Beantwoorden
jan00
Experienced Weetjesweter
Berichten: 26
De vlam zit erin. Tien op tien! Dat loopt vlotjes. Handje vol!

Scherm laptop kapot, hoe aan data op harde schijf raken

Dag Netweters,

 

heel recentelijk had ik een laptop van mijn werk waar plotseling het scherm defect was

ik had enkel nog een zwarte achtergrond met verticale onregelmatige witte lijnen

totaal geen manier meer om op te starten of aan je gegevens te komen

hoe werd dit opgelost?

VGA (of HDMI of DVI) kabel aan te sluiten op extern scherm

je doet op je kapotte laptop de toetsencombinatie   'Windows-toets + P' in te drukken

1XP = alleen op scherm van laptop

2XP = dupliceren op aangesloten extern scherm

3XP = uitbreiden ook naar aangesloten extern scherm

4XP = alleen op aangesloten extern scherm

wij kozen uiteraard voor oplossing 2XP,

en inderdaad, jaaaaa, eindelijk zag ik weer alles van mijn scherm vroeger op de laptop

inlogscherm, alle programma's, verkenner om hiermee alles naar onedrive over te zetten ....

eerst werd dus kopie gemaakt van alle nodige bestanden van de c:\ naar de onedrive

blijkbaar onhield laptop nu dat hij bij het latere heropstarten nu altijd sowieso optie 2XP gebruikt

laptop met kapot scherm werd ingeruild voor nieuwe laptop, 

inloggen nu met optie 3XP om 2 verschillende schermen op zelfde harde schijf te hebben en done

effen dacht ik dat ik of alle bestanden van jaren ver definitief kwijt was

of dat het een heksentoer zou zijn om fysiek harde schijven eruit te halen en .....

vanaf heden zet ik alle nodige bestanden enkel nog op onedrive, gekoppeld aan je account en toegang hiertoe vanuit gelijk welke PC je dan inlogt

hebben jullie misschien een andere manier i.p.v. 'windows-toets' + 2XP om dit opgelost te hebben?

sukses nog hier aan deze Netwetersgemeenschap

Jan

 

Titel bewerkt door Snne_ (mod) | vorige titel: scherm kapot laptop, hoe alle gegevens op harde schijf

4 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Scherm laptop kapot, hoe aan data op harde schijf raken

@jan00 Als je uw laptop opstart en dicht doet zal deze automatisch je extern scherm nemen als primair scherm. Je moet wel zien dat je laptop niet in slaapmodus valt bij het sluiten van je scherm. Je moet dit dus eerst aanpassen voor je verder gaat. 

Deze instelling staat in de powersettings van je pc. Zo kan je dus je pc nog jarenlang gebruiken met een extern scherm aan 🙂

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
jan00
Experienced Weetjesweter
Berichten: 26
De vlam zit erin. Tien op tien! Dat loopt vlotjes. Handje vol!

Scherm laptop kapot, hoe aan data op harde schijf raken

dag KristofDW,

bedankt voor je antwoord

probleem was dat na 05 minuten werkPC ALTIJD in slaapmodus gaat, dit is zo ingesteld door de admin ICT van mijn werk voor alle werknemers

en ik was zo onhandig om > 40 giga gegevens over al de jaren van werk enkel op mijn C:\ te zetten, deze diende en moest ik absoluut recupereren

mooi idee voor hopelijk géén volgende keer voor mijn werkPC, heb dan immers efkens gepanikeerd

fijn idee alsnog KristofDW wat jij hier aanhaalt, uitzonderlijk toch intromenu zien en inloggen

groeten

Jan

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Scherm laptop kapot, hoe aan data op harde schijf raken


@jan00  schreef:

en ik was zo onhandig om > 40 giga gegevens over al de jaren van werk enkel op mijn C:\ te zetten, deze diende en moest ik absoluut recupereren

mooi idee voor hopelijk géén volgende keer voor mijn werkPC, heb dan immers efkens gepanikeerd


Onhandig?

Grove nataligheid noem ik dat. Zo slordig omspringen met (belangrijke) bedrijfsinfo zou bij sommige werkgevers goed zijn voor een C4 .

 

Ook een fout van de IT afdeling.

Een gewone gebruiker zou geen toegang mogen hebben tot de C:\ om er data op te zetten?

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Scherm laptop kapot, hoe aan data op harde schijf raken

@jan00 Als de pc na 5 minuten al in slaapmodus gaat moet je gewoon doorwerken hé 😉

Blijkbaar geen goede IT dienst, want normaal gezien ben je geen local admin op je pc. Dit geeft alleen maar problemen 😉 Ikzelf gebruik voor mijn thuispc ook geen admin account. heb wel de gegevens van het admin account maar dat is alleen als ik iets wil installeren. 

Zo ben je nog veiliger tegen het automatisch installeren van software of plugins.

Voor het bewaren van je thuis data kan je een NAS aanschaffen, deze kan je dan als backup instellen of gewoon om te gebruiken als storage. Backup vergeten heel veel mensen in te stellen. Enkele weken geleden een klant gehad die al zijn foto's van vroeger toen hij kind was op zijn harde schijf had staan. De pc waar de foto's opstonden was stuk en hij kon dus geen backup terugzetten. 

Ik heb alle geluk nog een recovery kunnen doen van al zijn data.(file recovery) Nu heeft hij eindelijk een volledig back systeem staan om al zijn foto's en data op te bewaren. Wat betreft natuurlijk uw werk pc , dit zou uw werkgever moeten oplossen natuurlijk 🙂


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes