Beantwoorden
leiepisser
Freshman Beetjesweter
Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! De kop is eraf! Hi there!

TP-link switch als stoorzender in ganse installatie?

Ik heb een TP-link TL-SG108E gigabit switch.

Destijds had ik die direct achter de Telenet-modem gehangen om extra poorten te hebben. Maar na problemen met onze verbinding, heeft een Telenet-technieker deze als boosdoener aangeduid en er een andere, kleinere switch gehangen, waarmee de zaak opgelost was.

Nu heb ik onlangs de TP-link switch vanonder het stof gehaald omdat onze Sony-tv het wifi-wachtwoord niet wil onthouden, en we toch de tv wat interactiever wilden hebben. Zo had ik een extra poort nodig om een vaste verbinding te maken met de tv. Dat werkt zonder problemen.

Alleen stellen we nu vast (al kan ik niet met zekerheid zeggen dat de timing exact samenvalt) dat onze internetverbindingen (zowel vast op de Telenetmodel en het bijkomend Telenet acces point, als via wifi) zeer regelmatig niet reageren, t.t.z. er is verbinding, maar er gebeurt niets, of de gebruikte apps geven aan dat er een probleem is met het netwerk.

Kan de TP-link hier opnieuw de boosdoener zijn, hoewel deze nu "achter" de storingen zit (geen enkel toestel zit op de TP-link, buiten de Sony-tv en Telenet tv-box), daar waar hij vroeger aan het "begin" van het netwerk zat?

5 reacties
WG94
Professional Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! Jij Netweters wikipedia! De nieuwe Einstein!

TL-SG108E is een smart switch. Die luistert standaard op IP-adres 192.168.0.1 (normaal gezien enkel als die geen DHCP server kan vinden, maar dat lijkt vaak een opgave voor deze switches), laat dat nu ook toevallig het standaard IP-adres zijn voor je Telenet Modem.

Heb je al eens ingelogd op de switch en DHCP ingeschakeld? System > IP Address Setting > DHCP setting > enabled

Handleiding: https://static.tp-link.com/upload/manual/2023/202305/20230531/1910013259_Easy%20Smart%20Switch_UG.pd... 

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

@leiepisser  schreef:

Kan de TP-link hier opnieuw de boosdoener zijn, hoewel deze nu "achter" de storingen zit (geen enkel toestel zit op de TP-link, buiten de Sony-tv en Telenet tv-box), daar waar hij vroeger aan het "begin" van het netwerk zat?

Zoals @WG94 suggereert heb je hier te maken met een IP conflict op je intern netwerk.

Het maakt absoluut niet uit waar je in jouw netwerk deze "stoorzender" zet.

3 oplossingen:

* de TP link niet meer gebruiken, OF

* IP adres van jouw TP link wijzigen, OF

* IP adres range (subnet) van je Telenet modem wijzigen (via Mijn Telenet)

leiepisser
Freshman Beetjesweter
Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! De kop is eraf! Hi there!

Bedankt voor de reacties, @flip1953 en @WG94 .

DHCP stond op de switch reeds op "enabled"; ik probeer nu het IP-adres van de switch manueel te veranderen naar 192.168.0.3. Van de Telenetmodem blijf ik liever af. 

janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

Als DHCP enabled is, dan is je toestel een routeer, niet enabled is het een switch. Gebruik het als switch, dan zal geen conflicten meer hebben.

WG94
Professional Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! Jij Netweters wikipedia! De nieuwe Einstein!

De DHCP setting die ik aanwees is voor het eigen IP-adres. Niet om als DHCP server te functioneren (wat dit model switch - voor zover ik kan zien - ook helemaal niet kan)

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.