24751
netweters
|
152340
antwoorden
|
20691
vragen
|
Ik zou graag de modem van telenet verplaatsen van living naar garage. Ik ben handig in elektriciteit leggen en UTP kabels leggen en aansluiten maar met coax heb ik zeer weinig ervaring. We zijn bezig met verbouwingen en ik ben overal kabel aan het leggen. Ik zou graag de NIU waar signaal binnen komt laten staan en vandaar verder vertrekken met coax kabel naar garage naar de modem. Ik heb al gevonden welke coax kabel en connectoren ik nodig heb maar 1 ding wil ik graag nog weten.
Kan ik, als ik het esthetisch wat mooi wil maken met de coax kabel via een Niko coax stopcontact gaan en zo naar het andere Niko coax stopcontact en van hier naar garage gaan waar terug een stopcontact staat? Zo ja, dan heb ik geloof ik ik een IEC connector nodig? Dit is via verloop stekker? Is dit female dat op het Niko stopcontact komt? In de schroefklem in het Niko stopcontact, hier zit de kabel erop via schroefklem en dus geen connector geloof ik? Heb ik dan als setup:
- Voorbeeld F-connector
- Voorbeeld verloop stekker F-connector female - IEC female
- Voorbeeld coax kabel
- Voorbeeld Niko Coax stopcontact
Hopelijk is het zo wat duidelijk en kan iemand me even helpen. Bedankt!
Titel gewijzigd door Dakota (mod) | Vorige titel: Modem verplaatsen coax aansluitingen
@tpauwels Je kan inderdaad perfect de coax aansluiten op je je NIKO Coax stopcontact. Dit is compatibel met de coax van Telenet.
Wyre heeft deze ook goedgekeurd. Dus de opstelling dat jij hier voorstelde zou moeten werken.
Hou er wel rekening mee als je veel tussenstukken gebruikt dat het niet ten goede komt aan de kwaliteit van je signaal.
Dus probeer tussenstukken of connector te vermijden
@tpauwels schreef:Kan ik, als ik het esthetisch wat mooi wil maken met de coax kabel via een Niko coax stopcontact gaan en zo naar het andere Niko coax stopcontact en van hier naar garage gaan waar terug een stopcontact staat?
Neen, dat kan je absoluut niet. De goedkeuring van de Niko stopcontacten door Wyre/Telenet/Interkabel slaat alleen op het doorgeven van het TV-signaal.
De verbinding tussen NIU en modem via 2 Niko stopcontacten en allerlei overgangen zal storingsgevoelig zijn, en heel waarschijnlijk zal het "return signaal" (upload) sterk verzwakt zijn.
Ik ben dus niet akkoord met de "oplossing" van vorige poster.
Ik vermoed dat het niet goed zal werken. Ik meen me te herinneren in een gans andere draad in dit forum dat de tv-contactdozen een filter hebben om signalen buiten bepaalde frequenties te weren.
Er is nog een tweede reden waarom ik het afraad. Het kan gebeuren dat na een langere tijd het contact tussen de stekker en de contactdoos niet meer optimaal is. Met wat te draaen aan de stekker komt het terug goed. Nu ga je twee plaatsen hebben waarop je dat kan voorhebben: in de garage en in de living. Dat wordt zeer lastig zoeken.
Gewoon een nieuwe coax kabel trekken met F-connector
De Niko Coax stopcontact niet gebruiken
Hou de korte coax kabel bij als je een probleem hebt bij de modem kan je hem testen bij de NIU
Bedank allemaal. Ik ga dan de kabel aansluiten rechtstreeks met de F connectoren zonder de stopcontacten.
voor een op of inbouw Din rail behuizingetje hebben ze wel een f-type https://www.niko.eu/nl-be/artikel/650-16910 je kan dit plaatsen ook bij het stopcontact in de garage en living, , een mini dan. zoals dit ( google https://webshop.cedel.nl/nl/SEP-S1-opbouw-1-mod.-kast )
inbouwversie om te verzinken in de muur weet ik wel niet direct te vinden
edit : met ' keystone' f connector en ' keystone' behuizing kan dit precies ook netjes op of in de muur met F connectoren maar dan niet van Niko.
maar, als de kabel rechtstreeks kan zonder tussenconnectoren is dit inderdaad misschien toch beter