Beantwoorden
jonas005
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Wifi powerlines met eigen router

Hallo,

 

Ik heb recent een docsis 3.1 E-router laten installeren bij mij thuis. Ik heb deze met mijn eigen router gebridged (werkt perfect). Maar ik heb ook een wifi powerline van Telenet in een aparte kamer. Ik wil deze gebruiken enkel om mijn netwerk bereik te verbeteren.

 

Setup:

1. docsis e-router krijgt internet via coax kabel

2. van LAN poort e-router naar de WLAN poort eigen router

3. van LAN poort eigen router naar PG9073 (powerline in vaste stopcontact)

4. PG9072 in vaste stopcontact in aparte ruimte

 

Ik heb via mijn.telenet.be naar de instelling van de wifi powerline geweest en dezelfde gegevens van mijn router ingegeven voor de SSID en paswoord zodat ik deze wifi powerline kan gebruiken zonder van access point te veranderen. 

 

Ik heb het gevoel dat deze wifi powerline niet zomaar mijn netwerk verlengd, maar eerder ook iets van routing ofzo doet. Ik kan naar het lokaal ip adres surfen van mijn router vanuit deze wifi powerline connectie, maar als ik dan kijk in deze instellingen naar de geconnecteerde toestellen, dan zie ik mijn toestel niet in deze lijst staan (degene die op de wifi powerline zit).

 

Is het niet mogelijk om deze powerlines te gebruiken zonder enige instellingen (mijn eigen netwerk te forwarden naar deze wifi powerline?) te doen via mijn.telenet.be? Het was de bedoeling om helemaal ontkoppeld te zijn van Telenet, maar iets zegt mij dat dit op dit moment nog niet helemaal waar is..

0 Likes
11 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wifi powerlines met eigen router

@jonas005 

 

Dat is vreemd, want ik heb ook de powerlines van TN en deze staan achter een modem-only met eigen router. De Master aangesloten op de eigen router dus.

 

Als ik via de PC aangesloten op de powerline naar mijn router surf kan ik perfect alle aangesloten apparaten zien, dus inclusief de PC waarop in actief ben op dat moment.

 

Welk type powerlines heb je?

EDIT, overbodige vraag, het staat in uw post. Ik heb dezelfde.

 

Trouwens, powerlines doen niet aan routing.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wifi powerlines met eigen router

@jonas005 

Wat is het ip-adres van je PG-9072? 192.168.0.x? Wat is de range van ip-adressen uitgedeel door je eigen router?

Als het derde getal verschillend is, zie ik twee mogelijkheden.

1. De powerlines terug zetten naar fabrieksinstellingen en dan koppelen met de PG-9073 verbonden met je eigen router.

2. inloggen op de PG-9072 met gebruiker admin en als wachtwoord password vermoedelijk op 192.168.0.52. Mogelijk vlieg je er direct terug uit, probeer toch maar enkele keren.

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wifi powerlines met eigen router

@jonas005 

 

Wat ik nog vergeten was:

 

Neen, je kunt de powerlines niet instellen vanaf uw eigen router. De enige mogelijkheid is om ze in te stellen via "mijn telenet". Dat komt door een aangepaste firmware van telenet. Rechtstreeks inloggen op de powerlines schijnt vroeger wel gewerkt te hebben, maar dat lukt nu niet meer.

 

Eén van de gevolgen daarvan is dat bvb mensen die de powerlines gekocht hebben ipv gehuurd en nadien van provider veranderen met een probleem zitten. De powerlines zijn onbereikbaar voor configuratie.

 

Wanneer uw powerlines in het subnet van uw eigen router zitten zou je wel op uw router de aangesloten toestellen moeten kunnen zien. Zowel de powerlines zelf als de toestellen die erop aangesloten en actief zijn. Bij mij is dat alleszins het geval.

 

Alles eens heropstarten helpt nogal eens ....


