24751
netweters
|
152340
antwoorden
|
20691
vragen
|
Recentelijk zijn er digitale meters geplaatst, Elec, Gas en water (31/10)
Ik kan wel online mijn digitale gasmeter uitlezen, maand, week, dag enz. Maar niet de digitale elektriciteit meter. Heeft er iemand een idee hoe dit komt. Ik wacht nog altijd op antwoord van Fluvius
Titel gewijzigd door Lieselotte (mod) | Vorige titel: Digitale meters uitlezen Fluvius
Opgelost! Ga naar oplossing.
Wat heeft dit met Telenet te maken?
@Strop mijn eerste vraag is hoe lees je uw digitale meters uit ? Via de P1 poort van je digitale meter ?
De digitale meters van gas, elektriciteit en water zijn allemaal geconnecteerd met elkaar , dus als je de gegevens uitleest via de P1 poort moeten deze allemaal ter beschikking komen. Bekijk zeker en vast of je P1 poort actief is gezet want anders krijg je deze data niet binnen.
Meer info om je meter slim te maken : https://www.fluvius.be/nl/meters-en-meterstanden/digitale-meter/maak-je-meter-slim?app-refresh=16994...
Bedankt, Kristof.
Maar toch nog een vraag: waarom kan ik wel mijn gasmeter uitlezen. Die communiceert toch via de elek.meter, dus aan de communicatie ligt het niet. Is het de fout Fluvius?
Maar ik denk eraan, om misschien toch een Homewizard aan te schaffen en aan te sluiten op de P1 poort. Wat denk je ?
Het kan liggen dat de ontvangst niet goed is van gsm netwerk waar de meter staat
en voor de gas meter wel
@Strop het kan zijn dat beide meters niet juist gekoppeld zijn en dus je elektriciteitsmeter niet kan uitlezen. Je kan dit wel eens navragen bij Fluvius. Ik dacht dat een Home Wizard een abonnementsformule heeft, bij CEMM is dit gratis. Daar hang je niet vast aan een abonnement.
Kristof akkoord, maar waarom kan ik wel de gasmeter uitlezen en niet de elek.meter. De gasmeter communiceert met de elek.meter en die stuurt alles door. Ik heb dit al laten weten aan Fluvius wacht nog op reactie ? De HomeWizard heeft wel een versie zonder abonnement, de dongel kost 30 euro leest al je meters uit. Wat de versie met abonnement betreft, daarmee kan je toestellen e.d. aansturen, daarvoor heb je uiteraard slimme stekkers nodig. CEMM is nogal duur.
Ik heb nog een vraag ik zou mijn P1 poort rechtstreeks kunnen aansluiten op mijn bekabeld netwerk, maar hoe lees ik dan mijn meters uit?
In alle geval bedankt voor de hulp
Kristof, heb ondertussen contact gehad met Fluvius en het zou, vermoedelijk, een software probleem zijn. Ze hebben de communicatie getest en die was ok. Voor de verbinding met mijn provider moest ik de P1 poort openzetten.
Kristof nogmaals bedankt voor je hulp
Hubert
Ik gebruik https://www.youless.nl/winkel/product/ls120.html
Van dag 1 heb ik deze op P1 en direct de aanvraag gedaan om deze te openen. Je kan alles van de meter uitlezen wat je maar ter beschikking hebt. Dat fluvius/eneco zijn eigen rommel niet kan uitlezen door "omstandigheden" das hun probleem, maar hier werkt alles zoals het moet omdat alles lokaal is en blijft. Je moet wel een utp kabel hebben (geen wifi) naar de meter bij deze , en valt probleemloos te integreren met HomeAssistant, geen idee bij andere.
Dit is mijn ervaring, ik kan je wel hulp bieden indien nodig.
@Janvier123 Dat ziet er wel goed uit, welke module heb je dan op de P1 poort aangesloten?
Je moet inderdaad vragen aan Fluvius om de poort te openen. Als dat gebeurt is kan ze zelf toggelen en poort open en dicht doen.
Deze poort is wel open door Fluvius, maar ik heb die dichtgeklikt. (Kijk onder poortbeheer).
ZEKER op P1 en NIET op S1, en zoals @janne_man zeg de poort moet wel open zijn
Er is maar 1 module, dat is de LS120, alle info staat op de site