Beantwoorden
vinchg
Professional Beetjesweter
Berichten: 10
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Telenet modem DHCP uitzetten en poort 25 openen

Hallo, 

 

Thuis is er een netwerk met wat Ubiquiti AP`s en security gateway. Ook draaien er 2 servers op het bureau. 

 

De modem van Telenet kan de DHCP niet uitzetten, ook de mogelijkheid op poort 25 te openen is niet leuk.

 

Ik zou graag een modem only installeren en werken met een security gateway voor beveiliging.

 

Omdat de de modem afgelopen week raar deed op een poort was er gisteren een technieker langs gekomen, hij vertelde mij dat ze geen modem only meer gaan uitgeven.

 

Heb ik meer kans als ik overstap naar telenet business?

Wat kan ik juist doen? 

 

Titel bewerkt door @Lieselot91 

0 Likes
52 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Telenet modem DHCP uitzetten en poort 25 openen

Als je een business + fixed IP address abonnement hebt zou er geen enkele port geblokkeerd mogen zijn. Volgens mij staat dat los van het feit of je een btw nummer hebt of niet.

Ik denk dat veel gebruikers met met deze abo formule een modem-only zullen gebruiken (of de CV8560E met pass-through), en hun port-forwarding dus zelf in lokaal in beheer hebben op hun eigen router, en dit niet doen via mijn telenet. Niettemin zou het ook via mijn telenet mogelijk moeten zijn port-forwarding in te stellen voor port 25.

 

Zoals @NofanTasi echter schrijft, hou er rekening mee dat het openen van deze port ook betekent dat je mailserver een doelwit zal worden van spam zenders. Die zijn altijd aktief op zoek naar mailservers die ze kunnen gebruiken voor het verzenden van hun spam berichten. Om diezelfde reden heeft Telenet zelf ook haar mailservers gesloten op port 25. Dit net als eigenlijk alle andere mailserver aanbieders.

 

Ik zou adviseren port 25 enkel te openen voor verkeer afkomstig vanaf je LAN, maar voor inkomend verkeer vanaf het internet deze port te sluiten (of niet te forwarden) en enkel gebruik te maken van 587.

Hier nog wat interessante lektuur:

https://www.mailgun.com/blog/which-smtp-port-understanding-ports-25-465-587/


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet modem DHCP uitzetten en poort 25 openen

@Arnie  Op je eigen LAN is er toch geen enkele poort geblokkeerd tenzij je dit op de respectievelijke servers of toestellen zelf hebt ingesteld. Dit verkeer passeert in feite je router niet, enkel het switch gedeelte van je router wordt gebruikt. En al zeker niet als je na je router nog een aparte switch hebt. Het is natuurlijk een andere kwestie als je aparte VLAN maakt. Die zijn per definitie gescheiden maar ook daar kan je verkeer routen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Telenet modem DHCP uitzetten en poort 25 openen

@igvfer, dat is juist, maar niet wat ik bedoel.

Ik bedoel te zeggen dat mijn advies is enkel port 25 voor lokaal verkeer te gebruiken, terwijl inkomnd verkeer vanaf het internet enkel via port 587 toegestaan is, terwijl port 25 gesloten blijft.

Dat kun je op verschillende manieren bereiken, waarbij het het veiligste niet of, maar en te doen:

1) in de config van de mailserver configuren dat op zowel port 25 als 587 geluisterd wordt, maar bij de instellingen voor port 25 het lokale netwerk te definieren.

2) port forwarding van buiten naar binnen enkel voor port 587 te configureren, en dus niet zoals in het topic gevraagd wordt voor port 25

3) firewall regels op de mailserver te configureren

 

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Telenet modem DHCP uitzetten en poort 25 openen

@Arnie : iets of wat off topic, maar toch even melden:

Ook authenticated 578 poort wordt vandaag de dag permanent belaagd. En de source adressen der belagers lijken wel random te veranderen. Spammers proberen slim (soms ook dom) gebruikersnamen en paswoorden, ... van zodra een lukt is het hek van de dam. Het volstaat dat een gebruiker met courante naam (zoals info@ of help@ of eender welke veel voorkomende voornaam@) een zwak paswoord heeft. 😟

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet modem DHCP uitzetten en poort 25 openen

@NofanTasi  Het is nu eenmaal zo dat hackers, spammers en wat voor tuig nog meer constant courant gebruikte poorten af scannen om toch maar een gaatje te vinden om iemand een loer te draaien. Ze zoeken ook bijvoorbeeld constant naar poort 5000 (de standaard poort van een synology NAS) om te kijken of ze via deze weg niet binnen geraken. En dat zal niet anders zijn voor alle gekende poorten. Verwerpelijk zoals zoveel dingen maar wat doen we eraan, buiten een heel goed paswoord te gebruiken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Els_Vander
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Follow the reader, reader! Leesbeest! Leesclubje starten? Pageturner!

Telenet modem DHCP uitzetten en poort 25 openen

@NofanTasi  ik heb telenet modem en een pfsense router er achter

de telenet modem is een 

ch7465lg-tn

0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Telenet modem DHCP uitzetten en poort 25 openen

@Els_Vander  Probeer je de port 25 forwarding op de Telenet of op eigen (pfSense) router in te stellen? Kan men de CH7465LG-TN overigens wel als IPv4 'bridge' (of 'mac passtrough') configureren in 'Mijn Telenet'? Zo niet, dan moet je misschien een andere modem proberen, want dan kan je alle instellingen (firewall, nat, port forwarding, wat nog) op je eigen router doen. Indien IPv6 een belangrijk aspect is van je netwerk, ga dan ook ten rade bij "IPv6 op de CV8560E (E-router)" thread van @Steven-E ...

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Telenet modem DHCP uitzetten en poort 25 openen

Zover ik weet ondersteund de CH7465LG-TN geen "bridge" mode (IP/MAC passthrough). Je eigen pfSense router zal op zijn WAN interface dus normaal een 192.168.0.0/24 private adres van de CH7465LG-TN ontvangen.

Bijgevolg gaat het verkeer van achterliggende hosts 2x door NAT. Op zich geen probleem, je moet er alleen aan denken dat je dan de port-forwarding in beide routers moet configureren. Eventueel kun je ervoor kiezen op de CH7465LG-TN je pfSense router als DMZ te configureren. Dat is eigenlijk een "port forward all" commando.

 

Los van deze technische uitdagingen blijft de vraag of het wel een goed idee is port 25 open te stellen voor verkeer vanaf het internet naar je eigen mailserver. Het is zoiets als bewust de deuren van je auto open laten, met de sleutels erin.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes