Beantwoorden
jcampens
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

TL-link R605 configureren voor vast IP-adres

Hallo, 

Na wat zoeken op Netweters kon ik het antwoord niet vinden. 

Kan iemand mij vertellen hoe ik de TL-R605 kan instellen zodat ik mijn netwerk kan instellen dat ik alle apparaten op een intern vast ip adres kan zetten?

Ik heb nu teveel problemen met mijn ip camera's dat ze na een tijd een nieuw ip adres krijgen en in conflict liggen of ...
Ik kan de camera's zelf geen vast ip adres geven, dus ik moet het doen via een router.

Ik krijg de R605 niet opgestart, waarschijnlijk door iets te weinig kennis. Dus graag wat hulp om vanaf nul de R605 op te zetten.

Thx!

 

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: TL-link R605 configureren

0 Likes
8 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5296
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

TL-link R605 configureren voor vast IP-adres

@jcampens welke modem heb je (type) zodat we weten of je de router in bridge mode kan zetten via de telenet modem en alle internet verbindingen via de router lopen.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

TL-link R605 configureren voor vast IP-adres

@jcampens Eigenlijk is het vrij simpel. Je zou volgende stappen moeten uitvoeren 

1. Zet je mac adres van je TP-link R605 in bridging in de advanced settings op mijn Telenet (alleen als je een CV8560E modem hebt)

2. Door bovenstaande aanpassing kan je de TP-Link als router gebruiken en dhcp server (ip adressen uitdelen).  Ga dus naar DHCP instellingen van je router waar je dan DHCP-adresreservering kan instellen. Daar geef je een ip adres in de range van 192.168.0.x of 192.168.1.x in.

3. Het beste dat je alleen de .2 > .99 range neemt, anders komt dit in de range van Telenet zelf. 

 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
jcampens
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

TL-link R605 configureren voor vast IP-adres

Volgens wat ik zie op deze site https://www2.telenet.be/nl/business/klantenservice/alles-over-mijn-telenet-modem/ heb ik de CH7465LG-TN en in mijn instellingen zie ik geen bridging staan.

0 Likes
jcampens
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

TL-link R605 configureren voor vast IP-adres

Ik heb dus een andere modem zonder de bridging instelling. 

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

TL-link R605 configureren voor vast IP-adres


@Master-Magic  schreef:

@jcampens welke modem heb je (type) zodat we weten of je de router in bridge mode kan zetten via de telenet modem en alle internet verbindingen via de router lopen.


Ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat de modem (bridge of geen bridge) te maken heeft met het probleem van de TS?

Hij wil gewoon weten hoe/waar hij DHCP-adresreservering kan instellen op zijn eigen router? De Telenet modem heeft hier toch geen invloed op?

 

@kristofDW  schreef:

@jcampens 

3. Het beste dat je alleen de .2 > .99 range neemt, anders komt dit in de range van Telenet zelf. 


Bij DHCP adresreservering mag je gerust (of moet je) kiezen voor een IP adres binnen de DHCP range van de router (TP-Link R605). Welke range dat is hangt alléén af van de instellingen van de R605 en kan nooit in conflict komen met de range van de Telenet router zelf. De TP Link moet wel in een ander subnet zitten dan 192.168.0.x

Of je nu de TP-Link in bridge zet (achter een CV8560E) of gewoon als router achter de Telenet modem (CH7465LG-TN) maakt toch helemaal niets uit???

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

TL-link R605 configureren voor vast IP-adres

Misschien onterecht, maar bij het lezen van de oorspronkelijke vraag trok ik de conclusie dat het veranderen van het IP adres van de camera's een probleem vormde voor de port-forwarding, en dus de bereiktbaarheid vanaf het internet. Dat is misschien een foute conclsuie, want inderdaad dat staat niet in de vraag zelf. Misschien was de vraag gewoon beperkt tot de lokale bereikbaarheid.

Misschien dus even opsplitsen in twee delen:

1) DHCP reservaties configureren op de R605 (zodat deze altijd hetzelfde ip adres toekent aan de cameras) : dat s perfect mogelijk, kijk maar even op pagina 26 van de manual. Zoals @flip1953 terecht opmerkte is het belangrijk dat de LAN's fysiek van elkaar gescheiden worden. Je sluit dus de camera aan op een LAN aansluiting van de R605. De WAN aansluiting van de R605 wordt aangesloten op één van de LAN poorten van de Telenet HGW

2) Voor wat betreft bridging of port-forwarding: enkel het CV8560E type HGW ondersteund bridging, wat betekent dat je achterliggende router een publiek IPv4 adres kan ontvangen, en niet door de Telenet HGW ge-NAT wordt. Bij andere modem-types is dit wel het geval. Op zich geen probleem, in dat geval ken je aan de WAN poort van de R605 een vast IP adres toe (bijvoorbeeld 192.168.0.2) en configueert dit adres via mijn telenet in de HGW als DMZ adres. Eventueele port-forwarding voor de camera's stel je dan in op de R605


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
jcampens
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

TL-link R605 configureren voor vast IP-adres

Mijn excuses dat ik nog niet geantwoord heb, maar ik probeer komend weekend te testen. Als het niet lukt post ik enkele screenshots zodat jullie mij kunnen helpen aan te tonen waar ik iets verkeerd doe.

0 Likes
jcampens
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

TL-link R605 configureren voor vast IP-adres

Probleem opgelost.

Ik had de R605 Router op een vrij IP adres gezet in de 192.168.0.x range, in de veronderstelling dat de Telenet modem dit zou aanvaarden, maar blijkbaar moet je een andere range nemen. Dus ik heb 192.168.100.x gekozen, en daarmee lukte het wel.

Snap ergens niet waarom het niet lukt, als het IP adres nog vrij is.

Bedankt voor het meedenken.

0 Likes