24748
netweters
|
152280
antwoorden
|
20688
vragen
|
Als ik een foto print in kleur dan komen de kleuren op het scherm niet overeen met die van de geprinte foto.
Blijkbaar moet de printer gekalibreerd worden maar ik vind nergens hoe dat moet gebeuren.
Iemand een tip?
info: printer Canon TS8350a - monitor Samsung SyncMaster 2494HM
Je kan altijd eens op Google kijken hoe je je printerkop kalibreert :
selecteer [Kalibratie] in [Uitvoer/Besturing] onder het menu [Instellingen/Registratie].Selecteer de kalibratie die u wilt uitvoeren. Klik op [Uitvoeren] . De kalibratie wordt uitgevoerd.
Heb deze printer zelf niet dus moest de stappen ook zelf zoeken.
Je monitor gaat hier niks mee te maken hebben dit is enkel echt je printer. De kleuren op je pc zullen nooit zo uit de printer komen , althans bij mij toch niet. Ik heb een 4K monitor staan met HDR en de kleuren die ik op mijn scherm zie komen echt zo niet uit de printer.
Maar gebruik je voor je foto's te printen echt foto papier of gewoon papier ? Want dat maakt natuurlijk wel een groot verschil.
Het is heel normaal dat de kleuren licht verschillend zijn. Ik zou niet beginnen met prutsen aan de kleuren van de printer. Uw printer heeft 6 kleuren. Uw monitor heeft er drie.
De beste kleurenafdruk is als je kiest in hoge kwaliteit. Geen inktbesparing doet. Geschikt fotopapier gebruikt.
Als je de handleiding van je monitor volgt, kan je zien wat je kan doen aan de kleurweergave. Contrast en helderheid bespelen heeft daar invloed op. Je kan ook de website van Samsung raadplegen.
Ik kies inderdaad voor afdruk in hoogste kwaliteit en ik gebruik fotopapier.
De geprinte foto ziet er altijd 'te blauw' uit.
Je ziet inderdaad afwijkende kleuren wanneer je je foto afdrukt, omdat je scherm een TN LCD-paneel met CCFL-backlight gebruikt.
Dit type scherm staat bekend om zijn beperkte kleurengamma, waarbij de kleurweergave bij gebruik van CCFL-achtergrondverlichting slechts ongeveer 72% van het NTSC-kleurenspectrum dekt.
Een beter alternatief is een scherm met IPS-technologie, dat meestal wordt aanbevolen voor fotobewerking vanwege de bredere en nauwkeurigere kleurweergave.
Dus calibratie van je printer is dus niet echt nodig.
In de tijd van de analoge foto was er ook al dat probleem. Sommigen vonden Agfa(-Gevaert) te blauw en anderen weer Kodak te rood. De omstandigheden bij het nemen van de foto is al de eerste beïnvloeding van de kleuren. Geloof je eigen ogen ook niet. Wat je ziet is subjectief. Je hersenen bewerken onbewust het beeld.
Is dat een nieuwe printer? Heb je altijd al diezefde indruk van te blauw? Is dat pas na wisselen van een inktvulling? Bij drie kleuren, stel dat geel ongeveer op is, dan zal je meer blauw hebben (de printers met drie kleuren gebruiken cyaan, magenta en geel). Reflecterende keuren en stralende kleuren zijn niet identiek. Een reflecterende kleur is een weerkaatsing van de kleuren die niet opgenomen worden (wit neem geen kleur op en straalt alles terug, zwart neemt alle kleuren op en straalt niets terug. Dit laatste is theoretisch want er bestaat geen volledig zwart, zwart op zich zie je niet). Een stralende kleur is een kleur die verzonden wordt. Voor het eerste gebruikt men CMY kleuren en voor het tweede RGB. Niet alle keuren die in het ene model weergegeven kunnen worden, kunnen dat ook in het andere model.