Beantwoorden
MarcusL
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Complimentendag Star Wars Day Jij bent af! Twee handen vol!

Waar kan ik de gateway en primaire dns terugvinden?

Beste,

Vaar een vast ip adres toe te kennen heb ik een gateway en primaire dns nodig. ik heb me al zot gezocht on op internet en google gezocht maar zij geven mij geen duidelijk antwoord.

Hoe en waar vind ik deze info ?

 

mvg

marcus

 

Titel gewijzigd door Lieselotte (mod) | Vorige titel: router info gateway/dns/....

 

0 Likes
24 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Waar kan ik de gateway en primaire dns terugvinden?

Aan wat wil je een vast ip-adres toekennen?

 

Op de modem/router van Telenet kan je geen vaste ip-adressen toekennen.

Een aantal toestellen laten toe om in het toestel zelf een vast ip adres te zetten.

 

 

 

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Waar kan ik de gateway en primaire dns terugvinden?


@MarcusL  schreef:

Vaar een vast ip adres toe te kennen heb ik een gateway en primaire dns nodig.


Je bedoelt een vast IP voor een toestel, aangesloten op je Telenet modem/router?

- vast IP = 192.168.0.[2-49]

- gateway = 192.168.0.1

- DNS = 192.168.0.1

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Waar kan ik de gateway en primaire dns terugvinden?

Een beetje weinig info. Welk toestel moet een vast IPadres hebben? Achter de Telenet modem/router of een eigen router? Of bedoel je een publiek vast IP-adres? Wat is eigenlijk de bedoeling?

Primaire DNS = diverse mogelijkheden. 8.8.8.8, 8.8.4.4, 1.1.1.1, 9.9.9.9, 208.67.222.222, 208.67.220.220.

Je kan ook meestl nog een secundaire instellen.

Een vast publiek IP adres instellen kan niet bij Telenet particuliere klanten.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Waar kan ik de gateway en primaire dns terugvinden?

@MarcusL Je bedoeld waarschijnlijk hoe je kan terugvinden wat je primaire dns is en gateway dat je nu gebruikt?

Vrij simpel: 

Open commandline (CMD) door op je toetsenbord het windowsteken en de letter R samen in te drukken. Dan opent er een venstertje (RUN) en daar type je in CMD en druk je op enter.In het zwarte kadertje "command prompt" type je in ipconfig /all

Je zal hier alle info vinden dat je nodig hebt 😉

Ik heb bovenstaande uitgelegd alsof je niets van IT kent, dus sorry alvast als je toch al wist hoe je een commandline moest openen 😂

Het kan op verschillende manieren geopend worden, maar dit is volgens mij de snelste weg.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
MarcusL
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Complimentendag Star Wars Day Jij bent af! Twee handen vol!

Waar kan ik de gateway en primaire dns terugvinden?

bedankt

0 Likes
MarcusL
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Complimentendag Star Wars Day Jij bent af! Twee handen vol!

Waar kan ik de gateway en primaire dns terugvinden?

beste,

ik zou graag mijn tplink Deco M4 willen statisch maken en deze ook willen confugireren hiervoor maar weet niet welke dns ik moet gebruiken ?

 

ik dacht aan:

subnet 255.255.255.0

primaire dns: 192.168.0.1 of 192.168.0.100

standaart ip (dat ik zal gebruiken op deco) 192.168.0.3

 

klopt dit of niet ?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Waar kan ik de gateway en primaire dns terugvinden?

Die zit verbonden met de Telenet modem/router.

Een vast Ipadres is dan iets tussen 192.168.0.2 en 192.168.0.99. Dit blijft weg uit de DHCP range van Telenet.

Subnet is zeker 255.255.255.0

Gateway is 192.168.0.1. Dit is het IPadres van de Telenet modem router. Gateway verwijst naar de volgende router in dit geval de weg naar het internet.

