Beantwoorden
Solidguy
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

modem-only niet meer mogelijk ?

Ik ben net nieuw met mijn internet bij Telenet.
Bij installatie heb ik aan de technieker gevraagd of hij een modem-only model had voor mij aangezien ik zelf mijn eigen firewall gebruik. De installateur zei me een modem only model te nemen en zei me als ik MAC bridging instelde de modem zich daarna enkel als modem zou gedragen en niet als router.
Tot mijn grote verbazing kan ik echter in mijn Telenet geen MAC bridging toepassen. ( de optie is er gewoon niet ) alles is gewoon grayed-out zoals je kan zien op onderstaand screenshot.
chrome_13ZviT0EEj.png

 

Zelfs iets simpel zoals mijn SSID of wachtwoord van mijn wifi valt niet aan te passen.

chrome_7UtXWk9KhJ.png

ik heb hiervoor al eens contact opgenomen met hun helpdesk, maar hun antwoord is dat dit de modem-only is, en dat Telenet geen support bied die verder gaat dan mij te verwijzen naar de pagina in de eerste screenshot.
Als ik wenste konden ze mij wel het nummer geven van een netwerktechnieker (waarvan de kosten dan voor mijn rekening zijn). 
model van de zegezegde modem-only CV8560E

0 Likes
10 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1749
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

modem-only niet meer mogelijk ?

Kun je eens het model vermelden, wat vermeld is op de sticker?

Ik vermoed dat het gaat om een CV8560E, maar dat deze niet goed geprovisioneerd is door Telenet. Anders zou je inderdaad de "bridge" optie moeten zien via mijn.telenet.

 

Voor alle duidelijkheid, dit type router is geen modem-only. De echte modem-only's worden niet meer uitgegeven.

Deze router laat toe dat je één MAC adres ingeeft als "bridge" (of MAC / IP passthrough).

Als je hier het MAC adres van de WAN port van je eigen router invult zal die een publiek IP adres ontvangen, en niet één uit het 192.168.0.0 subnet. Alle andere apparaten aangesloten op de HGW zullen gewoon een 192.168.0.x adres ontvangen.

 

Deze modem-only achtige functionaliteit is beperkt tot IPv4.

De CV8560E router heeft geen wifi.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5863
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

modem-only niet meer mogelijk ?

@Solidguy  

In de 'echte' modem only kun je geen briding toepassen zoals in de Docsis 3.1 E-router. Wat je daar hebt gekregen is een daadwerkelijke Momdem only met niks erop en eraan. Of er zou iets verkeerd gelopen moten zijn met de provisienering. 

Schermafbeelding 2021-01-11 om 12.24.50.png

 Deze had je dan moeten hebben zoals ik eentje heb. Je kan nog altijd je modem meenemen naar een Telenet center en deze dan omruilen. Zou op voorhand wel bellen of er stock is zodat je niet voor niks gaat. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1749
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

modem-only niet meer mogelijk ?

Ik kon juist de screenshots zien. Ik zou adviseren die aan te passen, want je adres staat er bij vermeld.

De vraag blijft, conmtroleer het beste even wat er op het modem zelf staat.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5863
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

modem-only niet meer mogelijk ?

@Arnie  

Goed opgemerkt , had de afbeelding gecontroleerd maar die had ik niet opgemerkt. Bedankt voor de input. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

modem-only niet meer mogelijk ?


@patrick37  schreef:

@Solidguy  

In de 'echte' modem only kun je geen briding toepassen zoals in de Docsis 3.1 E-router. Wat je daar hebt gekregen is een daadwerkelijke Momdem only met niks erop en eraan.

Of er zou iets verkeerd gelopen moten zijn met de provisienering


Ik gok op dat laatste

De TS heeft dus duidelijk geen modem-only gekregen, maar een CV8560E

De reden waarom hij deze niet kan instellen, is zonder twijfel volgens mij een verkeerde provisionering, zoals dat al veelvuldig gebeurde met het provisoneren van de CV8560E.

 

Oplossing:

Ga naar Telenet center, neem de modem mee, en vraag aan het Telenet center de modem correct te proviosoneren met de 3 MAC adressen (die je terugvindt op de label):

HFC MAC, MTA MAC en GW (of GATEWAY) MAC.

Soms wordt dat laatste wel eens vergeten (gezien op de doos van de modem alleen de 2 eerste staan).

 

Van zodra de modem correct geprovisoneerd is, zal je in Mijn Telenet de juiste info vinden.

 

Nu nog het juiste MAC adres van de router (WAN poort) invullen in "Mijn Telenet", en je hebt de IPv4 bridge.

Via "Mijn Telenet" kan je ook de Telenet modem herstarten om de bridge te implementeren.

Solidguy
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

modem-only niet meer mogelijk ?

Beste Arnie, 

 

in de laatste regel van mijn post had ik nog gezegd dat het inderdaad gaat over de CV8560E.

De rest van je uitleg is inderdaad hetzelfde als wat ik voor de rest al had gelezen op dit forum.

0 Likes
Solidguy
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

modem-only niet meer mogelijk ?

@patrick37 
het is geen echte modem-only; ik krijg een ip adres in een private range toebedeeld. 
ook op de sticker van de "modem" staat CV8560E
De piste dat er iets fout liep met de auto-provisioning lijkt mij dus het meest waarschijnlijk. 


chrome_vkyVpLgdyf.png

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1749
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

modem-only niet meer mogelijk ?


@Solidguy  schreef:

model van de zegezegde modem-only CV8560E


Ik had dit wel al gelezen, maar was niet zeker of dit effectief het geinstalleerde model was.  Twijfel ontstond doordat je in mijn telenet iets anders ziet. Zal gevolg zijn van de foutieve provisioning.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1680
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

modem-only niet meer mogelijk ?

@Solidguy als je een modem only hebt zou er maar 1 poort mogen zijn op je modem van Telenet.

Als je meerdere poorten hebt is dat een e-router of gewone router.

Alleen als je een e-router hebt kan je deze mac bridging doen, anders niet.

Ik zie wel dat je op je screenshot een AP7465CE-TN toont en dat is een booster. 

Je moet de test doen op je e-router (als je deze zou hebben) en het mac adres van je eigen router ingeven op mijn Telenet. Indien dit niet gebeurd zal deze gewoon een 192.168.x.x adres krijgen.

 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

modem-only niet meer mogelijk ?

@Solidguy 

 

Ik heb net eens de gehele thread doorgelezen. De conclusie is eenvoudig: je hebt de juiste E-Router in huis, maar deze is foutief geprovisioneerd. Dat zie je aan de melding dat je zogezegd een echte EMTA modem hebt. Vandaar dat de helpdesk dat ook zei, dat je een echte modem-only hebt. Hetgeen dus niet klopt.

Het gevolg is dat uw "mijn telenet" niet goed functioneert.

 

De oplossing is, zoals reeds door anderen aangehaald, naar een telenet centre gaan en uw E-Router deftig en correct laten provisioneren. Eens dat gebeurd zal alles correct werken.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes