Beantwoorden
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

blokkeert Telenet bepaalde LAN poorten?

Op mijn thuisnetwerk heb ik 5 Loewe tv's staan. Ze "zien" elkaar staan in het thuisnetwerk. 

In de settings van die toestellen staat dat ze communiceren via IP-poortnummer 17123.

 

Dat werkt al 4 jaar zo perfect. Om God weet welke reden ziet geen enkele tv de andere nog staan op het moment.

Op zich is er niks aan het thuisnetwerk veranderd. 

Kan het zijn dat Telenet die poort plots gaan blokkeren is?

 

(modem reeds aan/uit gezet, switch aan uit gezet, geen oplossing)

0 Likes
6 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

blokkeert Telenet bepaalde LAN poorten?

@raverke95 op zich zou het moeten werken want hier is de lijst van geblokkeerde poorten: 

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/welke-internetpoorten-blokkeert-telenet/

Heb je misschien een nieuwe switch of router ingesteld waar je dan een vlan hebt ingesteld? 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

blokkeert Telenet bepaalde LAN poorten?

daar staat inderdaad de bewuste poort niet bij. Vreemd.

 

Achter de Telenet modem staat een Netgear mesh systeem, dat zich gedraagt als acces point. Staat er inmiddels 2 jaar en heeft het altijd prima gedaan. Niet in de instellingen gezeten.

Wat wel is: we zijn 4 dagen van huis geweest en sindsdien is het denken we. In tegenstelling tot wat ik gewoonlijk doe, geen elektriciteit oid uitgeschakeld.

 

Het is wel zo, we hebben de laatste weken enorm veel stroomonderbrekingen gehad door werken in de buurt. Wat ik nog niet getest heb, is alles eens van de stroom halen en opnieuw opstarten. Kan nog een idee zijn.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

blokkeert Telenet bepaalde LAN poorten?

De lijst van geblokkeerde poorten heeft hier sowieso niets mee te maken. Dat betreft enkel inkomend internet verkeer, niet het interne LAN verkeer tussen apparaten onderling.

Zitten alle TV's achter de Netgear, of zijn ze via verschillende poorten van de Teenet HGW met elkarr verbonden? Heb je misschien safespot geactiveerd? Dit kan port-isolation op de switch (de in de HGW ingebouwde 4 poorts switch) veroorzaken - dit wanneer je een gast netwerk configureerd.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

blokkeert Telenet bepaalde LAN poorten?

@raverke95  Stroomonderbrekingen kunnen ervoor zorgen dat de LAN IP adressen van uw TV's telkens zijn veranderd. En het systeem wat in de war is. En uw Mesh systeem is toevallig daardoor ook geen routersysteem geworden?  Volgens mij moet je eerst controleren of je Mesh systeem als router functioneert en zijn eigen IPadressen uitdeelt. kan je ook bekijken door de IPadressen van uw TV's na te zien.

Krijgen ze hun IP van de Telenet modem/router via DHCP dan hebben ze een IP ergens tussen 192.168.0.100 en 0.254. Krijgen ze dit via uw Mesh systeem dat zal dit iets zijn zoals 192.168.Y.X waarbij Y alles kan zijn behalve 0.

Heb je ze ooit een vast IP gegeven in de Telenetrange buiten DHCP dan hebben ze een adres ergens tussen 192.168.0.10 en 0.99.

Checken maar. Die poorten zijn momenteel van geen belang omdat dit intern is.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

blokkeert Telenet bepaalde LAN poorten?

Safespot heb ik gechecked, staat niet aan. Er is in die Netgear inderdaad een mogelijkheid om gastnetwerken in te stellen, maar daar heb ik nooit wat mee gedaan.

 

Er zijn bepaalde toestellen die hier een vast IP-adres hebben om ze makkelijk terug te vinden binnen hun apps enz. De televisies niet. Loewe heeft een app, hier zijn ze wel altijd zichtbaar in.

Het klopt wel wat igvfer zegt: al hun ip-adressen zitten ergens tussen die 192.168.0.100 en 254. Zeker geen 192.168.1.XXX. Als ik die Netgear juist had, had ik aanvankelijk die als router laten staan. Gaf steeds problemen met een oude internetradio. Daar zou ik het meteen aan merken moest de router versprongen zijn.

 

Zie foto, ik veronderstel dat de televisie dan bij dezen een poort in het LAN netwerk bedoelt?

 

Waar ik steeds aan twijfel: als ik even alles reset, schakel ik best eerst de tv's in, dan de Telenet modem en dan de Netgear, of maakt dat niet uit?

Dat resetten ga ik eens testen op dinsdag. Kan niet eerder wegens thuiswerkers hier.

IMG_0162.jpeg

0 Likes
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

blokkeert Telenet bepaalde LAN poorten?

Het probleem is opgelost en had inderdaad niks met Telenet of het netwerk te maken.

 

De tv's hebben ook nog een instelling "groepsnaam". Die moet op elke tv dezelfde zijn. Blijkbaar heeft er hier iemand aan het spelen geweest en daar een karakter van veranderd. Dit had ik al eerder gezien, maar na de groepsnamen gelijk te zetten, moeten de tv's nog een hardreset krijgen. Zoniet werkt dat nog niet...