24754
netweters
|
152377
antwoorden
|
20698
vragen
|
Best wel gek hoe snel Telenet/BASE is met het uitrollen van 5G vergeleken met Proximus en Orange terwijl Proximus en Orange samenwerken voor het uitrollen van 5G. Goedzo.
@LordCoeCoe Telenet heeft ook minder masten met hun base netwerk dan de andere 2.
Inderdaad, maar het is nog altijd indrukwekkend hoe snel ze zijn.
Volgens een BASE webpagina gaan ze €250 miljoen investeren voor 1000 extra gsm-masten. Vreemd dat er geen info hierover is bij Telenet.
https://www.base.be/nl/particulieren/waarom-base/netwerk.html
Telenet heeft ook een hele kleine paragraafje over dat.
@LordCoeCoe Het zal nodig zijn op plaatsen waar ze amper dekking hebben, er zijn nog plaatsen waar ze amper dekking hebben waar de andere concurrentie wel dekking heeft.
De snelheden zijn recent opgetrokken:
Proximus & Orange hanteren ook snelheidslimieten voor de mobiele producten, dus Telenet is niet de enige.
Orange en Hey! Telecom zijn de enigen die “geen” limiet hebben (max 1 Gbps voor alle abonnementen). Bij de rest is dat 200 Mbps ofzo. Als je 1 Gbps wilt bij Proximus dan moet je €50/maand betalen voor hun unlimited abonnement.
Ik vind het nog altijd raar dat Proximus zegt dat ze de snelste netwerk hebben terwijl de meesten 200 Mbps halen of minder (bij mobile Vikings).
Orange is een beetje raar.
Bij hun 8GB abonnement spreken ze over 5G en geven ze geen indicatie van de snelheid.
Bij 70 en 300 GB spreken ze over 5G Ultra Fast en geven ze expliciet de limiet van 1Gbps.
@LordCoeCoe schreef:Ik vind het nog altijd raar dat Proximus zegt dat ze de snelste netwerk hebben terwijl de meesten 200 Mbps halen of minder (bij mobile Vikings).
Dat het voor een deel van de klanten gelimiteerd wordt zegt toch niets over de beschikbare snelheid van het netwerk?
@LordCoeCoe schreef:Orange en Hey! Telecom zijn de enigen die “geen” limiet hebben (max 1 Gbps voor alle abonnementen). Bij de rest is dat 200 Mbps ofzo. Als je 1 Gbps wilt bij Proximus dan moet je €50/maand betalen voor hun unlimited abonnement.
Bij yoin cappen ze ook niet. Onlangs had ik 221/43,3 Mbps in Zolder. Voor 8 euro/maand is dat niet mis denk ik dan. Alles blijft natuurlijk sterk afhankelijk van de dekking.
Edit: Of toch. Blijkbaar cappen ze 4G op 900 Mbps (down én up), maar dat is toch al meer dan die 200 die je aanhaalt.
De drukte van de mast speelt ook mee, en dat vergeten velen ook wel eens, ik heb met mobile Vikings 5G heel lang 500 en meer gehad van snelheid en toen hebben ze die mast dat op 100 meter van mij staat uitgeschakeld en komt mijn signaal nu van een andere mast verder waardoor m’n snelheid ook gedaald is omdat ik er verder van zit.
Agh, bij elke provider heb je voordeel en ook nadeel.
Maar is er een app (gsm) en een programma (pc), waarmee je de snelheid van een mobiel internet kan testen? Bij Tadaam (groep Telenet) kan je met hun app zien waar dat je het beste 4G hebt en beter kan surfen. Die app gaat eerst de modem opzoeken en dan doet ie zijn werk. Bij iemand gezien en uitgetest en geen problemen met dit product van Telenet.
Dat zelfgemaakt kaartje doet uitschijnen alsof er, behalve in de diepe ardennen, overal 5G is van Telenet. Quod non.
De kaart komt qua vorm wel overeen met die van het BIPT, allen de (ontbrekende) kleurschaal is wat misleidend.
@BEL Yup, in de ardennen niks; komt door vele dorpen afgelegen zijn en de toeristische stad is diep. Om een internet te hebben was en is Proximus aangewezen.
Wat ben je met een goede 5G dekking als je een belachelijke lage snelheid haalt?
Ik kom met 3 sims van Telenet nooit boven de 30Mbps. Met een sim van Proximus in hetzelfde toestel haal ik rond de 700Mbps.
Is volgens de klantendienst een normale snelheid. Volgens mij is de snelheid nog steeds ingesteld op de oude Limited sim snelheid, nl. 30Mbps.
Ik heb 1 sim unmimited gemaakt en de snelheid blijft gewoon laag.
Een dossier opgemaakt (voor de snelheid via 4G/5G) en ik krijg een sms van Telenet dat volledig buiten de kwestie is
Hier hun antwoord:
Telenet-info: Helaas is het bereik op het opgegeven adres niet ideaal. We hopen hier in de toekomst verbetering in te brengen. In de tussentijd raden we aan om voor uw gesprekken via Voice over WiFi altijd dicht in de buurt van uw WiFi zendstation te blijven.