, daar ben ik weer (jammer genoeg).

 

Dit keer met een ander probleempje, joepie...

In een vorige thread had ik het nog over het verliezen van de verbinding via WiFi. Het bleek inderdaad de modem te zijn die van kanaal wisselde. Omdat ik graag een snelle en zorgloze verbinding wil hebben, heb ik besloten om overal UTP-kabels te leggen (Cat 6a). Dit had het probleem volledig verholpen.

Waarom ik deze thread nu eigenlijk maak is omdat wij nog altijd packet loss en disconnects ondervinden tijdens het gamen en surfen. Alle apparaten die deze problemen ondervinden zijn verbonden via UTP naar de modem. We hebben een switch geplaatst waar één access-point is op aangesloten. De computers en laptops zijn rechtstreeks verbonden met de switch (Netgear GS308E) en niet via de access-point.

 

Ik heb enkele testjes gedaan met WinMTR en ben op het volgende gekomen:

KnuffelBeestje_0-1649189604988.png

 

KnuffelBeestje_1-1649189639466.png

 

KnuffelBeestje_0-1649190072511.png

 

Zoals jullie kunnen zien is er dus packet loss. De packet loss komt en gaat. Vaak is dit een weekje goed en dan weer enkele uurtjes slecht. Maar natuurlijk moet het zich altijd voordoen op momenten waar je juist niet wilt dat het zich gaat voordoen :). De modem herstarten helpt in sommige gevallen, maar niet altijd. Een ping test met CMD naar de modem levert dan weer geen packet loss op...

 

Als ik een in Discord gesprek zit tijdens deze grote packet drops hoor ik alleen inkomend verkeer maar er wordt niets meer uitgestuurd naar de anderen in het gesprek. Ik zie dat mijn ping ook 5000ms+ wordt.

 

Ook in sociale videospellen (denk aan VRChat) met voice chat heb ik hetzelfde probleem. Ik hoor iedereen nog altijd tegen mij praten maar zij horen mij niet meer. Vervolgens na een 20-30 tal seconden word ik van de server gekickt.  

 

Ik heb de testjes meermaals gedaan en er is geen packet loss voor de eerste 7 - 10 packets. Vervolgens treedt het verlies op dat eventjes kan duren.

 

Weten jullie misschien meer raad?

0 Likes
25 reacties
DenQ
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Leesbeest! Goed gevonden! Leesclubje starten? Primeur!

Packet Loss met CH8568LG modem

Hey,

Ik heb het na vele troubleshooten opgegeven want voor mij ligt het probleem aan de router van Telenet, maar dan ik niet in de logs kijken natuurlijk 🙂

Ik vermoed dat deze modelletjes een probleem hebben met een overflow aan UDP traffic, maar heb het nooit echt gevonden. Allemaal nattevingerwerk.
Ik heb gelijkaardige problemen "gehad" met mijn CV8560E en heb deze pas kunnen oplossen door mijn eigen router te gebruiken en deze van Telenet te bridgen.

Onlangs werd ik weer met dit probleem geconfronteerd nadat ik mijn oude eigen router heb vervangen en dus de bridging moest aanpassen (maar niet kon wegens een storing)

 

Nu kan ik niet zeggen of je dit ook kan met uw model. Je kan dit eventueel nakijken in de geavanceerde instellingen op jouw 'Mijn Telenet'.

Succes alvast.


KnuffelBeestje
Experienced Weetjesweter
Berichten: 21
Dag van de Chocolade Say what?! Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-)

Packet Loss met CH8568LG modem

Hey @DenQ 

 

Raar dat Telenet dan nog altijd niet op de hoogte is van dit probleem. Ik was eigenlijk ook al aan het denken om een eigen router aan te schaffen en m'n modem om te laten ruilen naar een CV8560E. Ik had deze optie graag vermeden wegens de extra kosten. Ik ben gewoon aan het hopen dat er iemand hier met nog wat andere ideeën komt voordat ik kosten ging maken.

 

Toch bedankt en zal eerst nog uitkijken naar andere reacties.

