Beantwoorden
TheDarkDefender
Professional Beetjesweter
Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Vast IP-adres lijkt niet door te komen in Unifi

Hi iedereen, 

Ik heb reeds geruime tijd een Unifi Cloud Gateway in gebruik. Hiervoor had ik reeds mijn modem in Bridge mode gezet, en vervolgens gekoppeld aan het Mac-adres van mijn Cloud Gateway. Dit werkt prima. 

Nu heb ik ook een vast IP-adres aangekocht bij Telenet. 

Bij de configuratie hiervan op 'Mijn Telenet' wordt er opnieuw om een Mac-adres gevraagd. Hier heb ik opnieuw het Mac-adres van mijn Unifi Cloud Gateway ingegeven. 

Ik zou echter verwachten dat ik in mijn Unifi UI dashboard dan bij de WAN-instellingen van mijn Cloud Gateway mijn nieuwe vaste IP-adres zou zien, maar dit is niet het geval. 
Hier zie ik nog steeds mijn lokale IP-adres. 

Ik vermoed dus dat er iets niet goed is gegaan. Klopt dit? 

Zou ik in mijn Unifi dashboard inderdaad mijn (vaste) publieke IP-adres moeten zien op de WAN-poort van mijn Cloud Gateway? 

Ik heb zowel de Cloud Gateway als de modem reeds herstart na het activeren van dit vaste IP-adres. 

Alvast bedankt voor jullie input! 

7 reacties
WG94
Professional Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! Jij Netweters wikipedia! De nieuwe Einstein!

Als je een lokaal IP adres ziet als extern IP adres op je Unify dan werkt bridging niet correct. Kijk goed na of het MAC-adres dat je ingaf in MyTelenet correct is en het juiste formaat heeft.

Als je in MyTelenet je Unify kan zien bij verbonden apparaten dan zie je het juiste MAC-adres én het juiste formaat 

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
TheDarkDefender

Bedankt voor de reactie! 

Ik vermoed dat ik alvast een foutje heb gemaakt met het Mac-adres. Het Mac-adres is wel degelijk correct (het is het Mac-adres van mijn Unifi Cloud Gateway), maar deze heeft ook een apart Mac-adres voor de WAN-poort. Ik vermoed dat dit het Mac-adres dat ik moet gebruiken? 

Nog een belangrijke vraag: momenteel is de WAN-poort van mijn cloud gateway aangesloten op een LAN-poort van mijn Telenet. 

Moet ik de WAN-poort van mijn Cloud Gateway nu aansluiten op de WAN-poort van mijn Telenet home gateway? 

WG94
Professional Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! Jij Netweters wikipedia! De nieuwe Einstein!

@TheDarkDefender  schreef:

Ik vermoed dat ik alvast een foutje heb gemaakt met het Mac-adres. Het Mac-adres is wel degelijk correct (het is het Mac-adres van mijn Unifi Cloud Gateway), maar deze heeft ook een apart Mac-adres voor de WAN-poort. Ik vermoed dat dit het Mac-adres dat ik moet gebruiken? 

Er is niet zo'n ding als "het MAC-adres" van je Cloud Gateway. Dat toestel heeft meerdere aansluitingen en dus ook meerdere adressen. Vandaar dat je moet nakijken welk adres er in MyTelenet zichtbaar is, dan ben je zeker juist.

Nog een belangrijke vraag: momenteel is de WAN-poort van mijn cloud gateway aangesloten op een LAN-poort van mijn Telenet. 

Moet ik de WAN-poort van mijn Cloud Gateway nu aansluiten op de WAN-poort van mijn Telenet home gateway? 

Neen. Je cloud gateway is voor de Telenet modem een LAN-toestel.

Die WAN-poort staat trouwens uit: Alles over je Telenet-modem | Telenet Business 

Hoe stel ik mijn modem in als ik een eigen router gebruik? | Telenet Business  

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
TheDarkDefender

Bedankt! Dat was de verduidelijking die ik nodig heb. 

Ik heb nu het Mac-adres van mijn WAN-poort ingesteld in Mijn Telenet (had inderdaad eerst nog eens geverifieerd in Mijn Telenet of dit het juiste adres was). Daarna heb ik mijn Unifi gateway opnieuw ingesteld, en alles werkt nu naar behoren. Nu zie ik daar inderdaad mijn publieke IP-adres 🙂 

Bedankt! 

TheDarkDefender

Misschien toch nog een aanvullend vraagje: ik zie dat het IP-adres dat ik zie op de WAN-poort in Unifi, verschilt van het publiek IP-adres dat ik zie onder de 'Fixed IP' optie in Mijn Telenet. 

Mijn WAN-poort staat nu wel nog op 'dynamisch' in Unifi. 

Ik kan deze op 'Fixed' zetten en daar het IP-adres gebruiken dat ik ook in Mijn Telenet zie, maar dan moet ik ook een default gateway en subnet instellen. 

Waar kan ik deze vinden? 

flip1953
Experienced Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

Misschien toch nog een aanvullend vraagje: ik zie dat het IP-adres dat ik zie op de WAN-poort in Unifi, verschilt van het publiek IP-adres dat ik zie onder de 'Fixed IP' optie in Mijn Telenet. 

In "Mijn Telenet" zijn er 2 plaatsen waar je (hetzelfde) WAN Mac adres moet invullen

1. Voor de bridge functie (zodat jouw Unifi een extern IP adres krijgt)
  2. Voor het fixed IP (zodat jouw Unifi het voorbehouden fixed IP adres krijgt)

Heb je dat op deze 2 plaatsen ingevuld??

Mijn WAN-poort staat nu wel nog op 'dynamisch' in Unifi. 

Ik kan deze op 'Fixed' zetten en daar het IP-adres gebruiken dat ik ook in Mijn Telenet zie, maar dan moet ik ook een default gateway en subnet instellen. 

Waar kan ik deze vinden? 

Neen, het is niet de bedoeling om zelf het "fixed IP" adres in te vullen.

Het "fixed" IP is eigenlijk is een geserveerd IP adres dat jouw via DHCP wordt toegekend.

Jouw unfi moet inderdaad op dynamisch IP staan.

TheDarkDefender

Ik heb inderdaad op beide plaatsen identiek hetzelfde Mac-adres ingevuld. 

Ik vermoed dan ook dat het IP-adres dat ik zie in het Unifi dashboard het juiste IP-adres is. Mogelijks is het fixed IP-adres op Mijn Telenet (nog) niet aangepast, en wordt er hier nog een oud adres getoond?