Beantwoorden
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Raspberry Pi als media player?

Ik heb zelf al wat gezocht, maar zie het bos door de bomen niet meer. Ik gebruik momenteel een Philips Blu-ray speler (BPD2285/12) om voornamelijk MKV (H.264) bestanden af te spelen. De BDP is via HDMI verbonden met mijn A/V-receiver (Marantz SR5011) en dat lukt goed voor zowel beeld als geluid (5.1). Maar wat als die speler niet meer voldoet? Ik zie her en der H.265 opduiken en VP9 en dat wordt niet ondersteund door de speler.

 

Dus dacht ik aan een Raspberry Pi als alternatief. Dat hoeft niet per se als media server; ik volg het KISS-principe. (-: Ik zou het ding gewoon via HDMI verbinden met de receiver om dan bestanden af te spelen vanaf een USB stick. Dat doe ik nu ook met de Blu-ray. Is het zo simpel als bijvoorbeeld VCL Player te installeren op de Raspberry en dan gewoon af te spelen? Compressie lijkt me dan niet zo'n groot probleem vermits VLC heel wat formaten ondersteunt. Maar wat met geluid? Zijn Dolby etc. dan ook ondersteund?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
29 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Raspberry Pi als media player?

@sbIk heb nog eens gespeeld met OSMC en Libre elec. Maar niet echt dolby toestanden geprobeerd. Je hebt een groot voordeel. Je koopt een aantal geheugenkaartjes en je installeert op elk van die kaartjes een apart systeem en je kan ze achtereenvolgens uittesten. Ik meen zelfs dat je een multibootsysteem kunt opzetten waar je bij de opstart kiest welk je wilt gebruiken. Hoe je dat doet zou ik eens terug moeten opzoeken.

Al een beetje aan hets snuisteren geweest en OSMC kan blijkbaar overwer met bepaalde dolby toestanden. Maar niet met allemaal. https://discourse.osmc.tv/t/playback-of-dolby-digital-plus-on-dolby-digital-dts-capable-receiver/699... 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Raspberry Pi als media player?

Ik gebruik een Raspberry (3) met Kodi software. Je kunt dan uit een repository verschillende addons laden, om functionaliteit toe te voegen, bijvoorbeel VTM-go or VRT-nu.

Je kunt hiermee ook video bestanden afspelen vanaf de USB sitck, of eventueel een DLNA server - ik gebruikt een Synology server met Gerbera DLNA software (in docker).

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Raspberry Pi als media player?

Je kan ook booten vanop een usb-stick, dus zonder micro SD.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Raspberry Pi als media player?

@sbIk ben benieuwd naar je experiment. Hou ons in elk geval op de hoogte. Succes.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Raspberry Pi als media player?

@igvfer 

 

Ik heb zelf wel interesse in zo'n Raspberry, maar voorlopig is het meer voor een collega. Die wil ook MKV-bestanden spelen, maar ik meen dat hij die nu omzet naar MP4, omdat zijn smart tv geen MKV ondersteunt. Een heel gedoe. Dus hij zou zoals mij een Philips BDP kunnen kopen, ofwel een Raspberry. Met die laatste kan hij veel méér, dus...

 

Ik zie hier een Starter Pack voor € 92,95. (Is 4GB wel nodig?) Heeft ie alleen nog een toetsenbord en muis nodig. Waar hebben jullie de hardware gekocht?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Raspberry Pi als media player?

@sb  Onder andere bij kiwi electronics: https://www.kiwi-electronics.nl/raspberry-pi . En inderdaad een toetsenbord en muis voor de opstart. Daarna deed ik gewoon alles via VNC viewer vanop mijn PC eens die in het netwerk zat.

Mooie prijs. Als ik de afzonderlijke onderdelen zoals een micro sd, voeding en de raspberry zelf neem dat zit je bijna aan zoveel. En hier zit er nog een HDMI kabel bij enzo.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Raspberry Pi als media player?

Ik heb kodi geinstalleerd, dan heb je helemaal geen toetsenbord nodig. Je kunt alles via een (draadloze) muis doen. Ik gebruik dit in de living, en wilde daar geen toetsenbord nodig hebben.

Ik gebruik nu een Raspberry 3B. Meer dan voldoende. Een starterkit heb  je bij sossolutions.nl voor rond de 55 euro.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Raspberry Pi als media player?

Heeft iemand van jullie al geprobeerd om MKV-bestanden (H.264 & H.265) af te spelen op een Raspberry Pi? Mijn collega wees me er vandaag dat dit problemen kan geven. Dus zocht ik zelf en vond ik bijvoorbeeld dat MKV met VLC Player wel kan, maar dat de ingebouwde hardware acceleration instelling problemen kan geven met een Raspberry Pi. Misschien toch niet zo geschikt dan?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Raspberry Pi als media player?

Hier zijn de properties van een mkv video bestand wat ik juist bekeken heb via mijn RPI met LibreELEC + Kodi. Raspberry Pi 3 Model B Plus Rev 1.3

 

 

properties-mkv.png


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Raspberry Pi als media player?

Bij een andere bestand met onderstaande properties kwam de RPI duidelijk wel in moeilijkheden. Ik kan het later nog eens met een RPI4 proberen.

 

properties-luc.png

 

Hierbij kan ik nog aanvullend melden dat ik deze bestanden afspeel via DLNA.

De DLNA server is een Synology NAS (DS918+), gebruikmakende van Gerbera DLNA server software in een docker.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Raspberry Pi als media player?

@Arnie  Werkt de Dolby surround 5.1 audio? Voor @sb lijkt zulks van belang (als ik goed begrijp). Heb je ook al eens 4K (e.g. 3840x2160p) ipv HD (1920x1080p) getest? H.265 kwaliteit is veel beter dan H.264 kwaliteit voor zelfde bitrate encoding, maar, de player moet in real-time kunnen decoderen (wat soms HW GPU acceleratie support vereist). Kan je download URLs geven van test files? Dan kunnen anderen diezelfde ook eens testen, voor objectieve vergelijking.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Raspberry Pi als media player?

Goede vragen. De audio heb ik enkel stereo getest, met mijn kodi direkt aan de TV geconnecteerd via HDMI. Ik zal eens proberen via de AVR.

Ik heb tegenstrijdige info gevonden op internet over de mogelijkheden van 5.1.

De RPI ondersteund dit in ieder geval. De kodi software wellicht niet, of dient via passthrough te gebeuren.

Ik ga eens kijken wat ik kan testen.

 

Links naar download test bestanden heb ik niet. Iemand suggesties?


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Raspberry Pi als media player?


@NofanTasi  schreef:

@Arnie  Werkt de Dolby surround 5.1 audio? Voor @sb lijkt zulks van belang (als ik goed begrijp). Heb je ook al eens 4K (e.g. 3840x2160p) ipv HD (1920x1080p) getest? H.265 kwaliteit is veel beter dan H.264 kwaliteit voor zelfde bitrate encoding, maar, de player moet in real-time kunnen decoderen (wat soms HW GPU acceleratie support vereist). Kan je download URLs geven van test files? Dan kunnen anderen diezelfde ook eens testen, voor objectieve vergelijking.


Zou het ook een verschil kunnen maken tussen de Raspberry Pi4 met de PI3. Want die laatste versie heeft een iets straffere processor meen ik.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Raspberry Pi als media player?

Ik gebruik voor het moment een Raspberry Pi 3 Model B Plus Rev 1.3 voor mijn Kodi, maar heb hier ook een RPI4 liggen. Die zal ik eens proberen in orde te brengen.

Dat zal zeker wel een verschil maken nog.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes