24765
netweters
|
152526
antwoorden
|
20715
vragen
|
Al 25.600 klanten haakten dit jaar af bij Telenet (bron: HLN).
Hoe zou dat komen...
Inhoud gewijzigd door Suzy (admin) | Reden: cijfer gecorrigeerd omwille van foute informatie in de eerste publicatie van het HLN-artikel
@flip1953 Jij schreef: "... TV (DVB-C) moet helemaal verdwijnen om plaats te maken voor data. Dat zal niet voor morgen zijn, want dan moeten alle bestaande decoders, digiboxen en CI+ modules verdwijnen."
En wat doe je met alle aangekochte digibox, digicorders die klanten hebben aangeschaft? Dan ga je veel klachten krijgen op je dak als provider.
Bij Telenet liggen alle scenario open i.v.m kabel, glasvezel en DVB-C.
* Veel ouderen hebben nog digiboxen voor TV en vaste lijn en dus kabel
* Veel jongeren generaties kiezen voor fiber, maar is duurder na een promo. Prijzen gezien bij Proximus voor 2 gig is 't prijskaartje al 78 euro/maand.
Met kijkt ook zeker naar zusje Ziggo/Vodafoon (NL) en daar zie je dat ze al stilaan enkele zenders van de kabel naar internet verhuizen. Maar sommige klanten een IP digibox. Ik vermoed dat er mogelijkheid moet zijn om, als test, de digbox een upgrade te geven en dat onpopulaire zenders kan kijken.
Langs de andere kant kan je ook perfect DVB-C via glasvezel aanbieden, aangezien je meer kan bieden via glas dan via kabel. Maar dat gaan ze in België niet doen.
De koperen boeren schieten wakker en zijn al bezig met glas en de kabelboeren die blijven slapen en dromen lekker voort. Het gaat voor de éné allemaal te snel met dat digitale gedoe en voor een ander niet vlug genoeg.
@K-330 schreef:En wat doe je met alle aangekochte digibox, digicorders die klanten hebben aangeschaft? Dan ga je veel klachten krijgen op je dak als provider.
Ze hebben in het verleden ook al modellen van de Digibox en Digicorder onbruikbaar gemaakt (vanwege upgrade van de uitzendnormen).
Het Servicebeleid voor gekochte decoders spreekt over 5 jaar. Dus klanten die geïmpacteerd zouden zijn en hun decoder nog geen 5 jaar hebben zouden dan waarschijnlijk de resterende periode een gratis TV-box krijgen. (Staat niet vermeld in het servicebeleid, gaat hier om een hypotetisch scenario). Vraag me vooral af wat er zou gebeuren met klanten die geen internet hebben.
Veel zal afhangen van de dekkingsgraad denk ik. In regio's waar het merendeel van de klanten fiber ter beschiking hebben zal men waarschijnlijk eerst het DVB-C signaal uitschakelen. Dit lijkt me echter pas binnen enkele jaren...
@K-330 schreef:Langs de andere kant kan je ook perfect DVB-C via glasvezel aanbieden, aangezien je meer kan bieden via glas dan via kabel. Maar dat gaan ze in België niet doen.
Ik herinner me dat ze dat in Nederland deden, maar de meeste bedrijven zijn hier al mee gestopt denk ik; daarnaast heb je de introductie van de TV-box IP. Inderdaad dus onwaarschijnlijk dat men dit zal aanbieden.
@WG94 ik moet je spijtig genoeg tegenspreken, in nederland is er wel nog tv via glasvezel beschikbaar, zie:
Ik zei toch ook "de meeste bedrijven" 🤔
Daarnaast, de TV-ontvanger die op die pagina staat heeft geen coax-ingang dus het spreekt m'n vorige post niet eens tegen. Dat is duidelijk geen DVB-C over Fiber...
@WG94 maar wel tv over fiber, gaat via internet, er zijn nog plaatsen in Nederland dat er dvd-c over glasvezel gaat maar zijn de hele kleine providers dat het hebben,
Er zijn enkele kleine glasvezelaanbieders, zoals XSYOU en Plinq, die ook digitale televisie aanbieden via DVB-C, hetzelfde protocol als de kabelaars. Je moet in dit geval zelf een geschikte decoder kopen.
@K-330 schreef:@flip1953 Jij schreef: "... TV (DVB-C) moet helemaal verdwijnen om plaats te maken voor data. Dat zal niet voor morgen zijn, want dan moeten alle bestaande decoders, digiboxen en CI+ modules verdwijnen."
En wat doe je met alle aangekochte digibox, digicorders die klanten hebben aangeschaft? Dan ga je veel klachten krijgen op je dak als provider.
Ik sprak dan ook op langere termijn (4 jaar+)
Op termijn gaat DVB-C verdwijnen
@K-330 schreef:Langs de andere kant kan je ook perfect DVB-C via glasvezel aanbieden, aangezien je meer kan bieden via glas dan via kabel. Maar dat gaan ze in België niet doen.
Dat doet Telenet nu toch al. Deze technologie heet RFOG (radio frequency over glass). Bij de klant staat dan een convertor die glasvezel terug overzet naar coax. Hierop kan de dan TV aanbieden (DVB-C) en Docsis (internet en telefonie). Voor de klant die op RFoG aangesloten is verandert er niets (zelfde formules, zelfde prijzen)...
In de toekomst wil Telenet echt FTTH aanbieden.
@K-330 schreef:* Veel ouderen hebben nog digiboxen voor TV en vaste lijn en dus kabel
Veel andere ouderen hebben een Proximus decoder en kunnen er ook mee overweg. Waarom dan niet met een TV Box?
En telefonie komt uit de modem (zowel bij kabel als glasvezel) ...
Dat klopt wie weet gaan deze richting ook uit
https://www.skv.nl/formulieren/Aansluitschema-Digitale_TV_instellen-SKV.pdf
Zeer simpel schema
Dvb c zal blijven
Zo iets compenseren kost een pak geld gaan alle klanten daarvoor willen opdraaien
Dan moet je zeker zijn dat je klanten nog zin hebben voor vernieuwing en niet achteruit gaan maar vooruit willen gaan een echte vooruitgang
Is beter zoals ze nu gaan doen alles op die fiber dat zie je nu al
https://www2.telenet.be/residential/nl/netwerk/fiber/fiber.html
@luc55 Skv is kleine provider in Nederland zonder aandeelhouders (Stichting) en 't geld blijft in het bedrijf. Daarom kunnen ze meer doen dan andere providers en het DVB-C publiek is zeer tevreden over hun provider. Ik veronderstel dat er veel families en ook ouderen zijn. En SKV heeft een overschot van bandbreedte via fiber en die gebruiken voor het DVB-C signaal. Ze hebben tijdens het EK voetbal het allerbeste beeldkwaliteit geleverd aan hun klanten en ook hier dienen ze de klant en niet het geld.
@Master-Magic schreef:@WG94 ik moet je spijtig genoeg tegenspreken, in nederland is er wel nog tv via glasvezel beschikbaar, zie:
https://www.delta.nl/televisie/tv-via-glasvezel/
Een heel slechte link om je punt te bewijzen 🤔
Bij Delta is het TV over IP !!!
Daar zeg je het al kleine
En die kleine geeft ook sport aan 4 k
We zien nog gebeuren dat dit ergens anders nog zal gekopieerde worden
@flip1953 schreef:
Veel andere ouderen hebben een Proximus decoder en kunnen er ook mee overweg. Waarom dan niet met een TV Box?
Uit principe, gemakzucht, zelf minder energieverbruik. Geen bakje dat je dure tv-toestel degradeert tot een monitor.
Dvb-c is éénrichtingsverkeer en dus veilig. Het gaat niemand aan wat ik wel of niet bekijk.
Uiteraard zal dvb-c eens verdwijen. Ook die verdwijning gaat mee in hetzelfde straatje mee als geen bakker, slager, bankkantoor, buurtwinkel, geen bushalte, ... Het is niet aan commerciële ondernemingen om in eerste instantie aandacht te schenken aan verzuring, dat moet het beleid doen en dat kan beslissen.
Ik heb zo mijn twijfels over het afschaffen van DVB-C. Ik maak een simpele berekening. 1000 gezinnen met 4 TV's = 4000 gebruikers. 1000 zenders die bij wijze van spreken in 1 stream worden gezonden, laat ons zeggen aan 10 Mbps per zender = 10.000 Mbps.
Dezelfde 4000 gebruikers kijken elk afzonderlijk naar een uitzending op een zender. Dat zijn 4000 streams aan 10 Mbps dan komen we al op een totaal van 40.000 Mbps en dit tussen alle andere datastreams door. Met alle gevolgen van storingen e.d. want beeldstreams worden niet herhaald, gewone datastreams wel zodat de fouten geëlimineerd worden.
Gaan ze onbeperkt glasvezel bijleggen? Bomen groeien nu eenmaal niet tot in de hemel. Glasvezel is een gedeeld medium, al laten ze uitschijnen van niet. Die capaciteit van 10 Gbps (heen en terug en veel gevallen) moet meestal ook gedeeld worden door 128 of 256 aansluitingen. Alle providers en in het bijzonder deze die het netwerk aanleggen staan voor gigantische uitdagingen.
Maar dit terzijde: Ik heb voldoende met 1 Gbps, maar voor hetzelfde geld mag het voor mij 500 Mbps down + 500 Mbps UP zijn. Of 750 + 250 is ook goed.
Bij multicast wordt slechts één srteam veerzonden voor één zender en iedereen kan zich daar op abonneren (Telenet heeft of doet nog testen daarmee). Dus het volume lokaal is veel kleiner. Voor de echte basiszenders (dit is niet het basisaanbod van vandaag) zal dbv-c nog lang het meest economische en milieubewuste zijn. Bij monocast vertrekt er één stream per kijker en dan klopt de redenering van @igvfer