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
jonas005
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Wifi powerlines met eigen router

@StefaanH Bedankt voor uw antwoord! Ik denk dat ik deze powerline gratis mag gebruiken, maar dat deze niet mijn eigendom zijn en waarschijnlijk mee verdwijnen (samen met digibox) moest ik van provider veranderen. 

 

Ik zie ook al mijn toestellen als ik de android app Fing gebruik, dus het zal waarschijnlijk iets zijn aan de pagina van mijn router zelf, ik zie dat er af en toe een device in de lijst komt (aan het scannen?).

 

Alvast bedankt voor jullie hulp! @StefaanH en @janne_man 

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wifi powerlines met eigen router

@jonas005 

 

Da's graag gedaan hé. Steeds fijn als iets in orde komt 😉


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
jonas005
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Wifi powerlines met eigen router

@StefaanH Ik heb iets anders ontdekt nu (sorry voor een laat antwoord op mijn thread..)

 

ik heb dus het verleden een DOCSIS 3.1 E-ROUTER (DOCSIS) besteld en deze werkt op dit moment goed! Ik heb deze besteld zodat ik zelf mijn eigen router kan gebruiken en de DOCSIS kan bridgen met mijn router zodat mijn router de routing zou doen. Maar wat mij is opgevallen is dat mijn eigen router nog altijd een lokaal adres meekrijgt van de DOCSIS (WAN -> DOCSIS -> eigen router). Dit wil zeggen dat ik een subdomain in mijn hoofddomain maak.

 

Zou het mogelijk om mijn eigen router de publieke IP te krijgen via de WAN poort?

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wifi powerlines met eigen router

@jonas005 

 

Als je effectief de E-router hebt (gemakkelijk te herkennen, er zit geen WiFi in) dan kan je dat inderdaad doen.

De E-router heeft, via "mijn telenet", de optie om het MAC adres van uw eigen router te "bridgen" (eigenlijk een MAC-Passthrough). Dit betekent dat uw eigen router dan rechtstreeks een publiek IPv4 adres gaat ontvangen. en je geen dubbele NAT gaat hebben.

Wanneer je die optie in de E-Router niet activeert, ja, dan heb je gewoon twee routers na elkaar en dus ook twee sub-netten en dubbele NAT. Oppassen dat je beide routers een verschillend subnet toewijst (derde positie van het IP adres) zoniet kan je conflicten krijgen.

Je eigen router zijn WAN poort gewoon verbinden met gelijk welke van de LAN poorten van de E-router

 

Twee dingen moet je wel weten:

  1. Die "bridging" werkt enkel op IPv4 niveau, op IPv6 blijft de E-Router gewoon zijn werk doen.
  2. je blijft wel nog steeds met twee subnetten zitten, want de E-Router is niet uitgeschakeld. Behalve wanneer je digicorders hebt (die moeten dan wel aan de E-Router aangesloten worden), kun je het eigen netwerk van de E-Router echter gewoon negeren.

   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Wifi powerlines met eigen router


@StefaanH  schreef:

Rechtstreeks inloggen op de powerlines schijnt vroeger wel gewerkt te hebben, maar dat lukt nu niet meer.

Eén van de gevolgen daarvan is dat bvb mensen die de powerlines gekocht hebben ipv gehuurd en nadien van provider veranderen met een probleem zitten. De powerlines zijn onbereikbaar voor configuratie.


Ik heb hier een PG-9072LG-TN liggen. Die heeft van Telenet een fixed IP gekregen (192.168.0.52). Als ik mijn PC (tijdelijk) een vast IP geef in hetzelfde subnet (vb 192.168.0.10), dan kan ik inloggen op de WiFi Powerline, en instellingen wijzigen

 

PG9072.png

PG9072 (2).png


@StefaanH  schreef:

Wanneer uw powerlines in het subnet van uw eigen router zitten zou je wel op uw router de aangesloten toestellen moeten kunnen zien. Zowel de powerlines zelf als de toestellen die erop aangesloten en actief zijn. Bij mij is dat alleszins het geval.


Tenzij het subnet van je eigen router 192.168.0.x is, zit de powerline per definitie in een ander subnet.

Maar ongeacht het subnet (of IP adres van de Powerline), zal je altijd op je router de toestellen die aangesloten zijn op de powerline moeten kunnen zien (de powerlines zelf niet).

Op je router zal je wel niet zien dat ze via WiFi aangesloten zijn, maar via de LAN poort waarop de powerline aangesloten is).

 


@StefaanH  schreef:

Als je effectief de E-router hebt (gemakkelijk te herkennen, er zit geen WiFi in) dan kan je dat inderdaad doen.


Misschien ook nuttig om te weten:

Niettegenstaande de E-router geen WiFi aan boord heeft, zal je toch via "Mijn Telenet" de WiFi instellingen vinden.

  • Indien je deze activeert, kan je een SSID en paswoord invullen.
  • Als je dan kiest voor "één netwerk" worden je instellingen dan ook "gepusht" naar de aangesloten WiFi powerlines en/of Access Points 😊.

e-router wifi.png

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Wifi powerlines met eigen router


@Ex-Netweter  schreef:

Als je dan kiest voor "één netwerk" worden je instellingen dan ook "gepusht" naar de aangesloten WiFi powerlines en/of Access Points 😊.

Als ik andere berichten goed begrepen heb zal de "push" van de config niet lukken wanneer de powerline zich achter NAT van een eigen router bevindt. Dit lukt enkel wanneer deze direct verbonden is aan de HGW.

Schijnbaar kan de Powerline gewoon via DHCP op het eigen netwerk een adres ontvangen en dan ook een "pull" naar Telenet doen voor een configuratie. Het duurt dan wat langer, omdat dit enkel periodiek geprobeerd wordt.

Ik heb zelf geen powerlines om dit te kunnen testen en bevestigen.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Wifi powerlines met eigen router

Wat is "push" en wat is "pull"?

 

Ik heb die berichten ook al gelezen, maar ik geloof daar niets van. Volgens mij is er geen enkel onderscheid of deze Powerlines direct op de HGW staan, of achter een eigen router.

Of denk je nu echt dat de Telenet Firmware zo geschreven is, dat er een apart process voorzien is voor het gebruik achter een eigen router (dit wordt zelfs niet ondersteund 🤔).

 

Volgens mij werkt het als volgt:

  • de Powerlines hebben een vast IP adres (192.168.0.52), op die manier zijn voorgeprogrammeerd voor de HGW (geen idee hoe IP conflicten vermeden worden als je er meerdere hebt??).
  • Als je ze gebruikt op de eigen router, krijgen ze via DHCP ook nog eens een adres van je eigen netwerk.
  • In beide gevallen maken de Powerlines - op regelmatige tijdstippen - zelf een verbinding met de Telenet servers. Dit kan je op "Mijn Telenet zien" aan de gekleurde stippen: groen (minder dan 15 minuten geleden), oranje (meer dan 15 minuten geleden), rood (geen contact meer).
  • Gedurende deze open verbinding wordt de configuratie gepusht. Jouw firewall zal dat niet verhinderen (tenzij je voor dit IP adres internet toegang blokkeert).

Of dat je dit nu "pushen" of "pullen" noemt, maakt niet zoveel verschil 😊.

 

Powerlines op "Mijn Telenet"Powerlines op "Mijn Telenet"

 

Powerlines op eigen routerPowerlines op eigen router

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wifi powerlines met eigen router

@Arnie en @Ex-Netweter 

 

Ik heb de telenet powerlines achter een modem-only met eigen router met subnet 192.168.1.1

 

  • Ik zie de powerlines zelf staan in de config van mijn router. Ik kan er wel niet op inloggen. Pingen geeft wel een antwoord.
  • Ik configureer de settings van de WiFi van de powerlines via "mijn telenet". Het is de powerline zelf die op geregelde tijdstippen bij telenet gaat kijken of er iets is voor hem.

   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes