24748
netweters
|
152275
antwoorden
|
20687
vragen
|
Hallo, ik heb vandaag onze oude modem vervangen door de f@st3896lg-tn
Dit was geen eigen keuze ; ik kreeg vorige week mail van Telenet dat we onze modem moesten vervangen.
Nu zit ik met 2 problemen :
1- de ingang voor de utp kabel ligt anders dan bij de vorige modem en de kabel is veel te kort om deze te kunnen verbinden aan de modem.
Is een tussenstuk voldoende om dit op te lossen? Welk tussenstuk heb ik nodig? Kan ik dit afhalen in de Telenetshop?
2. Alle apparaten met draadloos internet werken, behalve mijn pc!
Ons netwerk komt er niet meer te voorschijn in de lijst van de beschikbare netwerken. Voor alle duidelijkheid ; dit heeft niets te maken met de utp kabel aangezien ik met mijn pc draadloos verbinding maak met het internet, namelijk met een wifi- usb ontvanger (ken de precieze naam niet). Dit werkte perfect met de vorige modem. Kan het zijn dat de huidige modem niet compatibel is met met wifi usb? Het betreft een TP Link WN 821 N (realtek RTL8192CU Wireless LAN 802.11n)
Op de laptop van mijn partner komt het netwerk wel tevoorschijn en is de verbinding oké.
Ik begrijp dat de technologie vooruit gaat maar alles werkte correct met de vorige modem.
Nu kan de utp kabel er niet in en kan ik met mijn pc geen verbinding meer maken met het internet.
Ik hoop dat het snel opgelost geraakt en dat ik zelf niet moet gaan investeren in nieuwe koppelstukken, wifi-usb e.d.
Het is niet fijn om hier eerst alle moeite te doen om alles te installeren en nadien te merken dat wat goed werkte niet meer werkt.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Het klopt wat je zegt de technieker heeft daar geen tijd voor wifi-stick op te lossen
Een nieuwe utp kabel legen zou beter zijn het blijft je eigen netwerk thuis
We begrijpen de extra kosten wil je niet maken maar soms kan je niet anders
De modem is aangesloten je kan geen weg meer terug
Af toe moet je zaken vervangen en stopt de ondersteuning van oude spullen
En als je netwerk in orde is heb je nooit veel problemen als je later verander van aanbieder staat ook alles op punt
Een tip zorg dat er een beetje extra utp kabel aan de modem is in toekomst zal dit zeker van pas komen
@luc55 schreef:Met dit kan je de upt verlengen als niet anders kan
https://www.gamma.be/nl/assortiment/q-link-utp-koppelstuk-rj45-wit/p/B547102
Met alleen een koppelstuk kan je geen UTP kabel "verlengen" (alleen 2 UTP kabels "koppelen"), maar dan hebt je nog een 2de UTP kabel nodig 🤔
Je kan dan beter direct een nieuwe UTP kabel gebruiken die lang genoeg is, je kan die kopen in alle mogelijke lengtes ...
@luc55 schreef:Beter een nieuwe modem kabel een goede als de snelheid belangrijk is
Er is geen enkele noodzaak om een nieuwe modemkabel te kopen (coax) bij een modemwissel ...
@luc55 schreef:In de telenet winkel nog niet gezien deze spullen je moet daar zelf voor in staan
In iedere Telenet shop kan je gratis een modemkabel krijgen (wordt administratief wel op jouw naam ingeschreven).
Ik kom straks uitgebreider reageren en ga er momenteel van uit dat mijn wifi stick niet wifi 6 compatibel is.
De enige winkel in de buurt is Krëfel, of ze me daar voldoende gaan kunnen informeren betreffende een compatibele stick betwijfel ik, afhankelijk van de verkoper natuurlijk.
Moet er letterlijk op staan dat ze 802.11 ax ondersteunen?
We hebben gelukkig nog een klein maar fijne pc winkel in de buurt en deze meneer heb ik ook even om raad gevraagd.
Een koppelstuk raadde hij af, hij beweert dat er nadien vaak problemen optreden met het internet dat kan uitvallen.
Dit wou ik niet riskeren en met even rustig (dat lukte eerlijk gezegd niet door verschillende omstandigheden) na te denken zijn we tot de conclusie gekomen dat het simpelweg kon opgelost worden door de utp-kabel een 20-tal centimeter verder uit het gootje te halen waar deze in zit. Achter de kast merk je toch niet dat de kabel schuin loopt, en de modem hangt nu dus aan de muur met de utp kabel verbonden 😊
De wifi stick/adapter die ik had haalde maar 300 mbps, wat onvoldoende bleek te zijn. Gelukkig had hij in de winkel een alternatief op voorraad : ik heb nu een tp-link AC600 en hier staat ook bij vernoemd van die dual band, zoals iemand vernoemde.
Ik ga mijn eigen reactie dus aanduiden als de oplossing, maar wil jullie allemaal via deze weg nog eens bedanken want het is mede dankzij de tips hier dat ik er aan uit geraakte.
Ik had nog een gesprek vooraf met de klantendienst van Telenet maar dit was niet zo positief.
De medewerker deed wel zijn best om andere zaken uit te sluiten, uiteindelijk heb ik zelf moeten uitleggen wat het probleem kon zijn (van de wifi stick/adapter).
Volgens hem zou eender welke nieuwe stick dat ik zou kopen voldoende zijn, wat niet klopte aangezien ze zelf mijn oude stick nog verkopen.
Ik vond het spijtig om die persoon te moeten "verbeteren", uiteindelijk bel je toch wel om geholpen te worden.
Buiten nadien toe te voegen dat ik in de winkel moest vernoemen dat deze wifi 6 compatibel moest zijn, kon hij me verder niets aanraden. In een pc winkel weet men dat misschien wel, maar de doorsnee verkoper in een grote electro zaak is daar minder van op de hoogte. Of je moet geluk hebben net iemand te treffen die wel wat kent op dat vlak.
We hadden dan nog een hele discussie over het al dan niet betalend zijn van een technieker ivm de installatie.
Vorige week zei een andere medewerker me aan de telefoon dat het afhangt van de technieker of het al dan niet betalend zou zijn (ik geef toe daar was ik ook niets mee), vandaag zei deze medewerker mij dat het gratis is als men aangeeft dat men de modem niet zelf kan installeren. Dit had ik dus moeten vernoemen in de Telenet shop volgens hem, aangezien ik zelf aan de installatie begonnen was en deze niet lukte zou ik nu wel voor een technieker moeten betalen.
Alsof je vooraf weet of de installatie van een toestel zal lukken...en tenslotte ben je dan van goede wil want je wil moeite doen om het zelf te proberen. Lukt het niet dan mag je nadien 85 euro ophoesten. Dat lag aan de medewerkers in de shop dat ze me daarover niet inlichtten volgens hem.
Spijtig dat men dan "gestraft" wordt voor de genomen moeite.
Ik hoop dat dit topic iemand anders kan helpen die tegen hetzelfde probleem aanloopt, en intussen zelf ook wat bij geleerd.
Dank jullie voor de hulp !
de regio van de 5ghz stond toch juist voor 5ghz/belgie op de oude wifi adapter ??
Sorry voor het late antwoord Thomas ; ik had geen melding meer gekregen hierover en zie het nu pas.
Ik weet het eigenlijk ook niet en denk dat de vorige adapter dit niet ondersteunde.