Beantwoorden
YvesK
Professional Weetjesweter
Berichten: 32
Alles op zijn plek! On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

RJ11 aansluiting

Besten,

 

Totnogtoe was onze telefoon aangesloten met een kabel die los in de kamer lag, dewelke met een RJ11 stekker aan de modem aangesloten is. Deze RJ11 langs de modem-kant bevat slechts 2 draden, en wel in de middelste van de 4 contacten in de stekker. De contacten van de RJ-11 stekker aan de telefoon zijn wel alle 4 voorzien van een draad (geel-groen-rood-zwart). De modem is een (vintage...) Motorola SBV5121E.

 

Ik heb nu een RJ11 inbouwcontactdoos voorzien om de telefoon eindelijk eens "proper" te kunnen aansluiten. Ik vermoed dat het voldoende is om de 2 draden die van de modem komen, ook met de 2 middelste contacten (nrs. 2 & 3) van de inbouwcontactdoos te verbinden, en van me van de 2 resterende contactjes (nrs. 1 & 4) niets aan te trekken.

 

Mijn vraag: ik ben van plan om de 2 draden in dezelfde volgorde te bevestigen in de contactdoos zoals ze uit de modem komen. M.a.w. de linker ader van de telefoon-stekker komt terecht in de linker ader van de modem-stekker. De kans zit er echter dik in dat ik me daarbij ga vergissen (zie verder) en dat deze dus omgewisseld worden. Mocht dit gebeuren, kan dat schade veroorzaken, hetzij aan de modem, hetzij aan mijn telefoon?

 

Reden van mogelijke fout: huidige kabel bestaat uit verschillende stukken met telkens verschillende kleuren van de afzonderlijke aders. Bij het volgen van zo'n mikmak is een foutje rap gebeurd, ook al let je nog zo goed op, en controleer je je notities achteraf nog eens goed.

 

Alvast bedankt voor jullie advies!

Tags (1)
0 Likes
22 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

RJ11 aansluiting

@YvesK  moest je de kabels verkeerd installeren op je wandcontact doos is er geen enkel probleem. Heb dit ook al voor gehad en heb de draadjes gewoon verwisseld. Het enige wat er dan gebeurd is niks , letterlijk niks.Geen kiestoon en geen beltoon dat is alles. Als je ze alle twee ineens goed bevestigd heb je kiestoon en kan je bellen dat is alles.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

RJ11 aansluiting

@YvesK 

 

Met een kabeltester die RJ 45 - RJ 11 poorten heeft kun je perfect nagaan welke kleuren van kabel op welke positie met elkaar verbonden zijn van kop tot staart. Hoef je geen spaggi te ontwarren en maak je geen vergissingen.

 

Ik bedoel zoiets als dit

 

Het grote voordeel van zulk toestel is dat dit in twee delen kan gesplitst worden zodat begin en einde van de kabel niet op dezelfde plaats hoeven te zijn om doorgemeten te worden.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

RJ11 aansluiting

@YvesK 

Als je aan beide zijden dezelfde draden gebruikt voor de twee middelste contacten is het altijd juist.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

RJ11 aansluiting

@YvesK  De 2 middelste draadjes, inderdaad en op (in) het contactdoosje staat er meestal A en B. Links als je er van voor op kijkt. En je kan niet veel missen.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

RJ11 aansluiting


@louishufk  schreef:

@YvesK 

Als je aan beide zijden dezelfde draden gebruikt voor de twee middelste contacten is het altijd juist.


Dat is juist zijn probleem. De kabel bestaat uit verschillende met elkaar verbonden stukken, dus géén kabel uit één stuk. En de tussenliggende stukken hebben andere kleuren.

 

Vandaar mijn tip om de beide uiteinden uit te meten met een tester. Aan de ledjes kan je dan zien welke kabel aan de ene kant verbonden is met welke kabel aan het andere uiteinde. Wat er tusseninzit hoeft ge u dan niet meer aan te trekken of na te gaan.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

RJ11 aansluiting

@StefaanH 

Ik gebruik daar een pieper en mijn vrouw voor. Maar dat is ook niet goedkoop.

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

RJ11 aansluiting

@louishufk En ik een multimeter anders komen we in ruzie....... Maar we wijken af.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

RJ11 aansluiting

de rj11 aan zijde van telefoon met 4 aders (van links naar rechts)

* lijn 2 (zwart)

* lijn 1 (rood)

* lijn 1 (groen)

* lijn 2 (geel)

 

dit gewoon ter info 😛 

 

RJ11 aan modem is standaard blauw op 2

wit/blauw op 3

 

gewoon in contactdoos hetzelfde aansluiten, zou geen probleem mogen zijn

0 Likes
YvesK
Professional Weetjesweter
Berichten: 32
Alles op zijn plek! On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

RJ11 aansluiting

Hallo terug iedereen,

 

Met excuses voor de late update, maar enkele late kerst- en nieuwjaarsborrels kon ik echt niet laten schieten...

 

Allen erg bedankt voor de uitgebreide input; het was de nodige aanvulling op wat ik zelf al op het WWW bijeen gesprokkeld had. Op basis van deze nieuw opgedane kennis heb ik vandaag mijn kabel aangesloten en getest, en je raadt het al: alles werkte al bij de eerste poging! Happy Days!

 

Blij dat ik op jullie hulp kon rekenen,

YvesK.

YvesK
Professional Weetjesweter
Berichten: 32
Alles op zijn plek! On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

RJ11 aansluiting

Patrick,

 

Bedankt voor deze geruststelling. Hiermee kon ik met onbezwaard gemoed beginnen knutselen, in de wetenschap dat ik niet in kosten ging vallen door een technisch defect te veroorzaken. Ook al was ik er tamelijk zeker van alle juiste info bijeengevonden te hebben, toch heeft dit een hele portie angstzweet vermeden.

 

Groetjes!

0 Likes
YvesK
Professional Weetjesweter
Berichten: 32
Alles op zijn plek! On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

RJ11 aansluiting

Dag Stefaan,

 

Zo'n toestel was ik al van plan om te kopen, want ik heb nog een aantal inbouwstopcontacten te koppelen aan klaarliggende UTP-kabels, en ook de pc-aansluitkabels daarvoor te maken. Altijd best om meteen na fabricatie een kabel op deugdelijkheid te testen, i.p.v. later pas te merken dat het niet werkt wanneer je je pc erop aansluit... Met jouw doorverwijzing ben ik nu ook zeker daarmee op het juiste pad te zitten.

 

Groetjes!

 

 

YvesK
Professional Weetjesweter
Berichten: 32
Alles op zijn plek! On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

RJ11 aansluiting

Hey Louis,

 

Bedankt voor deze bevestiging om de middelste contacten te gebruiken. Ik dacht oorspronkelijk ook dat dit zo was, maar er circuleren zoveel verschillende draadkleur schema's (misschien omdat een RJ11 ook nog voor andere toestellen dan enkel telefoon gebruikt wordt?), dat op de duur alle zekerheid daaromtrent bij mij verdwenen was. Vooral het feit dat het groene contact gebruikt moet worden, wat bij een vroeger, analoog systeem voor aarding voorbehouden werd, zette me sterk aan het twijfelen.

 

Groetjes!

0 Likes
YvesK
Professional Weetjesweter
Berichten: 32
Alles op zijn plek! On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

RJ11 aansluiting

Ignace,

 

Zelfde opmerking als voor Louis (want gelijkaardig antwoord van jou). Een belangrijke twijfelwegnemer!

 

Groetjes.

0 Likes
YvesK
Professional Weetjesweter
Berichten: 32
Alles op zijn plek! On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

RJ11 aansluiting

Hallo Stefaan,

 

Terugvinden van de juiste kleur was in theorie niet het grootste probleem, want alle verschillende kabels en hun onderlinge verbindingen, waren goed bereikbaar. Dus - ook in theorie - was het enkel zaak om van elke koppeling te noteren welke kleur in welke andere kleur overging. Aldus kon ik uiteindelijk op mijn papier gewoon aflezen welke beide beginkleuren veranderd waren in welke eindkleuren. Het grootste probleem was dat ik, wegens mijn legendarische verstrooidheid, een kans van 90% had om de draden nét andersom te monteren dan wat er op dat papiertje staat. Vandaar mijn bezorgdheid wat er in dat geval zou kunnen gebeuren...

 

Maar jouw commentaar geldt inderdaad onverkort: identificatie nagaan met een tester gaat veel simpeler, sneller en gegarandeerd foutloos.

 

NB: mogelijks heb ik bij het noteren van de kleurwissels ook al een fout gemaakt, en heeft dat, samen met een voorspelde omwisseling van draden in de contactdoos geleid tot een right-first-time connectie. Zelfkennis is het begin van alle wijsheid.