Beantwoorden
Wilhelm
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Speedtest + allerhande connectieproblemen

Hi all,

 

Toch even geschrokken van de Telenet speedtest resultaten hier. Test gedaan met Chrome op een Win10 bekabelde laptop. Vreemd genoeg zijn de resultaten met de Ookla speedtest duidelijk veel beter. (zie allebei hieronder).

 

Er zitten wel 2 unmanaged Netgear switches tussen de modem en mijn laptop: eentje beneden aan de router wegens te weinig poorten voor alle kabels en eentje op mijn bureau om 2 laptops en 1 netwerkprinter bekabeld aan te sluiten. Ik heb nog de 'oude' witte modem/router staan.

En dan te weten dat ik eigenlijk standaard een 300Mbps zou moeten hebben, waar ik daarenboven ook de 1Gb optie op betaal.

 

De laatste tijd ook veel last van onderbrekingen die zich meteen laten voelen door connectieproblemen in het alarmsysteem. Ik merk bovendien vertraging in mijn Teams videoconferenties en bijwijlen weigert mijn VPN-connectie ook dienst.

 

Er staan in de WiFi-setup naast de modem/router nog 2 APs van Telenet (zolder + tvhoek) en 1 WiFi-powerline in mijn bureau. Iets zegt me dat dit allemaal teveel van het goede is, maar ik hoor het graag van jullie.

En een hele vreemde is dat ik er al geruime tijd niet meer in slaag om via WiFi op het AP in de tv-hoek aan te loggen op mijn bankapp, waar dat via een WiFi-connectie op de router/modem of het andere AP zonder probleem lukt. 

 

Een hele tijd geleden heeft mijn zoon zitten prutsen met port forwarding om met zijn vrienden te kunnen gamen. Ik heb dat toen allemaal uitgezet, maar heb de indruk dat het sindsdien nooit meer helemaal is goed gekomen.

 

Diepe zucht dus. Misschien weten jullie raad. In het beste geval ligt het aan de router. Ik hoop het.

 

Wilhelm_0-1606768406019.png

Wilhelm_1-1606769105250.png

 

0 Likes
4 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Speedtest + allerhande connectieproblemen

Probeer het probleem eens stap voor stap te bekijken.

Kun je eens je laptop direkt op de router/modem van Telenet aansluiten? Welke snelheid behaal je dan? Bij voorkeur zonder de andere apparaten aangesloten te hebben.

Herstart ook eens je modem.

Daarna eens proberen via de switch bij het modem. Of een andere kabel.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5296
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Speedtest + allerhande connectieproblemen

de verschillende speedtest site's zijn ook soms niet te vertrouwen, bij teveel aanvragen door mensen gaat die soms wat trager reageren en werken, je kan u niet echt vastpinnen op die site's, 

ook eens een andere server kiezen kan wonderen doen, die servers zijn ook soms overbelast door aanvragen.

is soms wat zoeken.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Speedtest + allerhande connectieproblemen

@Wilhelm  het alarmsysteem, is dit via telefoon aangesloten of via wifi/lan? 

De reden dat ik dit vraag is, als het via telefoon is aangesloten is op de Telenet modem, dan zou dat beteken dat je Telenet modem het probleem is en moet je niet verder zoeken.

Hetgeen je wel eens kan doen is alles herstarten en nogmaals proberen met de Oakla speedtest app die je kan downloaden voor uw pc. Dit geeft betere resultaten. 

Vermits je het speedboost abonnement hebt zou je meer download met hebben dan hetgeen je nu hebt. Zorg wel dat je tijdens de speedtest uw wifi afzet en uw kabel direct in de Telenet modem steekt. Dit geeft het beste resultaat. 

Zie ook eens in mijn Telenet of je AP's van Telenet in de lijst staan, anders moet je ze terug koppelen en eventueel resetten. Trek dan ook alle Ap's uit en laat ze nogmaals connecteren.

En als je de port forwarding niet juist hebt gedaan, kan dit inderdaad wel problemen geven. 

Misschien eens alles resetten en terug opnieuw beginnen?

 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Wilhelm
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Speedtest + allerhande connectieproblemen

@kristofDW Is aangesloten via de LAN. Heb vandaag met Telenet proberen te Whatsappen ... Loopt niet vlot, want naar eigen zeggen 'bijzonder druk' op de social media. Ok fair enough, maar daarmee is mijn probleem niet opgelost. Enfin, de raad gekregen om modem/router te resetten en helemaal van voor af aan te beginnen. En niemand bij Telenet die mij voorstelt om een volledig nieuwe router te gaan halen of te laten installeren. Vreemd.

0 Likes