Beantwoorden
Tripke2104
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Vernieuwde Telenet Webmail? It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party!

mac filtering Telenet werkt niet

Dag,

 

Ik gebruikt thuis de router/modem van Telenet wireless modem 3.0 ( docsis ) samen met nog 2 andere routers die ingesteld zijn als accespoint met hetzelfde id en wachtwoord ( 1 groot netwerk )

Maar als er een toestel verbonden is via wifi met een accespoint kan ik deze niet blokkeren via Mac filtering van Telenet. In principe raar want alle verkeer dient toch altijd te passeren van de Telenet router hoe deze ook verbonden zijn.

Op andere routers kan men parental control ed dergelijke instellen maar Telenet router is vrij beperkt qua instellen. Een degelijke parental control zou helpen alsook het dhcp bereik zelf kunnen instellen. Dan kan ik de routerfunctie van een andere router gebruiken..

Wat is er mogelijk bij telenet hieromtrent ?

Tags (1)
0 Likes
17 reacties
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

mac filtering Telenet werkt niet

Je moet op elke router/access Point Mac filtering instellen, dan werkt het 🙂

Mac filtering werkt op software niveau en heeft eigenlijk totaal niets met het netwerk te maken. Daarom werkt het ook niet volledig als je het alleen op de Telenet modem blokkeert.
   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

mac filtering Telenet werkt niet

Voor zover ik zie bij mijn instellingen kan je alleen MAC adressen blokkeren om verbinding te maken naar de Telenet Home gateway(draadloos) . Als die natuurlijk verbinding maakt via een ander Acces Point dan ziet de Home gateway dat niet echt. Denk ik.

Ik vermoed dat het blokkeren op het niveau van elk AccesPoint afzonderlijk moet gebeuren en dat dit niet bepaald wordt door de router.

Het is enkel het uitgaand en inkomend verkeer die bepaald worden door de router. Op je intern netwerk is het de switch die het verkeer bepaald.

Voorbeeld:

Router Telenet A naar uw router B die is ingesteld als Accespoint. Op uw router B zijn 2 computers aangesloten en een printer dan zal het verkeer tussen uw computers en de printer alleen maar gaan via uw router B en niet via de telenet router.

Ik denk dat dit ook het principe is van de mac filtering.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ab33506
Experienced Meerweter
Berichten: 168
BINGO! De volle 100! De vlam zit erin. My smart Valentine

mac filtering Telenet werkt niet

Mac filtering werkt op software niveau en heeft eigenlijk totaal niets met het netwerk te maken. Daarom werkt het ook niet volledig als je het alleen op de Telenet modem blokkeert.

Kan het zijn dat je hier iets kort door de bocht gaat?

Elke netwerkkaart heeft een uniek MAC ardes.

Volgens get ISO model krijg je daniso MEDEL ip

Ik geef grif toe dat dit zeer ver technisch gaat.

 

Daarbij heb je gelijk dat elk MAC adres, waar dan ook, moet toestemminh hebben om op internet te gaan.

 

Zoveel routers je hebt, zoveel keer moet je dit MAC-adres toestemmingen...

________________________________________
Laten we elkaars mening respecteren,
hoe fout die van u ook is.
0 Likes
Ab33506
Experienced Meerweter
Berichten: 168
BINGO! De volle 100! De vlam zit erin. My smart Valentine

mac filtering Telenet werkt niet

In sommige, zoniet allemaal, worden de fysische verbindingen getest op mac adres.

Dit om de kwaliteit van de leiding vast te stellen. Bij de militaire militaire en zieknehuis infrastructuur zeker.

 

Ik kan bv, daar door geen Belgacom krijgen, de geweven afscherming. Laat staan dat er regen valt....

De ohmse en de capaciteve weerstand wijzigt dan.

IK haal bij Belgacom, let op, een snelheid van 14G. Waar ik bij telenet 190 en meer haar...

 

 

Mijn excuus aan iedereen als dit te technisch wordt.

________________________________________
Laten we elkaars mening respecteren,
hoe fout die van u ook is.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

mac filtering Telenet werkt niet

Zoals je terecht opmerkt heeft elke netwerkkaart een MAC adres (en niet zoals zovelen denken de PC). Maar het is wel juist dat die MAC adressen gefilterd worden via software. De software die op het ontvangende toestel staat, in dit geval het AP. Zoveel AP zoveel keer de weigering erin zetten.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2265
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

mac filtering Telenet werkt niet

Een MAC-adres wordt enkel gezien door het eerst volgend netwerktoestel (router, bridge) omdat dit adres enkel gebruikt wordt op de link level. Al de volgende toestellen zien het mac-adres van de originele PC niet meer.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

mac filtering Telenet werkt niet

@Janneke_Dust
Dat is niet waar. Een voorbeeld: bedrijven werken heel vaak met 'layer 2' (zoals je zei datalink layer) in hun netwerk (mac-adres level) om er zeker van te zijn dat alles juist aankomt en er geen problemen optreden door fouten met IP-adressen.

Ergens heb je een redenering fout denk ik 🙂
Ik geef een voorbeeld. Ik kan een IP-adres van een apparaat in mijn netwerk zien dat verbonden is op deze manier: access point - switch - switch - switch - pc vanwaar ik het bekijk.
   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2265
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

mac filtering Telenet werkt niet

Je wil een fout in mijn bewering aantonen met een voorbeeld waarin ge het hebt over een IP adres. Het ging helemaal niet over het IP adres maar over het MAC adres.

Ik had het ook niet over hubs of swiches maar over bridge en router. Een access point kan werken als een switch of als een router in het eerste geval gaan de MAC adressen door en het geval van een router niet.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

mac filtering Telenet werkt niet

Ik had het over mac-adressen... Dat is layer 2

En bij een router kunnen ze ook door gaan als het lan-lan is maar niet van lan - wan

 

http://smallbiztrends.com/2013/09/osi-model-layer-networking.html

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2265
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

mac filtering Telenet werkt niet

Als ge uw link volgt en goed de tekst leest over layer 2 en 3 dan zie je dat layer 2 over mac adressen gaat en layer 3 over IP en dan staat er ook dat een layer 3 switch eigenlijk een router is. Er staat ook dat een layer 2 switch niet doet aan de mac adressen.

 

Hier nog een tekst waarin staat dat de MAC adressen veranderd worden door een router.

 

When you understand that IP-to-IP communication is really just a series of MAC-to-MAC communication taking place at each router hop, then you'll see why both are necessary.

The IP header of a packet leaving your workstation destined to an IP in a different subnet will maintain the source IP and destination IP, forgetting about NAT for the moment. [Later, I will discuss what happens when the destination is within the same subnet.] The Ethernet header contains your source MAC and the destination MAC of your default gateway. There's no knowledge of the final destination MAC from your perspective. That first router will rewrite the source MAC to itself and the destination MAC to the next router hop, and so on, until the packet arrives at the last router that is directly connected to the destination subnet.

To attempt a simple illustration, consider the L2/L3 headers as a packet moves from the source IP (sIP) to a destination IP (dIP) and the source and destination MACs are rewritten along the way -- fs=first-source and ld=last-destination, and r1-r3 are routers:

fsMAC-r1MAC / sIP-dIP 
r1MAC-r2MAC / sIP-dIP
r2MAC-r3MAC / sIP-dIP
r3MAC-ldMAC / sIP-dIP

Any L2 switches involved will not modify the MAC addresses.

Now for communication to another IP within your subnet, direct MAC communication is needed, but to get that MAC addr requires the ARP protocol that uses a broadcast in the subnet to find it. By the way, this is how your workstation gets the MAC address of your default gateway that must exist in your same subnet.

 

 


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

mac filtering Telenet werkt niet

Dit gaat over verschillende subnets. In je huis heb je normaal maar 1 subnet... En dat is ook wat ik bedoel. Mac adressen binnen hetzelfde subnet of (lan of network of whatever) blijven hetzelfde want er komt geen routing aan de pas. Alle apparaten kunnen direct zonder een router ertussen met elkaar communiceren. (De lan poorten op een router zijn ook een soort van switch)

 

Misschien heb je mijn originele post verkeerd begrepen? 🙂

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

mac filtering Telenet werkt niet

Heel goed mogelijk dat MAC adressen verandert worden in een router omdat dit de sub- layer is in Layer 2 van het OSI model (onder het IP adres). Routers sturen uiteraard van het ene IP adres naar het andere en elk IP adres is tevens verbonden aan een MAC adres. Als dit een 3-tal routers moet passeren om uiteindelijk op bestemming router 5 toe te komen zal dit een 4-tal keer veranderen.

In huis ga je niet via routers (meestal niet) ga je via een switch en die heeft geen IP adres of mac adres en dus communiceer je tussen 2 PC's rechtstreeks. Een router blokkeert inkomend verkeer in eerste instantie op IP adressen, daarom kan je op een router inkomend verkeer blokkeren via een IP adres en niet via een MAC adres.

Maar het ging over mac adressen blokkeren en dit zal dus niet lukken via de router. Je kan dit bijvoorbeeld uit testen. De Telenet WiFi is op hun router beveiligd met een WPA paswoord. Hang nu eens een AP eraan dat niet beveiligd is, nu zal iedereen op dat eigenste netwerk kunnen via dat AP zonder paswoord.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

mac filtering Telenet werkt niet

@igvfer maar stel je gaat via lan poort 1 op de router naar lan poort 2 dat op hetzelfde subnet is dan veranderd het mac-adressen toch niet? Want dat werkt dan zoals een switch?
   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

mac filtering Telenet werkt niet

Uiteraard niet binnen eenzelfde netwerk ga je van ip adres/mac adres naar ip adres/mac adres er is geen tussenstap . Aan elk IP adres is een mac adres gekoppeld.

Van zodra je met 2 afzonderlijke netwerken zit ga je naar het mac adres van je router en dan naar het IPadres / mac adres van de bestemmeling.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes