Beantwoorden
Mos
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Portforwarding om QNAP TS 251+ via plex aan te spreken

Beste Netweters,

Ik heb een Qnap TS 251+ en zou die graag buiten mijn thuisnetwerk rechtstreeks willen aanspreken.

Nu kan dat enkel via myqnapcloud met nogal wat beperkingen. Buiten mijn netwerk kan ik via plex mijn media niet aanspreken.

In lees online dat ik via mijn telenet aan portforwarding moet doen. De vraag is welke poorten dien ik in te geven?

Mijn Qnap is via kabel rechtstreeks verbonden met mijn telenet modem (laatste model). Ik gebruik geen andere router of hub.

Ik heb reeds een account bij NoIp.

Bedankt!

 

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: QNAP plex

0 Likes
27 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Portforwarding om QNAP TS 251+ via plex aan te spreken

Dan zeggen we toch hetzelfde? Gebruik intern gewoon de standaard poorten, dus niets veranderen op de QNAP, maar enkel extern een andere poort gebruiken, en deze via port-forwarding naar de interne standaard poort omleiden.

Inderdaad, VPN is ook een optie; en wellicht een veiligere keuze. Je kunt dan de toegang tot het interne netwerk beveiligen met een username+password en/of certificaat.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Mos
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Portforwarding om QNAP TS 251+ via plex aan te spreken

Ik zie daar het voorbeeld dat je de systeem poorten veranderd naar 811 en 428. Dan moet je die poorten forwarden naar het IPadres van je QNAP.

Maar test eerst intern of de poorten wel degelijk veranderd zijn. Dus vanaf een PC in je netwerk ga je naar 192.168.0.x:811 of 428. Als dit werkt en je ziet uw QNap dan zit je goed.

Dus IPadres QNAP - externe beginpoort 811 - externe eindpoort 811 - interne beginpoort 811 protocom beiden en actief zetten

IPadres QNAP - externe beginpoort 811 - externe eindpoort 811 - interne beginpoort 811 protocom beiden en actief zetten

oor de andere poort:

IPadres QNAP - externe beginpoort 428 - externe eindpoort 428 - interne beginpoort 428 protocom beiden en actief zetten

 

 

Ik heb exact dit gedaan (weliswaar met andere poortnrs). Intern kan ik probleemloos verbinding maken. 

Via 4G verbinding maken naar 192.168.0.XXX:nieuwepoortnr lukt niet.

tem2.jpg

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Portforwarding om QNAP TS 251+ via plex aan te spreken

Via je mobiel netwerk, niet de wifi, moet je uw publiek IPadres ingeven, niet die 192.168.0.x: poortnummer, dat is alleen voor intern gebruik. Ofwel je publiek IP adres en dat vind je via https://whatismyipaddress.com/ ofwel via uw DDNS provider die je hebt ingesteld op je Qnap. U hebt een account via NoIP dacht ik.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Mos
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Portforwarding om QNAP TS 251+ via plex aan te spreken

Natuurlijk! Rookie mistake. Ik probeerde via mijn intern IP in te loggen. GELUKT! Dikke merci!

 

Aangezien Plex een andere poort gebruikt moet ik daar een aparte regel voor maken.
Vul ik ook hier telkens de nieuwe poort in bij begin en eindpoort?

0 Likes
Mos
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Portforwarding om QNAP TS 251+ via plex aan te spreken

Ondertussen ook al verbinding kunnen maken met mijn Plex via 4G. 

Ik kan wel enkel inloggen via https + extern IP omdat ik op Nas >  Secure connection HTTPS enabled heb.
Het vervelende is dat ik dan wel telkens de melding onveilige website krijg en dan moet doorklikken naar ga verder naar onveilige website.
Is dit normaal of heb ik iets verkeerd ingesteld?

bedankt voor de hulp en het geduld!

 

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Portforwarding om QNAP TS 251+ via plex aan te spreken

Je zal ook nog een certificaat moeten instellen op je NAS. Hoe je dit doet op Qnap heb ik geen idee van. Bij Synology zit dat onder beveiliging/certificaat instellen en daar kan ik een gratis Let's Encrypt instellen. Daarvoor moet je dan wel poort 80 forwarden naar je NAS. Let's Encrypt vernieuwt je certificaat elke 3 maanden via die poort 80.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Mos
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Portforwarding om QNAP TS 251+ via plex aan te spreken

is dat certificaat belangrijk? 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Portforwarding om QNAP TS 251+ via plex aan te spreken

Er moet wel een certificaat zijn, maar dat hoeft niet noodzakelijk gecetificeerd zijn of nog geldig op datum. Voor de keren dat ik extern een verbinding met thuis wil maken, stoort me dat niet een zogezegde onveilige verbinding te hebben. Zoals @igvfer reeds gemeld heeft, moet je voor Let's encryt poort 80 openzetten. Liever iedere keer de melding krijgen van onveilige verbinding dan poort 80 permanent open te zetten of de discipline te hebben om het systematisch op vaste interval te doen. Ik werk dan met een zelfgemaakt certificaat dat niet door een hoger instantie gecertificeerd is.

0 Likes
Mos
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Portforwarding om QNAP TS 251+ via plex aan te spreken

Dient dat certificaat enkel om de melding 'onveilige verbinding' te vermijden of heeft dat een belangrijke functie?
Want op zich vind ik het niet erg om die melding te negeren. Ik ga ervan dat met een sterk wachtwoord de verbinding 'veilig' genoeg is?

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Portforwarding om QNAP TS 251+ via plex aan te spreken

Dat letsencrypt enkel via port 80 werkt is inderdaad een beperking. Er zijn wel alternatieve oplossingen, zoals acme-dns-certbot, maar dat is al wat complexer, en ik weet niet of je dit op een QNAP kunt gebruiken.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Portforwarding om QNAP TS 251+ via plex aan te spreken

Met een geldig certificaat zal je die melding niet meer krijgen. Een sterk wachtwoord is genoeg. Zeker als je extern een andere poort gebruikt dan een gekend. De kans dat iemand zich amuseerd om 65636 poorten te scannen is eerder klein. Iemand kan zich daar eens met amuseren op een willekeurig ip4 adres, maar een systematisch aflopen kost nog altijd veel te veel tijd. Er wordt gezocht op gekende poorten, op gekende zwakheden (mensen die een toestel installeren, verbinden met het internet en user-id en wachtwoord van fabrieksinstellingen laten staan, of mensen die nalaten om tijdig te updaten nadat een gekend lek gedicht werd).  

Voor eigen gebruik kan je gerust werken met een certificaat dat niet gecerticeerd is door een hoger instantie of dat verlopen is.

 

amk
Freshman Meerweter
Berichten: 73
Goed bezig! Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag

Portforwarding om QNAP TS 251+ via plex aan te spreken


@igvfer  schreef:

Dat is juist wat je zegt. Het komt erop neer dat je van buitenaf best andere poorten gebruikt dan de standaard poorten om hackers een hak te zetten.😁


Wees altijd voorzichtig! Op een standaard poort komen amper meer pogingen van inbreuk dan op een willekeurig gekozen andere poort.

Een VPN is sterk aangeraden. Dan kan men gewoon op zelfde manier naar de NAS zoals van thuis.

Mos
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Portforwarding om QNAP TS 251+ via plex aan te spreken

ik zal me eens verdiepen in het instellen van een VPN.

Bedankt iedereen voor de hulp.