24753
netweters
|
152372
antwoorden
|
20696
vragen
|
En de verhuisperikelen blijven maar duren...
Mijn moeder verhuisde onlangs en kreeg net een factuur van 7 pagina's die ze tegoedentrouw betaalde. Bij het nakijken zag ik dat er een installatiekost van 85 euro werd aangerekend. Nochtans staat op Verhuis? Tik dit even af! het volgende:
Ga de kostprijs na voor je verhuist
Wanneer je verhuist, installeren en activeren wij je diensten. De prijs hangt dan af van:
Installatie
Gratis bij Self Starter (zelfinstallatie)
€ 85 bij Comfort-installatie (installatie door technieker) of gratis als er nog geen basisinstallatie aanwezig is.
Op haar appartement was enkel een "wandcontactdoos voor tv" (witte NIU) voorzien en een heel korte coaxkabel (te kort voor de modem). De technieker heeft deze vervangen door een langere, heeft een paar gaten geboord voor de modem op te hangen en heeft dan de installatie geactiveerd. UTP-kabel moesten we zelf voorzien ("vroeger" kreeg je sowieso 25m of zo), voor vaste lijn of tv werd niets gedaan (niet nodig).
Ik interpreteer dit toch correct dat dit gratis zou moeten zijn, niet? Toen ik zelf verhuisde was Comfort-installatie automatisch inbegrepen, bij mijn moeder was dat niet zo, dus heb ik voor Comfort gekozen. Self Starter leek me geen optie met die korte kabel.
Dus naar de helpdesk gebeld, maar de juffrouw (Hollands, met veel kabaal in de achtergrond) beweerde dat ze me niet kon helpen met het crediteren van die 85 euro. Want "de technieker had werk verricht en dat moest betaald worden". Dat het bij mijn eigen verhuis ook gratis was en dat op de Telenet site staat dat het gratis zou zijn als er geen basisinstallatie was, dat deerde haar niet precies. Ze kon me ook niet doorverbinden met iemand die me wél zou kunnen helpen. Ik moest maar klacht indienen. Wat ik juist gedaan heb, maar of het iets zal uithalen?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Zoals je zelf aangeeft was er reeds een werkende binnen installatie.
Volgens mij doet de lengte van die kabel eigen niet ter zaken maar is de beslissende factor of je zelf gevraagd hebt om de installateur te laten komen of dat Telenet die zelf gestuurd heeft.
Vroeger zat er blijkbaar een coax kabel voor de modem mee in de self starter box, of dat vandaag nog zo is weet ik eigenlijk niet.
@sb Ik lees hier graag mee want moet ook dit jaar onverwachts verhuizen, voor tv te kunnen kijken ben ik benieuwd wat de situatie gaat zijn en of dit ook betalend zal zijn dan…
Zoals ik lees was er een basis opstelling
Ze kijken ook of er iets hangt zeker als de vorige bewoner internet had
Had je nu bij de renovatie alles verwijdert en alleen de kabel laten zitten dan zal dit gratis zijn
Dat was bij vrienden altijd het geval soms dat de basis opstelling niet op de juiste plaats staat (kelder naast zekering kast of garage )
Leg je zelf een kabel tot op de plaats dat moet komen en daar wordt de nieuwe installatie dan gedaan wand er niets
Wel een punt bij verhuis hebben ze altijd een nieuw contract genomen voor de korting en gratis aansluiting
Bij een gewone verhuis ben je beter met een zelf starter 2 dagen later krijg je de modem thuis met post nl
De oude stuur je op met de label of je bezoekt een winkel voor het te regelen
Als dat is wat ze verstaan onder een "werkende binneninstallatie", een witte NIU waar een Self Starter niet mogelijk is. Moet de Self Starter tegenwoordig dan gaan klossen met coaxkabels en een boormachine?
Ik heb deze verhuis doorgeven via een Telenet-winkel. Dat advies heb ik gekregen nadat mijn eigen verhuis niet van een leien dakje ging. Er is expliciet vermeld geweest dat de reeds aanwezige kabel te kort was en dat de vorige eigenaar geen Telenet abo had. Toen ik navraag deed over de Comfort-installatie en die 85 euro zei men dat dan wel inbegrepen zou zijn.
Echt, ik ben volledig klaar met Telenet. Ik heb gezien dat ze voor 42 euro/maand naar Scarlet kan. Met dat abo heeft ze ruim voldoende en het is 25 euro minder dan bij Telenet. Haar Telenet mail gebruikt ze al lang niet meer en blijft beschikbaar via webmail, dus...
@sb schreef:Als dat is wat ze verstaan onder een "werkende binneninstallatie", een witte NIU waar een Self Starter niet mogelijk is. Moet de Self Starter tegenwoordig dan gaan klossen met coaxkabels en een boormachine?
Wat bedeoel je net met "Self Starter niet mogelijk is"? Zoals ik al eerder zei (in je vorige posts) op zich is er met een wittte NIU helemaal niets mis.
Vroeger zat er een coax kabel in de selfstarter box, als dat vandaag nogsteeds zo is dan is de te korte kabel dus ook niet perse een reden om een technieker nodig te hebben.
En ja, Telenet verwacht dat als je de modem tegen de muur wil je dat ook zelf kan...
Oké? Maar ik dacht dat we het over de installatie bij je moeder hadden.
Ik kan je ook niet verklaren waarom Telenet het soms gratis doet en soms niet... Probeer alleen te helpen een verklaring te zoeken, aan de hand van de regels die je zelf al vond zou gaan om een betalende installatie.
De zelf starter is de modem gewoon zonder extra kabels
Vroeger zat er van alles bij 10 jaar geleden nu niet meer
Ik ken mensen waar de modem op de grond staat ze hebben hem nooit opgehangen
Bij mij staat hij op een hoge kast centrale in huis
Als de Self Starter met kabel zou zijn, dan had ik het idd zelf kunnen doen. Indien zonder, dan had ik de modem op de grond moeten leggen, want de kabel die er was was erg kort. Maar ik vind nergens iets terug over de inhoud van het Self Starter pakket.
Ik heb de site nog eens bekeken om te zien wat men verstaat onder basisinstallatie. Dit vind je terug onder 'Activering':
Gratis basisinstallatie (modem en netwerkverdeler)
De netwerkverdeler was er, de modem niet.
@sb schreef:Als de Self Starter met kabel zou zijn, dan had ik het idd zelf kunnen doen. Indien zonder, dan had ik de modem op de grond moeten leggen, want de kabel die er was was erg kort. Maar ik vind nergens iets terug over de inhoud van het Self Starter pakket.
Je kan in iedere Telenet shop gratis een (langere) coaxkabel krijgen.
@sb schreef:Als dat is wat ze verstaan onder een "werkende binneninstallatie", een witte NIU waar een Self Starter niet mogelijk is. Moet de Self Starter tegenwoordig dan gaan klossen met coaxkabels en een boormachine?
Ja, self-starter wil zeggen dat je zelf de modem aan de muur hangt (2 gaatjes boren) 🤔
@sb schreef:Ik moest maar klacht indienen. Wat ik juist gedaan heb, maar of het iets zal uithalen?
Los van de discussie wie nu gelijk heeft of niet, is een klacht op de factuur het enige wat je kan doen. Met een beetje geluk (en de goodwill van de medewerker die de klacht behandelt), wordt het bedrag bij de volgende factuur gekrediteerd 😊
@sb schreef:Ik heb gezien dat ze voor 42 euro/maand naar Scarlet kan. Met dat abo heeft ze ruim voldoende en het is 25 euro minder dan bij Telenet. Haar Telenet mail gebruikt ze al lang niet meer en blijft beschikbaar via webmail, dus...
Dat staat toch helemaal los van die verhuis klacht? Als je elders goedkoper kan voor wat je nodig hebt, dan had je toch al lang kunnen switchen ???
Of is het een soort "liefde voor Telenet" 💛 waarom je blijft (blijkbaar is die liefde niet wederzijds 😁)?
Ik heb gisteren klacht neergelegd via de account van mijn moeder. Ze liet me juist weten dat ze gecontacteerd werd door Telenet en dat de 85 euro gecrediteerd zullen worden.
[case closed]
Zorg dat je goed op voorhand navraagt via mail of contactformulier of ze die 85 euro zullen aanrekenen of niet. Dan heb je bewijs. Of doe de Self Starter. Blijkbaar kan je gratis een coaxkabel krijgen in een Telenet-winkel (iets wat ze mij niet hebben verteld toen ik daar zei dat die kabel te kort zou zijn) en boren behoort nu blijkbaar tot dat pakket. Misschien moet Telenet de site aanpassen en duidelijker vermelden wat een Self Starter juist inhoudt. Ik heb een gids van 2010 gevonden en die bevestigt wat al gezegd werd: vroeger zaten die kabels in het pakket. Is dat nu nog altijd zo? Verder is er een filmpje van Telenet dat over de Self Starter zegt: 'zo easy dat zelfs de oma het kan'. Als ze een boormachine heeft dan toch. 😁
(Je kan in iedere Telenet shop gratis een (langere) coaxkabel krijgen)
Er werd hier gezegd dat ze geen kabel hebben in de winkel
Waren klanten die in de winkel een langere kabel vroegen en geen kregen
Nog iets dat we weten zal nieuw zijn vanaf dit jaar
Als je geen klant meer bent logisch maar als je klant bent