Beantwoorden
RudyH
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Hoort wie klopt daar? Goed gevonden! Mooi, mooi! It's your fifth party!

slechte wifi verbinding op printer Canon

Hallo,

Mijn modem en mijn canon TS8350 printer staan in rechte lijn een dikke 3 meter uit elkaar. Mat alleen een sofa er tussen.

Toch krijg ik ik een heel slechte wifi verbinding tussen beide. Met wat geluk geeft mijn printer een signaalsterkte van 30% aan.

Soms zelfs geen 20%. Het printen gaat dan echt heel traag.

Waaraan zou dit toch kunnen liggen.

 

Titel gewijzigd door Marie4 (mod) | Vorige titel: slechte wifi verbinding

0 Likes
8 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

slechte wifi verbinding op printer Canon

Storingen van buren ?

Heb je nog andere acces points ?

Hoeveel WiFi netwerken zijn er ?


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
RudyH
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Hoort wie klopt daar? Goed gevonden! Mooi, mooi! It's your fifth party!

slechte wifi verbinding op printer Canon

Hallo,

Hoe kan ik te weten komen of er buren storen?

Ik heb doorheen het huis nog 3 wifi powerline adapters hangen.

Ikzelf heb 2 wifi netwerken. 1 op 2.4 en 1 op 5GHz

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

slechte wifi verbinding op printer Canon

Met een app zoals Wifi Analyzer kan je de Wifi ap' zien.

De powerlines en de HGW kunnen elkaar al storen. 

Als het de powerlines zijn van Telenet kan je het kanaal veranderen met mijn Telenet.

Op de 2,4 GHz zijn er slechts 3 kanalen die elkaar niet overlappen: 1, 6 en 11.

Indien je buren hebt met sterke signalen op deze kanalen kan je overwegen om 3 of 4 en 8 of 9 te gebruiken.

 

 

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

slechte wifi verbinding op printer Canon

Ik ben het eens met janne_man.

Ik zou er volgende mogelijke oplossing aan toevoegen.

De 2.4 GHz band heeft weinig mogelijkheden om een ongestoorde kanaal te vinden. De 5 GHz band bied daar meer mogelijkheden. Ik veronderstel dat ge nergens kanalen instelt en dat alle AP's dezelfde SSID (naam) hebben. Daarom stel ik voor dat ge in "Mijn Telenet" de AP's voor de 2.4 en 5 GHz band verschillende namen geeft.

Dan verbindt ge uw Canon Printer met dhet AP in de 5GHz band en test opnieuw de snelheid. 

Je kan ook de snelheid eens testen met een USB kabel tussen uw printer en de computer omdat dat dit een ongestoorde verbinding is. Op die manier kan je echt vergelijken of het de transfersnelheid het probleem is of gewoon dat de printer traag is.

Er is ook een groot verschil in printsnelheid al men de kwaliteit op normaal of hoog instelt.

 


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

slechte wifi verbinding op printer Canon

@RudyH Waarschijnlijk ben je verbonden met een 5 GHz netwerk ipv 2,4 GHz. Daardoor zal je minder bereik hebben. 

Als je dichter tegen je wifi verbinding zit is 5GHz beter maar als je wat verder zit eerder 2,4 GHz.

Dit kan je ook nakijken door je wifi signaal te bekijken op je gsm als je vlak naast je printer staat. Als je op dat moment op 2,4GHz bent geconnecteerd en goed bereik hebt weet je genoeg. Indien je wifi voor beide frequentiebanden dezelfde naam gebruikt, zal dit moeilijk gaan. Dan moet je je wifi opdelen in 2 . Wifi 1 voor 2.4GHz en de 2de wifi voor 5GHZ.

Zo kan je dan wifi 1 gebruiken voor je printer die op 2.4GHz werkt.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

slechte wifi verbinding op printer Canon


@janne_man  schreef:

Op de 2,4 GHz zijn er slechts 3 kanalen die elkaar niet overlappen: 1, 6 en 11.

Indien je buren hebt met sterke signalen op deze kanalen kan je overwegen om 3 of 4 en 8 of 9 te gebruiken.


Bij WiFi moet je een onderscheid maken tussen "storen" en een "frequentie delen"

Herinner je je nog de walkie-talkies van vroeger?

  • als iemand met een sterk signaal op een naburig kanaal aan het zenden was, dan kon dat vreselijke storing teweeg brengen, zelfs jouw signaal wegdrukken
  • als iemand op hetzelfde kanaal aan het zenden was, dan sprak je niet van storen, want dan kon je die persoon perfect horen. Maar je moest gewoon wachten tot hij gedaan had met spreken ("over"), dan kon jij spreken.

Idem bij WiFi

Het is inderdaad zo dat kanaal 1, 6, 11 niet overlappen, en je altijd best één van die kanalen gebruikt.

De last die je krijgt van de buur is niet noodzakelijk omdat deze een sterk signaal heeft, maar omdat er heel veel traffiek is op dat kanaal, en de bandbreedte gedeeld moet worden (elk op zijn beurt). Je kan dus gerust op hetzelfde kanaal van de buur gaan, als deze zijn WiFi niet gebruikt zal het kanaal minder "bezet" zijn ...

Je moet dus proefondervinderlijk vaststellen welk kanaal voor jou het beste is.

 

@RudyH  schreef:

Toch krijg ik ik een heel slechte wifi verbinding tussen beide. Met wat geluk geeft mijn printer een signaalsterkte van 30% aan.

Soms zelfs geen 20%. Het printen gaat dan echt heel traag.


Ben je eigenlijk zeker dat het trage printen veroorzaakt wordt door slechte WiFi?

Een printopdracht heeft echt niet veel data nodig, en meestal komt de data véél sneller binnen dan de snelheid waarmee het toestel zelf kan printen ...

0 Likes
RudyH
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Hoort wie klopt daar? Goed gevonden! Mooi, mooi! It's your fifth party!

slechte wifi verbinding op printer Canon

ik heb mijn 5GHz een andere SSID gegeven. De 2.4 heb ik zo gelaten.

Dit heeft idd een beter resultaat gegeven. Printer zit nu op ong 60% verbinding.

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

slechte wifi verbinding op printer Canon

@RudyH ik ben blij voor jou dat dat geholpen heeft. 😉


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes