Speedtest + allerhande connectieproblemen
Hi all,
Toch even geschrokken van de Telenet speedtest resultaten hier. Test gedaan met Chrome op een Win10 bekabelde laptop. Vreemd genoeg zijn de resultaten met de Ookla speedtest duidelijk veel beter. (zie allebei hieronder).
Er zitten wel 2 unmanaged Netgear switches tussen de modem en mijn laptop: eentje beneden aan de router wegens te weinig poorten voor alle kabels en eentje op mijn bureau om 2 laptops en 1 netwerkprinter bekabeld aan te sluiten. Ik heb nog de 'oude' witte modem/router staan.
En dan te weten dat ik eigenlijk standaard een 300Mbps zou moeten hebben, waar ik daarenboven ook de 1Gb optie op betaal.
De laatste tijd ook veel last van onderbrekingen die zich meteen laten voelen door connectieproblemen in het alarmsysteem. Ik merk bovendien vertraging in mijn Teams videoconferenties en bijwijlen weigert mijn VPN-connectie ook dienst.
Er staan in de WiFi-setup naast de modem/router nog 2 APs van Telenet (zolder + tvhoek) en 1 WiFi-powerline in mijn bureau. Iets zegt me dat dit allemaal teveel van het goede is, maar ik hoor het graag van jullie.
En een hele vreemde is dat ik er al geruime tijd niet meer in slaag om via WiFi op het AP in de tv-hoek aan te loggen op mijn bankapp, waar dat via een WiFi-connectie op de router/modem of het andere AP zonder probleem lukt.
Een hele tijd geleden heeft mijn zoon zitten prutsen met port forwarding om met zijn vrienden te kunnen gamen. Ik heb dat toen allemaal uitgezet, maar heb de indruk dat het sindsdien nooit meer helemaal is goed gekomen.
Diepe zucht dus. Misschien weten jullie raad. In het beste geval ligt het aan de router. Ik hoop het.
- Labels:
-
access point
-
alarmsysteem
-
netwerken
-
snelheid