Beantwoorden
fratae
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Complimentendag Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Waarom Telenet access point zo moeilijk te krijgen?

Hallo , zie hier in de topics van 2020 dat de accespoints "tijdelijk" niet leverbaar waren.

ik heb er één besteld begin januari 2023 en blijkbaar is dit weer het geval want tot op heden nog niets ontvangen . In de telenet winkel verwijzen ze naar telenet en bel je naar telenet manen ze je aan om naar de winkel te gaan.....Mijn wifi is niet toereikend in twee kamers (soms wel met deur open ) , heb al een  een utp kabel bij gelegd met de bedoeling om het gevraagde accespoint aan te sluiten in de hoop in die kamers ook degelijke wifi te hebben (vooral met eventuele noodzakelijke wifi >omvormer zonnepanelen in de verste kamer).

Aangezien de accespoints van telenet blijkbaar éénvoudig aan te sluiten zijn zou ik die liefst hebben , heb geen kennis van netwerk etc.

Iemand op de hoogte waarom die accespoints zo moeilijk aan te geraken zijn ?

groeten

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Accespoint telenet levertijd

0 Likes
26 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Waarom Telenet access point zo moeilijk te krijgen?

Je kiest een verschillende frequentie voor de verschillen wifi toegangspunten. Dat kan je doen op elke band (2.4 en 5 GHz). Met een goed AP kies je als frequentie automatisch en het toestel zal dan een goede frequntie nemen, de verschillende AP's zullen elkaar niet storen. Indien nodig kan je altijd ingrijpen en manueel een frequentie opgeven.

 

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Waarom Telenet access point zo moeilijk te krijgen?

@fratae 

Zoals @janne_man reeds aangaf kan je perfect twee WiFi bronnen hebben die elkaar niet storen, ook al zijn ze in elkaars buurt. De juiste keuze van kanaal en/of frekwentie zijn hier de sleutelwoorden.

Wat ik wel even wil aanhalen: er is een zeer groot verschil tussen een WiFi AP en een Range Extender voor wat betreft het functioneren. Een Range Extender is nooit een goed idee, om de simpele redenen dat uw throughput gewoon gehalveerd wordt, puur door de wijze waarop een range extender functioneert.

Wanneer het dus enigszins mogelijk is, gebruik dan de AP modus. Hetgeen betekent dat er een UTP aansluiting voorhanden moet zijn op de plaats waar het AP moet komen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
fratae
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Complimentendag Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Waarom Telenet access point zo moeilijk te krijgen?

Heb ondertussen  de >TP-link TL-WA1201< besteld .

En er is een UTP-kabel voorhanden .

Dus mag ik het accespoint zelf een frequentie laten kiezen "aut" ?

Klopt het dat de toestellen smartphone /tablet etc zelf automatisch het beste kanaal kiezen ( er is hier eerder al aangehaald  "rafb" >>Je stelt het zo in dat beide netwerken dezelfde netwerknaam en wachtwoord hebben. Je toestellen verbinden dan met het sterkste signaal. )

Stel beneden hebben we de wifi telenet router , en boven van  het accespoint . Als we naar boven gaan met de tablet gaat het toestel dan zelf de beste wifi kiezen (anders krijg ik gezaag van ....)

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Waarom Telenet access point zo moeilijk te krijgen?


@fratae  schreef:

Heb ondertussen  de >TP-link TL-WA1201< besteld .

.. knip ...

Stel beneden hebben we de wifi telenet router , en boven van  het accespoint . Als we naar boven gaan met de tablet gaat het toestel dan zelf de beste wifi kiezen (anders krijg ik gezaag van ....)


Dat hangt voor een groot deel van uw toestel af. Mijn foon bvb is een heel slechte leerling op dat vlak. Ik heb vijf WiFi netwerken in huis. Drie in de 2,4 GHz en twee in de 5 GHz. Die hebben alle vijf een andere naam (SSID) om de simpele reden dat ik dan zelf snel kan overschakelen op mijn foon. Indien ze allemaal dezelfde naam hebben moet je er op vertrouwen dat uw toestel snel uit zichzelf overschakelt. Bovendien zie je dan niet met welk netwerk je verbonden bent (voor zover dat belangrijk is voor u).

Je kan natuurlijk ook overal dezelfde naam gebruiken en wanneer je naar boven gaat uw WIFi (op uw tablet of foon) even uit en weer aanzetten. Normaal gezien forceer je daardoor een connectie met het sterkste signaal.

Ik zou zeggen: test het allemaal eens. Een SSID is makkelijk aangepast. Na de test weet je wat in uw geval het beste werkt.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
fratae
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Complimentendag Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Waarom Telenet access point zo moeilijk te krijgen?

TP-link ondertussen geplaatst in AP-modus , vraag me nu af of ik  het wifikanaal zou aanpassen of niet telenet staat bij 2,4Ghz op "11" en accespoint op "AUT".

Bij 5Ghz telenet op 48 en accespoint "Auto".

Sta ik bij de accespoint en wil ik overschakelen (als test) naar de telenet wifi neemt hij hem niet of moeilijk zou dat met die frequenties te maken hebben ?

SSID al dezelfde naam geven vind ik een beetje moeilijk aangezien de toestellen blijkbaar niet automatisch het beste signaal kiezen , en je weet dan ook niet welk signaal hij juist vast heeft het beste of ??? Voor mij geen probleem maar de partner wel , nu al "mindere" punten door bij het verplaatsen andere  wifi te moeten aanduiden bij instellingen..

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Waarom Telenet access point zo moeilijk te krijgen?

In eerste instantie zou ik het op aut laten staan. Wil je weten welke kanalen gebruikt worden? Installeer dan een app zoals Wifi Analyzer (Android) en kan je ziet welk kanaal en sterkte van signaal. De meest recente toestellen kunnen mogelijk steeds het sterkste signaal kiezen. Mijn smartphone, noch mijn tablet doen dat. Het signaal waarmee ze verbonden zijn moet al zeer slecht zijn eer ze het sterke sinaal willen gebruiken. Het zijn wel toestellen die bijna 4 en bijna 5 jaar oud zijn.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Waarom Telenet access point zo moeilijk te krijgen?


@fratae  schreef:

 

SSID al dezelfde naam geven vind ik een beetje moeilijk aangezien de toestellen blijkbaar niet automatisch het beste signaal kiezen , en je weet dan ook niet welk signaal hij juist vast heeft het beste of ??? Voor mij geen probleem maar de partner wel , nu al "mindere" punten door bij het verplaatsen andere  wifi te moeten aanduiden bij instellingen..


Hetzelfde SSID en wachtwoord gebruiken is nochtans de eenvoudigste oplossing in dit geval. Wanneer je toestel verbinding maakt, kiest die effectief het sterkste signaal.
Als je bijvoorbeeld even "vliegtuigmodus" in- en uitschakelt zal je toestel opnieuw verbinding maken met het sterkste signaal.

Als je rondwandelt met je toestel blijft je toestel verbonden met het ene access point zolang het signaal voldoende is. Als het signaal te zwak wordt, zal je toestel opnieuw verbinding zoeken met het sterkste signaal.

Je kan die gevoeligheid wanneer je toestel overschakelt (roaming) soms ook wijzigen bij de instellingen van het Wifi-adapter in je besturingssysteem. Dat heet roaming aggressiveness of roaming sensitivity.

In de prijsklasse van een access point van 50 euro is dit de best mogelijke oplossing, met mesh wifi of professionele access points met controller gebeurt de roaming volledig naadloos en automatisch. Dan spreken we wel over een andere prijsklasse.

Tot slot nog dit: een correcte opstelling van de verschillende Wifi-toegangspunten kan veel problemen vermijden. Vaak is het probleem dat Telenet de Wifi-modem in een bezemkast, garage, kelder of de gang heeft geïnstalleerd. Dat is compleet nutteloos want mensen gebruiken op die plaatsen zelden Wifi. Als dit het geval is, schakel je die Wifi het best uit.

Een goede vuistregel is dat je best zo weinig mogelijk Wifi-toegangspunten plaatst en steeds centraal op de plaatsen waar je Wifi het vaakst gebruikt.

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Waarom Telenet access point zo moeilijk te krijgen?

@fratae 

Wanneer uw toestellen niet vlot uit zichzelf vlot overschakelen vind ik (dat is natuurlijk persoonlijk, maar ik pas het zelf ook zo toe thuis, dus ..) dat ieder WiFi signaal zijn eigen SSID moet hebben. Met dien verstande dat éénzelfde bron beide signalen kan uitsturen (2,4 en 5 GHz). In dat geval hebben die hetzelfde SSID maar het 5 GHz exemplaar heeft er dan nog een 5 achterstaan.

Voorbeeld: "Living" en "Living-5"; "Verdiep" en "Verdiep-5"

Verplaats je u en het toestel schakelt niet vanzelf over (wat af en toe toch netjes gebeurt): kort de WiFi uit- en weer aanzetten op uw foon, tablet of laptop, naargelang. En je kunt steeds nagaan met welk netwerk je nu feitelijk verbonden bent.

Wanneer je overal hetzelfde SSID gebruikt, en dus virtueel slechts één netwerk hebt, heb je dus totaal geen controle en inzicht over wat en hoe er allemaal gebeurt. Uw WiFi op de foon even uit en weer aan: je hebt geen controle/zekerheid dat het effectief goed gegaan is ... Vandaar de hoger uitgelegde werkwijze.

Hier wel nog eens stipuleren: deze redenering is niet geldig wanneer je met een echt MESH systeem werkt.

EDIT: ik zet de kanalen nooit op "auto". Ik kies ze zelf. Gebruik ook, zoals hier wat hoger ook al aangeraden, een app om de aanwezige netwerken te kunnen zien. zo kun je storing met buren vermijden. In de 2,4 GHz best enkel 1 - 6 - en 11 kiezen. In de 5 GHz heeft die keuze minder belang (behalve in de hogere frekwenties alwaar je "weggestuurd" kan worden wegens interferentie met weerradars)


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
fratae
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Complimentendag Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Waarom Telenet access point zo moeilijk te krijgen?

Oké ondertussen al veel bijgeleerd door al jullie antwoorden.

Ik vraag me nu nog af , wat de reden en of doel is van het 2,4 en 5GHz naast elkaar...wat geeft het éne als voordeel tov het andere ?

Alvast bedankt voor eventuele verduidelijking 🙂

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Waarom Telenet access point zo moeilijk te krijgen?


@fratae  schreef:

Oké ondertussen al veel bijgeleerd door al jullie antwoorden.

Ik vraag me nu nog af , wat de reden en of doel is van het 2,4 en 5GHz naast elkaar...wat geeft het éne als voordeel tov het andere ?

Alvast bedankt voor eventuele verduidelijking 🙂


Dat is vrij simpel:

  • 2,4 GHz is minder snel maar gaat veel verder door hindernissen
  • 5 GHz is op zich veel performanter maar wordt veel sneller tegengehouden door hindernissen.

Daarom zitten beide normaal gezien altijd in een router. Heb je nog een oud huis met "eenvoudige" muren en plafonds geraak je al een heel eind met de 5 GHz en door heel het huis met de de 2,4 GHz. Heb je een modern huis zal de 5 GHz niet echt ver van de router geraken. De 2,4 GHz wel een stuk verder maar ook niet het hele huis. Dan ga je met powerlines, AP's of een mesh systeem werken. Het mesh systeem is in principe ook het beste maar wel een heel pak duurder dan de andere oplossingen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Waarom Telenet access point zo moeilijk te krijgen?

Aanvullend aan de uitleg van @StefaanH kan je best de 5 Ghz gebruiken voor pc, tablet, smartphone, .. en de 2,4 voor trage apparaten zoals printer, iot spullen.

Als je een goed signaal hebt van beide banden, doe dan een een speedtest en vergelijk. Dat zal meer u allicht meer zeggen dan een uitleg.

0 Likes
fratae
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Complimentendag Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Waarom Telenet access point zo moeilijk te krijgen?

Ondertussen werkt  het accespoint zoals gewenst , dus momenteel overal wifi.

Geen oplossing zoals in mijn oorspronkelijke vraagstelling <levertijd telenet accespoint> heb er zelf één aangeschaft (dag erna geleverd) niet zoals bij telenet maanden wachten

zonder spontane info waarom het zolang duurt.

Bij deze aan iedereen bedankt voor de nuttige info 👍