24773
netweters
|
152599
antwoorden
|
20720
vragen
|
... en wat komt daarbij allemaal kijken
**WARNING**
Bij het lezen van de volgende thread kan uw brein gepijnigd worden door domme vragen 🤣
** END WARNING **
OK ... Here we go...
Sinds een jaar of 10 (denk ik) betaal ik bij Telenet 3 EUR per maand voor m'n eigen domeinnaam.
In het begin heb ik die enkel gebruikt voor m'n Telenet mailadres te 'maskeren' met het idee : als ik hier ooit wegga houd ik tenminste mijn mailadres en alle accounts daaraan verbonden.
So far so good... Enkele jaren geleden een verplichte verhuis (op vraag van het gele vierkante knipogende gezichtje himself) zodat mijn mailadres nu werkt via iCloud.
Werkt overigens perfect, maar had er wel wat hulp bij nodig via dit forum maar ook via Telenet omdat zelf aanpassen van DNS-records niet aan de orde was toen.
(Blijkbaar waren particulieren met een eigen domein een vreemde eend en werden die -deels- ondergebracht bij de business-klanten omdat ze dit soort moeilijke dingen deden die hun helpdesk voor particulieren niet snapt, overigens nog steeds niet, naast een hoop andere dingen die ze zouden moeten snappen ... maar laat ons dat potje maar even dicht laten of mijn bloeddruk gaat weer omhoog).
Situatie vandaag is:
Net dat 4e puntje deed me er aan denken dat het misschien beter is dat ik m'n domein verhuis naar een andere registrar waar ik minder afhankelijk ben van de mannetjes achter te de telefoon of mailbox-hierarchie naar aanpassen van DNS-records, zodat ik het op termijn zelf beter in de hand kan houden en ineens een 'oefenomgeving' heb om mijn kennis wat bij te schaven (wat wel nodig is in deze) en afe en toe es wat te proberen en te leren . En misschien zijn anderen ook wat goedkoper of bieden ze meer (hosting-)services voor hun geld (lees: speeltuin voor hobbyisten) want veel aanbod heeft Telenet niet hierin (nooit gehad eigenlijk, buiten gewoon 50MB webruimte voor HTML zonder services) ...
Alleen is het bij mij altijd trial & error geweest tot het werkt en nu helaas weinig gedocumenteerd van alles wat ik ooit heb opgezet (iets waar ik in de toekomst wel werk van wil (en moet) maken ... en heb ik momenteel te weinig kennis over deze dingen zoals : wat als ik het domein verhuis ? Werkt dan alles nog zoals nu ? moet ik op voorhand zaken opvragen bij Telenet ? Moet ik al beginnen panikeren en hyperventileren op voorhand (want die gedachte houd me tot vandaag nl. bij de huidige situatie 😨)
Ik wil me vooraf wel verdiepen in de DNS-wereld maar ben bang dat de basiskennis die ik op enkele maanden kan opdoen niet voldoende gaat zijn en ik op termijntoch nog tegen een betonnen muur ga rijden. Of is het allemaal zo moeilijk niet ?
Ik heb ICT-ervaring als generalist (wanneer je in de jaren 80 IT volgde op school was dat nogal algemeen) en programmeer-ervaring (C++) ... maar de online-trein wat gemist vrees ik. Durf wel aan veel beginnen meestal als een Do ... (Fail ... Redo)-iteratie ... totJeuj ! Het werkt ... experience zowel in automatisering/software/... als het maar wat technisch is.
Wat goeie raad , links naar goed leesvoer, filmpjes, ... zijn zeker welkom ... Heb zelf al veel gevonden maar precies nog niet met genoeg diepgang ...
Bedankt alvast !
scOOb
Ik neem aan dat het wel degelijk gaat over je eigen domeinnaam waar Telenet niet in voorkomt.
Je kiest een webhosting onderneming en daar volg je de stappen voor een verhuis. Deze stappen zijn overal hetzelfde. Je vindt die onder andere hier.
Voor de zekerheid kan je ook zorgen dat je lokaal een volledig kopie hebt van al hetgeen je al op je website gezet hebt. Zorg ook voor een kopie van mail.
In principe gaat alles vlekkeloos, maar je weet nooit.
Bij de webhosting betaal je een bedrag per jaar. Bij de vernieuwing betaal je ook de jaarlijkse bijdrage voor de domeinnaam. Als je een webhoster opzoekt kijk dan wat belangrijk is voor u. Hoeveel subdomeinen?, al dan niet betalen voor een SSL (zodat je website kan benaderd worden met https), hoeveel ruimte, hoeveel mailboxen, ...
als u al cloudflare gebruikt, registreer de domeinnaam zonder hosting waar je wil aan de prijs dewelke u wil, en zet in de instellingen van die nieuwe registrar cloudflare hun dns. dan stel je alle verdere zaken in in cloudflare.
of blijf de nieuwe domeinnaam gebruiken waar u hem naar overzet als je ook van hun hosting gebruik wil maken en die het met hun platform
enkel domeinnaam hebben kan goedkoper dan 3 euro per maand, als je toch al cloudflare en eigen servertje in gebruik hebt en dus externe geen hosting nodig hebt
in cloudflare is dns forwarding en emailforxarding enzo gratis voor kleine sites denk ik
Ik heb een paar domeinen (domain-only, geen webhosting) bij ovh.nl geregisteerd. Kost 6,99 euro (ex btw) per jaar. Je krijgt dan op hun platform de mogelijkheid je eigen DNS-zone te beheren.
Wat ze niet ondersteunen is dyndns voor IPv6. Dit gebruik ik voor één van mijn domeinen. In dat geval heb ik bij ovh opgegeven dat ik de DNS service van afraid dns gebruik.
inderdaad een dynamic ip kan bij ipv4 ipv6 gratis bij freedns.afraid.org verbonden worden met de domeinnaam denk ik
met wat geluk krijg je gratis de mogelijkheid dat 't niet gedeeld moet worden ook
Non-shared: Stealth (Immutable)
Health: Active
.be heb ikzelf via mijn.host en .net via cloudflare . een .eu met 250 mb webruimte+ssl was ooit spotgoedkoop voor 10 jaar bij https://www.netim.com/en
als freedns de dns provider voor het domein is mis je wel de mogelijkheid van eenvoudige email forward van domeinnaam adressen naar een eigen emailadres dit kan cloudflare wel. losstaand van dat je voor de hosting in dit geval de cloudflared client gebruikt en forward je een tunnel naar die app op een apparaat in uw netwerk, zonder port forwarding in de router en dergelijke, alles in het cf dashboard, voor beperkte internetconnectiviteit van (sub)domeinen naar de http server thuis
mogelijk kan met een domeinnaamprovider + gecombineerde hosting het emailgedeelte verder ook wel makkelijk in orde gebracht worden, maar het is dus geen vereiste er een te huren
voor de websites, cloudflare heeft ssl, hosting ook meestal dacht ik, maar via afraid.org moet je zelf nog voor een certificaat zorgen, elke 3 maand in geval van gratis met een tool zoals https://www.win-acme.com/
Ik kan alleen spreken over wat mogelijk is bij one.com. Ik heb daar verschillende sites. Hier de link voor uitleg: https://help.one.com/hc/nl/articles/115005595925-DNS-instellingen-beheren
Wat betreft het hosten van websites op een Synology NAS weet ik dat je er verschillende sites kunt hosten telkens op andere poorten. Maar om via DNS en domeinnaam daar naar te verwijzen zal je zeker een vast publiek IP-adres moeten hebben. Bij Telenet verandert dit niet rap maar een stroomuitval of iets dergelijks kan je publiek IP-adres laten veranderen en dan moet je opnieuw beginnen.
Wat je volgens mij kunt doen is een domein hosten bij een provider. Je maakt daar verschillende subdomeinen en op de eerste pagina zet je telkens in de header dat die direct moet doorschakelen naar de pagina op je NAS. Dat kan dan wel via DDNS. Bijvoorbeeld <meta HTTP-EQUIV="REFRESH" content="0; url=http://DDNSnaam:poortnummer">
Je kan daarmee al beginnen experimenteren. Alles hangt natuurlijk af van wat je zelf wil.
Ik weet ook dat je bij one afhankelijk van wat je betaalt tot 5 domeinnamen aan een webruimte kunt koppelen. Je kan ook het volume van 5 webruimtes combineren zodat je wat je bij de ene niet gebruikt bij de andere kan gebruiken.
Succes met je experimenten.
Op een synology NAS kun je perfect meerder websites hosten, waarbij de server op port 80 en 443 luistert, en op basis van de FQDN naam de juiste website aanbiedt. Je kunt deze instellingen kiezen binnen de webstation app.
Je moet dan wel in de DNS server (of de host file) meerdere namen toekennen aan hetzelfde ip address. Dat IP address kan dynamisch zijn.
Ik heb (via stealth mode) bij afraid een dyndns A en AAAA record, met dezelfde hostname. Twee scripts op de NAS updaten telkens deze DNS records. Verder heb ik verschillende CNAME's die naar deze hostname verwijzen. Dat zijn dan de namen van mijn virtual hosts Al het verkeer komt (via port-forwarding - intern en extern gebruik ik gewoon 80/443) op mijn server terecht die de juist virtual host kiest op basis van de hostname.
Veel leesvoer voor de komende week … Super bedankt alvast !
Ik ga het ws. even moeten parkeren, gezien ik deze week een 13-jaar oude iMac ga vervangen door een nieuwe, dus dat krijgt even voorrang.
even iets anders (maar gerelateerd wel) : weet iemand uit het hoofd of ik ergens op mijn Telenet modem naar mijn eigen dns-server kan laten wijzen en als backup de 1.1.1.1 ? In de eerste plaats vooral om naar alle .local apparaten en sites te linken vanaf een interne mini-site. Zou me de installatie van een router besparen achter de modem. Nu zit daar gewoon een switch achter die kuren heeft …
DNS instellen in een Telenet modem kan niet. Er is wel een modem beschikbaar die je in bridging mode kan instellen, zodat je je eigen router (en DNS) kan gebruiken.
Welk voordeel denk je te hebben met 1.1.1.1? Test maar eens met DNS Benchmark of die sneller is dan die van Telenet.
https://www.grc.com/dns/benchmark.htm
Je kan ook werken met Pi-Hole of AdGuard Home.