42241
netweters
|
18646
gesprekken
|
20140
vragen
|
Wij zouden onze Telenet modem/router in bridge mode willen zetten en onze eigen TP Link router willen gebruiken.
We hebben bij Telenet business een fixed IP aangevraagd en reeds gekregen, ik moet dit ook in onze TP Link instellen bij de WAN specificaties. Ik moet hier echter nog een default gateway en subnet ook ingeven.
Kan ik dit zelf ergens opzoeken? Of moet dit via de Telenet helpdesk? Ik heb ondertussen al meerdere malen contact gehad met de helpdesk, maar daar lijken ze me geen antwoord te kunnen geven op deze vraag.
Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: WAN settings eigen router met fixed ip
Bij bridge is het de bedoeling dat je het MAC-adres van je router ingeeft in MyTelenet en de router op DHCP laat staan. Helaas weet ik niet zeker of je router dan het vaste IP-adres gaat krijgen.
@WG94 Bedankt voor de info! Het vast IP adres is natuurlijk wel een belangrijk :-).
Even opgezocht voor je. In MyTelenet kan (moet) je ook het Vast IP toewijzen aan een specifiek MAC-adres.
Dus
@WG94 Bedankt! Voor alle duidelijkheid: op de TP Link router zet ik de WAN-specificaties dan op DHCP?
@Skipio Kies het menu Netwerk > WAN > WAN om de volgende pagina te laden. Selecteer in het gedeelte Verbindingsconfiguratie het verbindingstype als Statische IP. Voer de bijbehorende parameters in en klik op Opslaan. Kies zeker het verbindingstype als Statische IP, zodat je uw Telenet ip adres kan invullen.
@kristofDW dat is net het ding, hij kent de bijhorende parameters niet.
Is het dan niet logischer om bridging & vast IP juist in te stellen op MyTelenet en DHCP z’n werk te laten doen?
@kristofDW schreef:Kies het menu Netwerk > WAN > WAN om de volgende pagina te laden. Selecteer in het gedeelte Verbindingsconfiguratie het verbindingstype als Statische IP. Voer de bijbehorende parameters in en klik op Opslaan. Kies zeker het verbindingstype als Statische IP, zodat je uw Telenet ip adres kan invullen.
Volledig verkeerd antwoord.
Bij Telenet wordt het "vast" IPv4 adres toegekend via DHCP aan het MAC adres van de router.
@WG94 schreef:
- Bridging instellen op het MAC-adres van je router
- Vast IP instellen op het MAC-adres van je router: Alles over een vast IP-adres | Telenet Business
Correct. Je moet inderdaad het WAN MAC adres van jouw router 2 keer invoeren op "Mijn Telenet":
Eén keer voor de bridge, en één keer voor het vast IP.
Tenzij je een modem-only hebt, dan gebruik je geen bridge 🤔.
Het klopt inderdaad dat je via Mijn Telenet je vast ip adres kan beheren, maar dit kan ook via de interface van je router.
Je moet dan wel het externe ip adres weten van Telenet en het moet toegewezen worden door Telenet 😉
Wanneer je bridging hebt ingesteld, ontvang je het IP-adres dat Telenet voor je WAN-poort heeft toegewezen. Je kunt deze instelling op 'dynamisch' zetten om via DHCP een IP-adres te verkrijgen, maar in de meeste bedrijfsomgevingen wordt doorgaans gekozen voor een statisch IP-adres. Er zijn geen strikte richtlijnen voor de toepassing van deze instellingen; elke methode heeft zijn eigen voordelen en nadelen.
@flip1953 Ik heb alles zo ingesteld. Toch is het publieke IP dat ik krijg in mijn router anders dan het fixed IP dat Telenet mij gaf. Kan dat?
Heb je daarna zowel je modem als je router herstart?
Anders zijn er 4 mogelijkheden
* Het vast IP dat je van Telenet kreeg is niet juist (hoe is deze gecomuniceerd?)
* Fout in instelling MAC-adres voor Bridging
* Fout in instelling MAC-adres voor vast IP
* Bug aan de kant van Telenet
Zowel modem als router zijn inderdaad herstart nadien. het fixed IP vond ik zowel terug via MyTelenet en heb ik telefonisch van de helpdesk bevestigd gekregen.
De MAC-adressen zijn voor beiden zeker juist, want heb ik 2 keer nagekeken.
Zeer vreemd... 🙂