0 Likes
DenQ
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Leesbeest! Goed gevonden! Leesclubje starten? Primeur!

Packet Loss met CH8568LG modem

@KnuffelBeestje 

Je kan ook proberen je apparatuur een vast IP adres te geven in de juiste range, ik heb al willen lezen dat dit zou kunnen helpen (maar kan het niet direct terugvinden) 

Het is en blijft zoeken jammer genoeg 😞 Hopelijk weten de anderen je hier meer te helpen

 

0 Likes
KnuffelBeestje
Experienced Weetjesweter
Berichten: 21
Dag van de Chocolade Say what?! Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-)

Packet Loss met CH8568LG modem

@DenQ 

 

Toch bedankt voor de suggestie maar ik geef de IP's toch liever via DHCP.

Ik denk eraan om om te ruilen naar een CV8560E en een router aan te schaffen. Ben je zeker dat dit je probleem voor zover heeft verholpen? Ik lees namelijk ook dat het niet meer bridiging is maar MAC-passthrough. Blijft het probleem dan technisch gezien niet bestaan? Aangezien de routing op de E-router nog altijd aan blijft staan?

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Packet Loss met CH8568LG modem


@KnuffelBeestje  schreef:
Ik denk eraan om om te ruilen naar een CV8560E en een router aan te schaffen. Ben je zeker dat dit je probleem voor zover heeft verholpen? Ik lees namelijk ook dat het niet meer bridiging is maar MAC-passthrough. Blijft het probleem dan technisch gezien niet bestaan? Aangezien de routing op de E-router nog altijd aan blijft staan?

Technisch is er geen verschil tussen bridging en Mac passtrough

In beide gevallen krijgt de eigen router een publiek IPv4 adres, en er wordt door E-router niets "gerouted".

Mac Passtrough is eigenlijk bridging van één enkele Mac adres....

 

Maar of een iegen router jouw probleem zal oplossen weet ik nog zo zeker niet ...

KnuffelBeestje
Experienced Weetjesweter
Berichten: 21
Dag van de Chocolade Say what?! Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-)

Packet Loss met CH8568LG modem

Bedankt voor die informatie @flip1953
Werkt de IPv6 ook nog altijd naar behoren als ik dit instel? Ik heb enkele topics gelezen dat het alleen maar met IPv4 blijkt te werken. Je weet op den duur niet meer of het nu werkt of niet hahaha. Aangezien deze posts van 2 jaar geleden zijn.

0 Likes
KnuffelBeestje
Experienced Weetjesweter
Berichten: 21
Dag van de Chocolade Say what?! Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-)

Packet Loss met CH8568LG modem

We zijn ondertussen enkele dagen verder. Had nog even gewacht tot er meer reacties zouden binnenstromen. Ondertussen de modem al 4 keer moeten herstarten omdat het elke dag weer bergaf gaat. De modem herstarten helpt wel degelijk maar na een dagje gaat het weer slecht. Begint beetje op mijn zenuwen te werken ondertussen 🙄

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Packet Loss met CH8568LG modem


@KnuffelBeestje  schreef:

Bedankt voor die informatie @flip1953
Werkt de IPv6 ook nog altijd naar behoren als ik dit instel? Ik heb enkele topics gelezen dat het alleen maar met IPv4 blijkt te werken. 


- Bridging (Mac passtrough) werkt alleen voor IPv4: je router krijgt dan één publiek IPv4 adres.

- Voor IPv6 heb je geen bridging nodig, je eigen router krijgt van de Telenet modem een IPv6 /60 prefix (via Prefix delegation).

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Packet Loss met CH8568LG modem

Ik kan het zelf niet uittesten, maar deel het vermoeden dat de Telenet routers (en dan met name de CH8568LG, maar zeer waarschijnlijk ook de andere recente modellen) een probleem hebben met de buffering en/of fragmentatie, wat leidt tot packet-loss.

Wanneer je een eigen router gebruikt voor het IPv4, en dit gewoon door de HGW bridged, heb je dit probleem niet.

Zoals je schreef, helaas kunnen wij als consument maar weinig trouble-shooting doen op de HGW. Log toegang hebben we niet. We kunnen hooguit het LAN trafiek bekijken met een analyzer, dat geeft ons echter geen informatie over buffers en fragmentatie. 😞

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
KnuffelBeestje
Experienced Weetjesweter
Berichten: 21
Dag van de Chocolade Say what?! Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-)

Packet Loss met CH8568LG modem

Bedankt voor je reactie @Arnie en @flip1953 

Ik denk dat ik gewoon de modem ga omruilen en dan ga bridgen.

 

Hopelijk kan ik na enkele weken dit positief afsluiten 😀

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Packet Loss met CH8568LG modem


@KnuffelBeestje  schreef:

Bedankt voor je reactie @Arnie en @flip1953 

Ik denk dat ik gewoon de modem ga omruilen en dan ga bridgen.


Als je extra kosten wilt vermijden (aankoop nieuwe router), zou je eventueel eens kunnen proberen met de CV8560E zonder extra router.

De Telenet E-router heeft geen WiFi aan boord, maar je kan gratis (bruikleen) één Telenet Access Point krijgen, die je kan aansluiten op de CV8560E

 

Hoewel de CV8560E géén WiFi aan boord heeft, kan je wel de WiFi instellen (via Mijn Telenet), deze instellingen worden dan gepusht naar het AP. Met een beteje geluk worden zelfs de instellingen van je vorige modem (CH8568LG) overgenomen.

 

Als het niet lukt, kan je later nog altijd een eigen router kopen ...

0 Likes
KnuffelBeestje
Experienced Weetjesweter
Berichten: 21
Dag van de Chocolade Say what?! Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-)

Packet Loss met CH8568LG modem

Ik heb een nieuwe router aangekocht en de E-router van Telenet gebridged. Dit heeft de packet loss laten verdwijnen en is niet teruggekeerd (op het moment van het schrijven). Toen ik mijn oude modem ging omruilen (CH8568LG), zagen ze inderdaad dat er problemen waren met het internet bij mij thuis. Ze gaan nog een technieker naar de kabel in onze straat laten kijken voor de zekerheid.

 

Hopelijk blijft het probleem ook daadwerkelijk weg en is het eindelijk opgelost 🙂

PippiPebbles
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Packet Loss met CH8568LG modem

Dat klinkt allemaal zeer interessant maar voor ons chinees

 

Ik heb nu net ongeveer hetzelfde probleem met dezelfde modem. We merken vooral storingen tijdens het gamen, thuiswerken via VPN verbinding en streaming.

 

Telenet technieker is hier 3x al gepasseerd, zou aan onze kabel liggen van modem-paddestoel op de straat, deze dus vervangen. Probleem leek een week opgelost.

Probleem is nu teruggekeerd, modem werd vandaag vervangen, maar het probleem is nog steeds duidelijk aanwezig.


Iets te weinig kennis ivm al dat bridgen dat je beschrijft, wij denken eraan morgen gewoon terug te 'down'graden van internetverbinding.


De problemen zijn hier namelijk gestart sinds de overstap naar het 1Gbps netwerk met de nieuwste modem.

0 Likes
KnuffelBeestje
Experienced Weetjesweter
Berichten: 21
Dag van de Chocolade Say what?! Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-)

Packet Loss met CH8568LG modem

Hey @PippiPebbles 

 

Ik heb gisterenavond jammer genoeg weer hetzelfde probleem als voordien ervaren. Het bridgen heeft in mijn geval dus niets geholpen. Ook het omruilen van de E-router heeft maar enkele dagen geholpen, tot gisterenavond.

Ik heb nog enkele testjes gedaan met WinMTR en de aangekochte router heeft geen packet loss. Maar in de volgende stap, naar de gateway, is er opeens veel verlies. Het zou mij sterk lijken als dit aan de kabels zou liggen omdat ik deze, met de aankoop van mijn nieuwe router, helemaal nieuw heb gekocht. (Cat 6a S/FTP)

 

WinMTR resultaten: https://pastebin.com/kQyYu1iG

 

We gaan nu contact opnemen om de kabels van buiten eens te laten controleren. Hopelijk zal dit wel iets opleveren. Ook hier ervaren wij de problemen sinds wat wij overgestapt zijn naar One Up i.p.v. All-Internet. 

Ik ga hier zelf nog zoveel mogelijk testen om te kijken of het dan toch misschien intern een probleem is.

Ik weet niet of er nog anderen zijn die dit probleem ervaren? Graag anders laten weten in deze thread.

0 Likes