24750
netweters
|
152321
antwoorden
|
20691
vragen
|
Ik wens mijn modem in bridging te zetten zodat mijn eigen router een publiek WAN IP adres krijgt.
Ik heb het vermoeden dat door de DMZ instelling het niet lukt. Iedere keer als ik die uit zet dan springt hij automatisch weer terug.
Zie de screenshots hieronder van mijn modem.
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Titel gewijzigd door Vincent (mod) | Vorige titel: Router krijgt geen publiek WAN IP adres van het modem
Opgelost! Ga naar oplossing.
Goeie avond.
Ik heb een gelijkaardige setup met UniFi (UDM) thuis - dit loopt al een jaar of 4 zonder problemen.
Vandaag rond 17:50 plots het internet volledig weg, zonder enige aanleiding; geen wijzigingen of updates aan het netwerk, geen stroompannes, geen modems die herstart zijn.
Zelfde fenomeen: WAN adres was foutief.
Herstarten van modem / UDM hielp niet.
Door jouw screenshot heb ik dan geprobeerd om het DMZ vinkje uit te zetten. Na een nieuwe herstart werkt terug alles.
Bedankt!
@kschiffauer schreef:
Op deze screenshot van jouw router zie ik
Ik vermoed dus:
Als je alles correct gedaan hebt, namelijk:
Dan zal je een publiek IPv4 adres krijgen op jouw router.
Nu heb ik het vermoeden dat er iets niet klopt in je routerinstellingen (en dat je de router niet hebt herstart).
Dag,
We zijn allemaal gefocust op software, misschien iets doms maar zou de UTP kabel in de WAN poort is ingeplugd zijn? Die zou in een UTC uitgang moeten.
Just checking...
Kelvin
Ja, precies zoals ik al vermoedde. Dat DMZ-adres aan staat is de oorzaak van het probleem.
Deze moet uit maar mijn modem zet het automatisch weer aan!?
Gewoon uit interesse: hoe is je UPnP instelling? Ik vraag dit, omdat de DMZ bug (die opgelost zou moeten zijn, hier toch) in het verleden samenhing met de UPnP instelling.
Bridging en DMZ heeft niets met elkaar te maken. Ik gebruik het beide, zonder problemen.
Briding (of MAC passthrough) stel je in voor één specifiek MAC adres. Al het verkeer van of voor (oubound en inbound) dat mac adres zal dan gewoon door de CV8560E gebridged worden, zonder door de NAT functie te gaan.
DMZ is een NAT functie - eigenlijk een catch-all port-forwarding voor inkomend verkeer. Je CV8560E blijft immers voor alle andere aangesloten apparaten gewoon een NAT router. Je kunt dus gewoon port-forwarding blijven gebruiken voor apparatuur die je achter de CV8560E aansltui (maar niet achter je eigen router). Of als je het jezelff makkelijk wilt maken, kun je ipv port-forwarding DMZ instellen. Bijvoorbeeld voor een extra aangesloten test-router, of een server waarmee je wilt experimenteren.
Om zeker te zijn dat de bridging van de CV8560E goed werkt is het belangrijk het juist MAC adres in te geven in de config, via my telenet. Er zijn verschillende methoden om dit mac-adres te vinden. Het makkelijkste is gewoon via my telenet te kijken bij aangesloten apparaten. Welk MAC adres zie je nu bij ip adres 192.168.0.180? Het is dat mac adres wat je bij "bridging " moet instellen. Gewoon even copy-paste doen.
@kschiffauer schreef:Ja, precies zoals ik al vermoedde. Dat DMZ-adres aan staat is de oorzaak van het probleem.
Ik ga proberen om het modem terug in fabrieksinstellingen te zetten en daarna mijn gewensten bridging instellingen weer gebruiken in de hoop dat het werkt
Jij bent zodanig gefocust om het "probleem" van die DMZ dat je géén andere oplossingen wilt zien.
Net zoals @Arnie ben ik er ook van overtuigd dat dit jouw probleem niet is, en een reset van je modem zal ook niet helpen (want Telenet zal na de reset jouw oude gegevens terug doorspelen).
Heb je nu al eens gecontroleerd of jouw router instellingen correct staan (router ingesteld in router mode, en niet in bridge of AP mode, WAN poort ingesteld op dynamisch IP (DHCP), router herstart, etc ...).
Het MAC adres was inderdaad de oorzaak. Op de doos van de router staat een ander MAC adres dan in de config van de interface.
Wanneer het MAC adres in het modem niet overeen komt met het MAC adres van de WAN poort ontvang je een prive IP adres 192.168.0.xxx en wanneer hij wel overeen komt dan ontvang je een publiek IP adres 84.193.xxx.xxx
Het DMZ-adres vinkje in het modem heeft mij in verwarring gebracht en staat er helemaal los van.