24652
netweters
|
151402
antwoorden
|
20597
vragen
|
Ik ben aan het twijfelen om mijn modem (F@ST3896LG-TN) om te ruilen voor een CV8560E (tenminste als dat niet te veel miserie is). Tot mijn ongenoegen ben ik erachter gekomen dat mijn in november aangekochte TP-Link Archer AX55 geen Bridge Mode lijkt te ondersteunen. Ik heb ook wel een AP nodig, dus kan ik deze in principe daarvoor gebruiken. Wat een nieuwe router betreft heb ik liggen zoeken, maar ik zie het bos door de bomen niet meer.
Vandaar: welke (persoonlijke) voorkeur heeft jullie router? Zelf zou ik graag wel een recente willen; niet iets wat verschillende jaren geleden gereleased is. Qua prijs zit ik met maximum rond de 100 euro in gedachten.
Ik vind het wel wat raar dat hierover nog geen FAQ bestaat, dus ik heb nog wat vragen over het aansluiten, want aan deze PDF heb ik niet veel.
Wellicht heb ik nog wat vragen, maar alvast bedankt om deze te beantwoorden!
Opgelost! Ga naar oplossing.
@sb schreef:Ik ben aan het twijfelen om mijn modem (F@ST3896LG-TN) om te ruilen voor een CV8560E (tenminste als dat niet te veel miserie is). Tot mijn ongenoegen ben ik erachter gekomen dat mijn in november aangekochte TP-Link Archer AX55 geen Bridge Mode lijkt te ondersteunen.
Waarom zou je router in dit geval een bridge mode moeten hebben, je wil het toch net als router gebruiken? Het is de modem die je wil bridgen, dus die heeft de bridge mode nodig.
Ik zie niet in waarom deze router niet compatibel zou zijn.
@sb schreef:
- Modem kan zelf geplaatst worden of sturen ze een technieker?
- Modem moet geactiveerd, hoe gaat dat zijn werk?
Je gaat naar een Telenet winkelpunt en haalt daar een nieuwe modem. Zij regelen de activatie.
Je installeert die dan zelf (coaxkabel uit de oude losschroeven en in de nieuwe vastschroeven). Je kan hier voor een technieker vragen maar dat lijkt me weggesmeten geld.
@sb schreef:
- WAN poort van CV8560E verbinden met WAN poort van de router? (Hier staat echter dat de blauwe WAN-poort niet actief is?)
- MAC-adres router ingeven via Mijn Telenet
- Router moet ingesteld zijn op 192.168.0.x en krijgt extern adres (Krijgt de router dan zelf 192.168.0.1 of moet je een statisch IP instellen?)
Je steekt de router in een willekeurige LAN-poort van de modem en in de WAN-poort van de router.
Je geeft op MyTelenet het MAC-adres in van je router (staat meestal wel op het toestel of op de doos, alternatief kan je die waarschijnlijk wel vinden in de verbonden toestellen op MyTelenet)
Na reboot van beide toestellen krijgt de router via DHCP een publiek IP-adres van Telenet en je bent vertrokken.
192.168.x.x zijn prive ip-adressen, van de modem zal je router zo geen meer krijgen. Het zal uiteraard in z'n eigen netwerk wel de 192.168.x.1 innemen
Alle toestellen kan je dan aansluiten aan de router, een Digibox of Digicorder sluit je best wel nogsteeds aan aan de modem
Bedankt voor de uitvoerige uitleg. Ik las elders dat de router best op 192.168.0.x zou instellen. Creëer je door bijv. 192.168.1.x in te stellen niet opnieuw een dubbele NAT? Want dat is juist wat ik wil vermijden.
Wat Bridge Mode betreft: volgens ChatGPT lukt dat de ene keer wel, de andere keer niet. Als het wél zou lukken, dan beweert hij dat ik in de router een instelling moet doen die ik niet heb:
Als ik jou volg, dan kan ik de bestaande instelling gewoon behouden?
De situatie die je vandaag hebt kan voor dubbele nat zorgen. Je router krijgt een privé IPv4 van je modem en maakt zelf tweede privé netwerk aan.
Als je CV8560E gebruikt en je router z'n mac adres ingeeft, dan is je router een volwaardige router met een publiek IP adres. Geen dubbele NAT. Je zet de router dan inderdaad in "Wireless Router mode" want dat is waarvoor je het wil gebruiken.
Het is altijd aan te raden om te zorgen dat het internet LAN van de modem niet overlapt met dat van de router, maar je router zal (indien de bridging juist ingesteld is) toch nooit een privé IP-adres krijgen van de modem.
Trouwens "Access Point"-modus is praktisch hetzelfde als "Bridge mode" op andere routers. (En dat zegt ChatGPT eigenlijk ook, het zegt dat je een van de twee opties moet zoeken) Je schakelt de router functies van het toestel dan uit waardoor het deel gaat uitmaken van het bestaande privé netwerk.
Het MAC adres dient in te geven te worden via Mijn Telenet > Modem > Geavanceerde instellingen?
Ik heb ook nog iets raar gemerkt. Ik heb een TP-Link Archer AX55 router. Op de onderkant van de modem staat het MAC-adres, eindigend op -98. Als ik via Mijn Telenet kijk, dan staat er exact hetzelfde MAC-adres, behalve het laatste stuk, daar staat -99. Als ik in de instellingen van de router (Network > LAN) kijk, dan staat er -98. Er is een instelling 'clone MAC address' en daar staat -99 greyed out, want de instelling staat op 'default MAC address'. Is daar een verklaring voor? Ik las iets van een HFC MAC?
Dat is normaal. De meeste routers hebben een uniek MAC adres per interface (en soms zelfs interne interfaces), meestal opvolgend. Het MAC adres op de sticker is dan vaak gewoon het eerste MAC adres. Ik zie bij mijn UDMP router hetzelfde.
Voor de bridging config van je CV8560E moet je het mac adres gebruiken wat je ziet bij "aangesloten apparaten". Dat is het MAC adres van de verbonden WAN interface van je eigen router.
Bedankt! Wel de eerste keer dat ik hiervan hoor, maar het stelt me gerust dat het bij jou ook zo is. Maandag ga ik kijken voor die CV8560E. Hout vasthouden dat alles van de eerste keer lukt.