Beantwoorden
IngeV75
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! It's your first party! Hi there!

ONE voldoende of toch ONEup nemen?

Momenteel hebben we wigo 35 gb met 4 Sims. Ik ben aan het kijken voor over te schakelen naar One. Maar vraag mij af of de snelheden die One aanbied voldoende gaan zijn. Hier is geregeld dat we met 4 iPads en een ps4, een laptop en Netflix gelijktijdig bezig zijn. Ik,zou niet willen dat ik ruzie krijg met mijn zoon omdat zijn ps4 hapert 😆

10 reacties
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

ONE voldoende of toch ONEup nemen?

Wij zijn van WIGO 35 met 4 sims overgeschakeld naar One en dat is zeker de moeite. Van snelheidsverlaging merk ik amper iets en de voordelen wegen harder op dan die snelheidsverlaging: 

  • Onbeperkt mobiel internet.
  • Gratis extra datasimkaart 
  • Optie tot TV Flow zodat TV Box eindelijk buiten kon 

 

Je kan natuurlijk eerst One nemen, en als dat echt niet goed genoeg blijkt te zijn voor €20/maand extra upgraden naar One Up (dan heb je ineens 1 GB/s vast & mobiel (5G)). Terug downgraden naar WIGO is niet mogelijk.  


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

ONE voldoende of toch ONEup nemen?

@IngeV75 ik zou eerder voor one up kiezen omdat je met meerdere personen bent en gaming en Netflix gebruikt. Uw zonen zullen blij zijn 🙂


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 496
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

ONE voldoende of toch ONEup nemen?

Een goede indicator is in feite de Telemeter. Wat is je maandelijks verbruik? Want het kan gerust zijn dat er in jouw gezin gelijktijdig met 10 toestellen actief geïnternet wordt. Maar is het wel intensief gebruik? Als dat helemaal niet het geval is zal je maandelijks verbruik ook niet hoog zijn.

 

Veel mensen denken dat video streaming diensten zoals Netflix, Disney+ een hoge belasting op het je netwerk zetten maar in feite valt dit reuze mee. Maar waar je wel rekening mee moet houden is de upload snelheid. Deze is bij One beperkt tot 15 Mbps in tegenstelling tot de 40 Mbps bij de Oneup.

 

Dat is voldoende voor een doorsnee gezin maar als jullie allemaal weer gelijktijdig gaan videobellen, elk naar iemand anders dan is de upload hier de beperkte factor. Het videobellen zal niet bij iedereen dan vlotjes verlopen en je zoon zal met zijn PS4 ook niet tevreden zijn. Maar als jullie dat helemaal niet doen en het videobellen beperkt tot 1 actieve verbinding dan zal je je zoon ook niet horen klagen. 

 

Daarnaast als je zoon regelmatig grote games download voor zijn PS4 op momenten dat andere gezinsleden ook actief bezig zijn dan kan je dit wel merken op de prestaties van het netwerk. Maar meestal zal het gewoon leiden dat het gewone internetverkeer er weinig hinder van heeft en dat de games op de PS4 trager wordt gedownload. Een betere planning van het downloaden kan hierbij helpen.

 

Wat het spelen zelf betreft ga je dit nauwelijks zien. Het belangrijkste voor de gamers zijn de ping tijden. Dit is de tijd die nodig is om de gameserver te bereiken vanaf jouw locatie. Hoe kleiner deze is hoe beter. Die ping tijden zijn afhankelijk van veel factoren. Maar die factoren zijn hetzelfde bij elke abonnement.

 

Het is echt moeilijk om richtlijnen te geven. Veel mensen houden van snelheid en als je geregeld games online koopt en deze download dan kan je die hogere snelheid best wel appreciëren. Maar zoals eerder gezegd kan je deze download ook beter gaan plannen. 

 

Ik zou toch als richtlijn durven geven dat als je maandelijks verbruik gemiddeld kleiner is dan 750 GB en je toch ergens wenst te besparen dat zal het One abonnement meer dan voldoende zijn. 


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



Ex-Netweter
 

ONE voldoende of toch ONEup nemen?


@BillyX  schreef:

Een goede indicator is in feite de Telemeter. Wat is je maandelijks verbruik?

Ik zou toch als richtlijn durven geven dat als je maandelijks verbruik gemiddeld kleiner is dan 750 GB en je toch ergens wenst te besparen dat zal het One abonnement meer dan voldoende zijn. 


De fup bij One en One Up is hetzelfde! Bij beide 3TB in de piekuren. Enkel de snelheden verschillen.

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/wat-is-telenet-netwerkbeheer/

 

@IngeV75 

Ik zou One proberen. Als de snelheden niet voldoende zijn dan kan je nog steeds opschalen naar One UP.

ChristofW
Experienced Meerweter
Berichten: 119
Een bus vol! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

ONE voldoende of toch ONEup nemen?

Wat iedereen vergeet, in One wordt ook je mobiel abonnement (4G en nu ook 5G) dichtgeknepen op 150 Mbps down en 15 Mbps up. Bron: https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/bijzondere-voorwaarden-one-en-oneup/

 

Dat ga je absoluut merken op je mobiele telefoon tov nu.

 

ChristofW_0-1639750400187.png

 

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

ONE voldoende of toch ONEup nemen?

Ik ben het volledig eens met vorige posters.

Waarom gewoon niet proberen met One, daarna indien niet voldoende kan je nog altijd upgrade naar One Up.

Scheelt toch 20€ per maand, tenzij prijs niet belangrijk is ...

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

ONE voldoende of toch ONEup nemen?


@ChristofW  schreef:

Wat iedereen vergeet, in One wordt ook je mobiel abonnement (4G en nu ook 5G) dichtgeknepen op 150 Mbps down en 15 Mbps up. Bron: https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/bijzondere-voorwaarden-one-en-oneup/

 

Dat ga je absoluut merken op je mobiele telefoon tov nu.

 

ChristofW_0-1639750400187.png

 


Daar zou ik nu toch echt geen drama van maken. Dat zijn, als je eerlijk bent, al heel goede cijfers.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2678
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

ONE voldoende of toch ONEup nemen?

begin laag one  niet genoeg op uur is het geregeld

zou stom zijn te veel te betalen

na een paar maand telefoon te hoog pak medewerker wil het aanpassen .

Michael-Dom
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag Say what?! Wereld gedichtendag

ONE voldoende of toch ONEup nemen?

Overgestapt van wigo naar one up en dan terug naar one, merk geen verschil.

 

5G is hier volgens telenet al  2 weken beschikbaar, maar op geschikte 5G gsm's enkel nog maar 4G in het logo.

De virusbescherming ed die je extra krijgt bij one up ipv one deden meer kwaad dan goed op mijn telefoon, kon bvb niet meer automatisch tanken bij dats.

De 1Gps thuis, in piekuren haalde ik die snelheid nooit, met one en 150Mbps met 2 volwassenen en 2 tieners nooit problemen mee, enkel upload kan zou iets hoger mogen.

 

Conlusie bespaar met one iedere maand €20 tov one up maar betaal toch nog meer dan vroeger  bij wigo, enige voordeel is hogere mobiele datalimiet.

 

Ook de niet inbegrepen data bij wigo (telenet tv, whatsapp, playsports) is WEL inbegrepen bij one en one up. 

Dus bezint eer ge begint.

 

BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 496
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

ONE voldoende of toch ONEup nemen?


@Michael-Dom  schreef:

Ook de niet inbegrepen data bij wigo (telenet tv, whatsapp, playsports) is WEL inbegrepen bij one en one up. 


De One pakketen zijn onbeperkt in data en bevatten enkel een FUP. Deze Fair Use Policy houdt in dat wanneer jij meer dataverkeer genereert dan de gemiddelde klant met hetzelfde pakket je snelheid verlaagt zal worden.

 

Voor One en Oneup is de mobiele FUP ingesteld op 40GB per simkaart. Ga je hierover dan surf je nog steeds onbeperkt. Enkel je snelheid wordt verlaagd. Het is dus ook logisch dat alle data zoals Telenet TV en dergelijke nu allemaal wordt meegeteld. Er is namelijk geen harde limiet meer en bovendien is het een goede zaak voor de netneutraliteit. 

 

Bij Wigo & Yugo had je inderdaad de mogelijkheid dat TV kijken via Telenet en enkele applicaties van het bedrijf Meta niet werden meegeteld met de harde datalimiet. Maar helemaal onbeperkt was dit niet. Er zat namelijk een FUP op deze FreeG optie die varieerde tussen de 40 en 100GB afhankelijk van het abonnement.

 

Misschien vind je die FUP toestanden allemaal niet leuk en misschien voel je je hierdoor nog steeds te beperkt in je gebruik. Maar elk netwerk heeft zijn grenzen en om iedereen tevreden te houden is dit in het leven geroepen.

 

Gelukkig zijn er al 'richtsnoeren' opgericht door het BIPT wat betreft deze FUP. De operator moet transparant zijn over dit beleid en mag geen enkele gebruiker blokkeren wanneer deze de FUP overschrijdt. Maar vooral de belangrijkste richtsnoer is dat in principe niet meer dan 10% van de eindgebruikers de FUP maandelijks mag overschrijden. Is dat wel het geval dan moet de FUP mee evalueren zodat deze drempel niet meer wordt bereikt.

 

Voor mij persoonlijk mag de FUP verhoogd of beter zelfs afgeschaft worden. Maar het is nu éénmaal zo. De meerderheid van de eindgebruikers hebben voorlopig ruim voldoende aan deze FUP.

 

Hoe je het ook draait of keert. De One pakketen zijn onbeperkt in zowel mobiel als vast internet en dat is echt een groot voordeel.


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.