Beantwoorden
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vreemd probleem bij configuratie router

Even de situatie schetsen:

 

Ik heb een modem only van Telenet, met daarachter mijn eigen router, een Linksys WRT 610 N V2.

 

Mijn modem heeft slechts één RJ45 uitgang, en daaraan is een hub met 4 poorten aangesloten, aangebracht door de TN technieker bij installatie na verhuis. Eén van die vier uitgangen wordt gebruikt om naar mijn router te gaan, de andere drie werden gebruikt om drie digicorders te verbinden, elk dus met een aparte netwerk kabel.

 

So far so good. Sedert de kids groot geworden en het huis uit zijn, is de derde digicorder afgevoerd, waardoor er een lijn ongebruikt in een van de kamers boven was. Nu had ik nog een tweede router (met wifi) liggen, een Linksys WRT 54 GC V2.0, en die heb ik twee maanden geleden op die vrije LAN kabel aangesloten, met een eigen naam en eigen range. De router beneden is 192.168.1.1 en die boven  was 192.168.2.1

 

Dit heeft twee maanden goed gedraaid en ik kon op beide netwerken aanloggen met smartphone, tablet en laptop.

 

Vandaag echter geraakte ik op zowel op de PC (vaste lijn) als met de smartphone (wifi) niet meer op internet. Intern werkte alles, ik kon alle apparaten zien, alle netwerk gedeelde bronnen waren bereikbaar, de NAS, everything, enkel geen internet.

 

Even de configuratie van de router beneden nagekeken, en ziedaar: mijn WAN adres was ineens een 192.168.2.x adres geworden, ipv een echt TN WAN adres. De routing table stond ook vol met verwijzingen naar de router boven. Even rap aangelogd (wifi) op boven en ja hoor, volop internet, geen probleem.

 

Aangezien dit niet echt naar mijn zin was heb ik de router boven opnieuw verwijderd en in de doos gestoken. Even later was alles weer normaal, settings op de router beneden terug OK en alles en iedereen kon weer surfen.

 

Mijn vraag is hier dus enkel om bij te leren, het probleem zelf is opgelost. Maar wat heeft het probleem veroorzaakt? Hoe komt het dat twee routers, die op dezelfde modem aangesloten zijn, maar een andere range hebben, twee maanden vreedzaam naast elkaar werken en toch ineens zichzelf aan elkaar linken waardoor één van de twee niet meer buiten geraakt?

 

Opgesplitst in twee vragen:

1. Wat is het probleem met twee routers (met DHCP natuurlijk, maar een verschillende range) aan dezelfde modem?

2. Als daar al een probleem mee is, waarom heeft het dan twee maanden lang wel goed gewerkt?

 

Ik ben eens benieuwd .... Smiley Knipoog


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
35 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vreemd probleem bij configuratie router

De (kuis)vrouw /man heeft misschien per ongeluk wat kabeltjes uitgetrokken en er terug ingestopt zonder te weten wat en hoe. Krijg je ergens een lus en dan is het de rapste DHCP server die IP-adressen toekent.

Niets is onmogelijk en ik heb al de raarste dingen gezien vooral als er ergens een lus zit dan krijg je de raarste fenomenen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Padalby
Professional Meerweter
Berichten: 143
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Laat de zon in je hart!

Vreemd probleem bij configuratie router

probleem met kabeltjes is een zaak, volgende mogelijkheid is dat

de switch/hub niet meer goed werk.

Normaliter moet opstelling inderdaad "werken", met gescheiden IP-adressen.

 

 

 

0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Vreemd probleem bij configuratie router

In theorie krijg je natuurlijk ook maar 1 extern IP adres voor een router van Telenet. Ik weet echter niet of ze daar effectief ook controles op doen... 


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Area57_1
Experienced Veelweter
Berichten: 312
De race is begonnen! WOW! De magic number! De vernieuwde WIGO?

Vreemd probleem bij configuratie router

Welke (ipv4) DNS-servers gebruik je bij jouw routers ?

Probeer anders eens de Google DNS-servers bij jouw routers:

  • 8.8.8.8
  • 8.8.4.4
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Vreemd probleem bij configuratie router

@StefaanH

 

De oorzaak zullen we nooit weten omdat je alles hebt uitgetrokken.

 

Normaal zou het moeten werken. Ik heb dezelfde opstelling. Er kan normaal nooit een IP-adres worden uitgedeeld via de WAN poort dus de enigste mogelijkheid is dat er een kabel verkeerd zat.

 

(Ik hoop wel dat je met hub switch bedoelt want anders kun je best dat ding asap buitengooien.)

 

Wat je best kan doen is die Linksys als AP instellen en verbinden met je andere router.

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vreemd probleem bij configuratie router


@Area57_1 schreef:

Welke (ipv4) DNS-servers gebruik je bij jouw routers ?

Probeer anders eens de Google DNS-servers bij jouw routers:

  • 8.8.8.8
  • 8.8.4.4

Die staan / stonden er al in, daar ligt het dus niet aan ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vreemd probleem bij configuratie router


@Arthur2 schreef:

@StefaanH

 

De oorzaak zullen we nooit weten omdat je alles hebt uitgetrokken.

 

Normaal zou het moeten werken. Ik heb dezelfde opstelling. Er kan normaal nooit een IP-adres worden uitgedeeld via de WAN poort dus de enigste mogelijkheid is dat er een kabel verkeerd zat.

 

(Ik hoop wel dat je met hub switch bedoelt want anders kun je best dat ding asap buitengooien.)

 

Wat je best kan doen is die Linksys als AP instellen en verbinden met je andere router.


Ik meende dat het wel degelijk een hubje is, maar ben niet helemaal zeker. Zoals gezegd heeft de TN installateur dit geplaatst (in mei 2006) en hoort dus bij de modem, het is niet mijn eigendom. Het zou dus ook wel een switchke kunnen zijn, maar dat is niet echt relevant voor dit vraagstuk meen ik ...

 

De tweede router boven als AP plaatsen, daar had ik dus ook al aan gedacht. Dan moet ik (buiten de configuratie van de router boven natuurlijk) enkel de ongebruikte kabel van boven  beneden uit de hub (of switch, wie weet) aan de modem halen en in de router beneden pluggen. Zou ik kunnen doen ... Dit zou dan ook het eventuele probleem omzeilen dat ik van TN geen twee WAN adressen krijg ... En wie weet is dat wel de oorzaak van het hele probleem .... Na twee maanden valt het daar in Mechelen iemand op dat ik twee WAN adressen heb en dat ik die niet mag hebben ....????

 

En wat betreft die lussen: ik kan jullie garanderen dat er geen enkele kabel verkeerd zat en ik heb ook geen kuisvrouw of man, en er raakt niemand aan al die kabels, dat is exclusief mijn domein. Daarom dat het zo een mysterie is en ik het zaakje hier geplaatst heb om over te brainstormen ....

 

Wat ik wel nog kan meegeven, vergeten te vermelden: tussen mijn router en de modem zit nog een whitebox van SamKnows (ik weet niet of jullie dat kennen), fungeert gewoon als een switch. De router boven was daar NIET op aangesloten.

 

Ik zou natuurlijk de router boven eens opnieuw kunnen aansluiten en dan kijken wat er gebeurt: gaat het gewoon goed of gaat de router beneden opnieuw koppelen .... ik weet het niet. Maar wil het wel eens proberen als jullie dat ook graag zouden willen weten.

 

In ieder geval al bedankt voor het meedenken Smiley Vrolijk


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Vreemd probleem bij configuratie router

@StefaanH

 

Volgens mij kan je wel 2 WAN ip's krijgen. Ik weet niet precies of dat wel mag maar ik heb het in ieder geval.

 

Ik heb in ieder geval geen idee wat de oorzaak is. Kan je misschien de firmware updaten?

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vreemd probleem bij configuratie router

Je kan in elk geval 2 aparte publieke IP's krijgen voor elk van je routers, tot maximum 4 dacht ik, afhankelijk van je abonnement.

Die white box zal er ook niets mee te maken hebben. Heb dat ook enkele jaren gehad maar is nu door een of andere onbekende reden plots uitgeschakeld.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Vreemd probleem bij configuratie router

@igvfer of het nu mag weet ik niet, maar ik weet in elk geval dat het vroeger niet mocht, want ik heb er ooit voor onder mijn voeten gekregen 🙂 

(10 jaar geleden)


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vreemd probleem bij configuratie router

Toen hadden ze een modem only. Je weet nog wel die Arris en dergelijke. Toen kreeg je ook afhankelijk van je abonnement 2 of meerdere publieke IP adressen. Voor elke computer 1 apart adres. Had je toen meerdere computers dan had je pech.

En dan zijn de routers beginnen opkomen. Klanten plaatsten die al, lang voor Telenet zijn eigen Home Gateway router had.

Het komt erop neer dat als je na een modem only twee of meer routers plaatst, elke router zijn eigen publiek IP adres zal hebben.

Ik heb dat bij een klant.  1 router waarachter zijn privénetwerk zit (kassa's, bureel, boekhouding, eigen Wifi om met zijn smartphone op zijn privenetwerk zijn ding te kunnen doen.

En een 2e router waar het publiek op kan via WiFi.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Vreemd probleem bij configuratie router

@igvfer Er werd toen bij iedereen door de technieker achter de modem een goedkope D-Link switch geplaatst en de technieker moest normaal controleren of de gebruiker na de switch een eigen router had. 

Juist om situaties met meerdere PC's en adressen te voorkomen. Maar ik kan me voorstellen dat het af en toe wel misging 🙂


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vreemd probleem bij configuratie router

Ik denk dat ik de tweede router een van de volgende dagen eens opnieuw ga aankoppelen, puur om te zien wat er gebeurt.

 

Beide routers zitten dan broederlijk naast elkaar aangesloten op het switchke (van TN zelf dus) dat aan de modem only is aangesloten. Als ze beide een eigen WAN adres krijgen, zou ik dan zonder meer vanop het ene netwerk bronnen op het andere netwerk moeten kunnen zien? (Dat heb ik eigenlijk zelf nooit getest Verlegen smiley)


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Vreemd probleem bij configuratie router

@StefaanH nee dat zou onmogelijk moeten zijn zonder extra instellingen.

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes