Beantwoorden
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5292
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Proximus introduceert dit jaar 10 Gbps-internetpakket

Proximus wil voor het eind van het jaar een 10 Gbps-abonnement introduceren. DataNews meldt dat topman Guillaume Boutin dit heeft aangekondigd bij de presentatie van de kwartaalcijfers. De voorwaarden en tarieven zijn nog niet bekend. Verder wil het bedrijf dat eind 2024 de 5G-dekking is uitgebreid naar 99 procent van het grondgebied.

Proximus legt glasvezel aan in België en gebruikt als actieve technologie een combinatie van XGS-PON en 25G-PON. Daarmee zijn hoge symmetrische pakketten mogelijk. Een 10G-pakket zou het snelste pakket kunnen zijn op de consumentenmarkt, maar ook interessant kunnen zijn voor bedrijven. Vorig jaar is in Antwerpen de 25G-verbinding in gebruik genomen.

De operator meldt dat de betaalbaarheid van de abonnementen een punt van aandacht is. Het goedkoopste internetabonnement van EUR 27,50 wordt vervangen door het nieuwe pakket Internet Essential: maximaal 50 Mbps, 100 GB per maand voor EUR 25,00 per maand.

Uitrol 5G gaat door

Proximus meldt verder dat het hopelijk de dekking van 5G kan uitbreiden buiten Vlaanderen, na de multibandveiling van dit jaar. Eind 2021 was er 5G-dekking op in totaal 137 sites. De uitrol in Wallonië en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest begint niet voordat de stralingsnormen zijn versoepeld.

La Libre schrijft verder dat Proximus in april een promotie lanceert voor postpaidklanten met een voor 5G geschikte smartphone. Zij kunnen 5G drie maanden gratis testen. Tot op heden is 5G alleen beschikbaar voor een handvol klanten met een specifiek 5G-abonnement.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tags (1)
74 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5292
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Proximus introduceert dit jaar 10 Gbps-internetpakket

@Ex-Netweter 
op papier en nog niet in voege is gemakkelijk spreken, wil eerst zelf bewijzen zien of ze het wel halen en je denkt toch niet dat ze de aansluitingen gaan beperken tot een bepaald aantal, dat zal wel vermeerderen zodat de snelheid daalt, Proximus wil er aan verdienen, hoe meer klanten ze op een lijn zetten hoe voordeliger voor hen, klanten merken het toch niet bij normaal gebruik van sites bezoeken en mails en YouTubben enz, de servers van de sites moeten het ook aan kunnen he, 

heb zelf een dedicated server en je hebt niet altijd de volle 1000 snelheid dat ze beloven, met al die netwerk verbindingen langswaar dat gaat tegen dat het aan je Telenet netwerk komt, 
wil het daarom eerst in de praktijk zien, 

er is zoveel verschil ook op die glasvezel verbinding, bij Proximus zou ik maar 250 Max krijgen en bij Edpnet 500, allemaal op dezelfde adres.

 

laten we eerst afwachten voor men hier eureka Proximus roept.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Proximus introduceert dit jaar 10 Gbps-internetpakket


@Master-Magic  schreef:

er is zoveel verschil ook op die glasvezel verbinding, bij Proximus zou ik maar 250 Max krijgen en bij Edpnet 500, allemaal op dezelfde adres.


Dat heeft niets met de glasvezelaansluiting te maken maar met de snelheidsbeperking van het abonnement.

Op het Proximus-glasvezelnetwerk worden vandaag ook overal abonnementen van 1000 Mbps down en 500 Mbps up aangeboden. (Mobile Vikings, Fastfiber, EDPnet voor bedrijven)

De praktisch verkrijgbare snelheden, vooral de upload, zijn quasi altijd sneller dan bij Telenet: bijvoorbeeld 717 Mbps downstream en 474 Mbps upstream

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5292
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Proximus introduceert dit jaar 10 Gbps-internetpakket

@Ex-Netweter 

Heb al berichten gelezen van lagere snelheden via mobile Vikings, ligt er aan hoe druk de buurt is op fiber.

rond de 400 down is geen uitzondering,

dus wil het eerst zien in praktijk, op papier is het altijd mooi zonder bewijs van de nieuwe snelheden.

laten we nog even afwachten tot het effectief actief is die nieuwe snelheden en er meer op aangesloten worden, die snelheid zal dan wel dalen.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Proximus introduceert dit jaar 10 Gbps-internetpakket

Proximus moet nog glasvezel krijgen via de onafhankelijke Fiber Klaar! Kabbel.

Je zei dernet weer dat telenet met hun coax lijnen zit. Maar is net andersom, telenet heeft al jaren glasvezel in de grond, en proximus niet. Vandaar ze op de trein springen met Fiber Klaar!

De snelheden is iets puur dat telenet zelf in handen heeft en tegenhoudt. Das al sinds hun begin jaren zo. 

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Proximus introduceert dit jaar 10 Gbps-internetpakket

Er is een verschil tussen FTTH (Fiber To The Home) en de fiber kabels die tussen de verschillen knooppunten van de provider gebruikt worden. Voor dat laatste gebruikt Telenet al langere tijd fiber, maar ik denk dat ze op maar heel weinig plaatsen al fiber tot in de huizen kunnen aanbieden.

Volgens mij is PXS al verder met hun uitrol van FTTH. Daar waar zij al zijn zal fiberjkaar waarschijnlijk niet zo snel komen. Het zal dus waarschijnlijk nog even wachten zijn op Telenet.

Maar de coax / docsis techniek is nog niet volledig uitgeput. Met docsis 4.0 kunnen snelheden van 10 Gbps behaald worden, zowel download als upload (dat laatste in de praktijk eigenlijk tot 6Gbps). Dus waarom fiber?

Momenteel ben ik met 1 Gbps zeer tevreden. Meer upload zou wenselijk zijn, voor voor UHD video conf verbindingen, en remote / cloud backups.

 

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Proximus introduceert dit jaar 10 Gbps-internetpakket


@Arnie  schreef:

Dus waarom fiber?


Omdat de DOCSIS-upgrades nog steeds het fundamenteel probleem van coaxkabel niet oplossen: je zit met gemiddeld 265 klanten op dezelfde vertakte coaxkabel.

Alle maximumsnelheden mag je delen door 265. Met netwerkbeheer en piekuren als gevolg om "de bandbreedte eerlijk te verdelen".

Probeer nu rond 20u 's avonds maar eens een groot bestand te uploaden tegen 40 Mbps op coaxkabel. Het zal niet lukken.

Met fiber is onbeperkte bandbreedte voor de komende decennia verzekerd. In 2023 doet Proximus al een upgrade naar 10 Gbps symmetrisch (XGS-PON) en 50 Gbps symmetrisch (50G-PON) is ook al gestandaardiseerd. Upgraden kan simpel, want er moet alleen om de 20 km in een Proximus-centrale wat apparatuur vervangen worden.

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5292
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Proximus introduceert dit jaar 10 Gbps-internetpakket

@Ex-Netweter ik heb nu toch geen probleem om aan een upload snelheid van 38 te werken, je moet ook de binnen installatie goed hebben en goed materiaal en in de buurt moet het netwerk ook goed zijn, ik heb het voordeel dat er nog weinig mensen bij telenet zitten hier omdat er veel leegstaande woningen zijn, heb altijd rond de 860/38 snelheid, smorgens, s'middags en s'avonds, ik mag niet klagen, het ligt gewoon aan de omgeving en de situatie van de buurt enz met je internet snelheid.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7760
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Proximus introduceert dit jaar 10 Gbps-internetpakket

Ik heb in elke geval dat momenteel niet gemerkt. Enige tijd geleden net voor de zomer wel, dan viel ik terug naar 400-500 Mbps down en het bleef 38 Mbps up. Het moment van schrijven nu 26/10/2022 om 19u57 heb ik 936 down en 38.5 up. Het zijn hier misschien allemaal rustige mensen in de buurt. Er zijn ondertussen wel al een paar keer werken geweest, maandag laatst nog. Toen hebben we een 30 min. zonder internet gezeten.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Christof75
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 539
Champagne, lezer van het jaar! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Proximus introduceert dit jaar 10 Gbps-internetpakket

@Ex-Netweter Juist ook eens de snelheid getest, ik kom op 134 down en 14,1 up, ik zit dan ook met een gewone one. 

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5845
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Proximus introduceert dit jaar 10 Gbps-internetpakket

@Ex-Netweter 

Hier staat de tv aan met streaming , ben zelf aan het streamen en op het internet bezig en dit is zijn mijn snelheden nu : 

Scherm­afbeelding 2022-10-26 om 20.12.46.png

Dus ook na 20 uur geen probleem om die snelheden te blijven hebben. In de straat zijn er meer met Telenet ben niet de enige. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Proximus introduceert dit jaar 10 Gbps-internetpakket

Wat begrijpen jullie niet aan "een groot bestand uploaden"?

Ik had het niet over een speedtestje hé van enkele tientallen megabytes.

Probeer eens meer dan een gigabyte data naar de cloud te uploaden tijdens de piekuren.

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5845
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Proximus introduceert dit jaar 10 Gbps-internetpakket

@Ex-Netweter 

Heb nu niks om te uploaden maar dat gaat hier geen probleem zijn hoor. Heb al vaker in de piekuren wat geüpload en dat werkte goed en snel. 

Hier heb ik niks te klagen over piek en dal uren en zoals je aangeeft in de piekuren lukt het niet maar ik ben enkel online in de piekuren. En heb nergens klagen over , geen snelheidsverlies niks. 

 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Jamingo
Professional Meerweter
Berichten: 126
Een bus vol! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Proximus introduceert dit jaar 10 Gbps-internetpakket

0820B776-FD3F-4F55-A49F-0C5F6EA793AB.jpeg

Blijkbaar zijn ze nu hun netwerken aan het aanpassen voor snellere down en upload 

bjorn211
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Star Wars Day Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Proximus introduceert dit jaar 10 Gbps-internetpakket

volgens mij heeft proximus 10gb abbo's uitgebracht voor €30 extra

mijn schoonvader heeft deze en moet zeggen het is geweldig snel

8000mb download 1600mb/upload

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5292
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Proximus introduceert dit jaar 10 Gbps-internetpakket

@bjorn211 
alleen spijtig dat het zo beperkt beschikbaar is en tegen dat iedereen dit kan aanvragen en gebruiken zijn er weer meerdere prijsstijgingen geweest zodat het veel te duur is voor elke klant 😉


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.