DNS kan om het even welke DNS zijn die ik al in een andere post heb gegeven. Maar ook 192.168.0.1. Daarmee geef je opdracht om daar te gaan kijken en de Telenet modem/router gebruikt dan zijn DNS instellingen. Dat is een soort watervalsysteem. Maar je kan ook rechtstreeks verwijzen naar een DNS server op het internet.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
MarcusL
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Complimentendag Star Wars Day Jij bent af! Twee handen vol!

Waar kan ik de gateway en primaire dns terugvinden?

Die zit verbonden met de Telenet modem/router mijn deco M4

okay welke post heb je dan gegeven voor een primaire DNS dan zoek ik het even op ? (link gevraagd).

0 Likes
MarcusL
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Complimentendag Star Wars Day Jij bent af! Twee handen vol!

Waar kan ik de gateway en primaire dns terugvinden?

is dit juist ?

MarcusL_0-1677843672976.png

 

0 Likes
MarcusL
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Complimentendag Star Wars Day Jij bent af! Twee handen vol!

Waar kan ik de gateway en primaire dns terugvinden?

welke poort forwarden pak ik het beste op ook mijn NAS en IP camera's te kunnen gebruiken ? 

0 Likes
MarcusL
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Complimentendag Star Wars Day Jij bent af! Twee handen vol!

Waar kan ik de gateway en primaire dns terugvinden?

Het is allemaal gelukt met onderstaande info.

 

Alleen moet ik nog weten welke poort ik op de Telenet router/modem moet instellen voor mijn Deco open te zetten zodat ik van buitenaf via Telenet om dan zo via mijn Deco naar mijn camera's/NAS te gaan ?

 

bedankt alvast voor de info....

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Waar kan ik de gateway en primaire dns terugvinden?

Je hebt nu tussen de NAS en het internet 2 routers (De Telenet HGW en de Deco). Je zult op beide port-forwarding moeten configeren.

Voor de Teleent HGW doe je dit via mijn Telenet, de deco kun je lokaal configureren.

Het is in dit geval makkelijker op de telenet HGW de Deco als DMZ te configureren, dat is een soort catch-all. Stel bij DMZ het IP adres in van de deco, dus bijvoorbeeld 192.168.0.2 (of welk adres je gekozen hebt). Dat wil zeggen dat al het inkomend verkeer vanaf het internet waarvoor geen port-forwarding geconfigureerd is op de HGW aan de deco zal worden doorgegeven.

Op de deco kun je dan de meer specifiek port-forwarding instellen. Als je bijvoorbeeld de NAS voor het http protocal wilt openstellen, moet je tcp port 80 port-forwarden naar het IP adres van de NAS.
Welk IP netwerk gebruik je achter de deco?


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
MarcusL
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Complimentendag Star Wars Day Jij bent af! Twee handen vol!

Waar kan ik de gateway en primaire dns terugvinden?

dank u alvast

 

mijn Deco is verbonden met een switch (24 poorten) die dan is verbonden met Telenet modem. als ik DMZ doe gaan alle apparaten dan niet wegvallen van het internet ?

er zit niets achter mijn deco vermits alles is aangesloten via de switch (24 poorten)

 

mvg

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Waar kan ik de gateway en primaire dns terugvinden?

Indien de NAS direct op de switch aangesloten is, die met de Telenet HGW is verbonden, dan speelt de deco geen enkele rol in het verhaal, en is DMZ inderdaad niet relevant.
Net als de deco kun je dan het beste de NAS ook een vast IP adres toekennen, bijvoorbeeld 192.168.0.10 en dit adres via mijn telenet toevoegen voor portforwarding.

De instellingen bij port-forwarding zijn afhankelijk van de applicatie/dienst die je wilt beschikbaar stellen voor gebruikers vanaf het internet. In geval bijvoorbeeld van IPsec zou het er zo uit zien.

 

Screenshot from 2023-03-03 15-31-22.png

 

Wil je echter de webserver dienst (http=port  80 of https=port 443) dan moet je dat als port ingeven. http 0is TCP.

Indien je niet weet TCP of UDP, kun je voor "beide" kiezen.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes