Beantwoorden
rolelael
Freshman Veelweter
Berichten: 189
Even demarreren... Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Telenet technieker aan de deur die zomaar passeert ?

Kameraad van me belde me net op.. Zijn echtgenote was thuis en er belde iemand aan. Technieker van Telenet ( geen zichtbare Telenet herkenning ) en hij zei dat hij had gezien dat er een probleem was met de modem. Of hij even mocht kijken. Is een paar seconden bij de modem geweest en gezegd het is i.o

 

Dit vind ik zeer raar ? Lijkt me geen normale gang van zaken te zijn dat ze gewoon bij mensen passeren als ze misschien een alert krijgen voor een modem issue (vanuit HQ misschien )

 

Kan er ergens gekeken worden of er werken waren in hun buurt en misschien dat de reden was? Omgeving Reet centrum

Tags (1)
14 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet technieker aan de deur die zomaar passeert ?

@rolelael 

Een technieker komt niet zomaar aan de deur als men er niet om vraagt. natuurlijk als er ergens een issue geweest is dan zou het kunnen dat die langs komt om te checken maar dan zou ik toch verwachten dat die zich legitimeert. 

 

Dan dien je wel de klantendienst te bellen of er ergens in de regio een probleem was daar kunnen ze dat zien. Hier gaan we dat niet kunnen vaststellen. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Telenet technieker aan de deur die zomaar passeert ?

Als die persoon niets getest of gemeten heeft is dit erg verdacht.

Telenet kan meer van de modem zien vanuit de centrale dan een persoon terplaatse die maar eens naar de modem kijkt.

Ik heb eenmaal meegemaakt dat Telent op zoek ging naar de veroorzaker van storingen op de kabel in een appartements gebouw. Deze hadden natuurlijk meettoestellen meer en hebben dan aangebeld op het appartement dat de storing veroorzaakte. Maar die personen hebben dan zeker meer gedaan dan eens naar de modem kijken.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
MartijnS
Freshman Veelweter
Berichten: 210
De magic number! Lezersgoud. Respect! Even demarreren... Een bus vol!

Telenet technieker aan de deur die zomaar passeert ?

Ik zou hiervan melding maken bij de lokale politie, Telenet gaat nooit ongevraagd een technieker naar iemands thuis sturen.

Ex-Netweter
 

Telenet technieker aan de deur die zomaar passeert ?

Zéér verdacht. Deze komt hier ongevraagd niet binnen!

Kcquipor
Freshman Meerweter
Berichten: 62
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Telenet technieker aan de deur die zomaar passeert ?


@Janneke_Dust  schreef:

Als die persoon niets getest of gemeten heeft is dit erg verdacht.

Telenet kan meer van de modem zien vanuit de centrale dan een persoon terplaatse die maar eens naar de modem kijkt.

Ik heb eenmaal meegemaakt dat Telent op zoek ging naar de veroorzaker van storingen op de kabel in een appartements gebouw. Deze hadden natuurlijk meettoestellen meer en hebben dan aangebeld op het appartement dat de storing veroorzaakte. Maar die personen hebben dan zeker meer gedaan dan eens naar de modem kijken.


Hier ook eens gehad in mijn appartement, Een Telenet technieker die eens aanbelde zonder afspraak. Was voor een splitter te vervangen in de trappenhal. Was ook raar om te zien.

KelvinUceta
Freshman Veelweter
Berichten: 174
De magic number! Een bus vol! WOW, overzichtelijk! BINGO!

Telenet technieker aan de deur die zomaar passeert ?

Wow straf, preventieve bezoek? Die zou bij me niet binnen komen en ik zou een PV bij de lokale Politie laten opmaken.

 

Zelfs had hij geen slecht bedoeling dat is niet zoals het hoort te zijn.

 


Dubito, ergo sum
MOBO: ASUS TUF Z690-PLUS - CPU: Core i9-12900K - AIO: Corsair H100i Elite LCD
RAM: 32 GB DDR4 3200 Ghz - GPU: MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6G
OS: Win 11 Pro
rolelael
Freshman Veelweter
Berichten: 189
Even demarreren... Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Telenet technieker aan de deur die zomaar passeert ?

Met telenet gebeld en ze vonden niets terug in hun systeem, wel van een eerdere actie

 

( geen 1ste lijn aan de telefoon , maar ietsje verder technische dienst )

 

En die vertelde dat dit wel degelijk nog gebeurt. Het noemde 'egriss' of 'igress'. Als ze ergens in de buurt zijn waar een storing zit op node of anders, dan kijken ze even of de installaties comform zijn . Hij zei me ook dat de technieker waarschijnlijk heel de blok heeft afgegaan. nu ik heb daar geen zicht op .

John_em
Freshman Weetjeslezer
Berichten: 1
De kop is eraf! Hi there!

Telenet technieker aan de deur die zomaar passeert ?

Indien de persoon zonder jou bij de modem was is het mogelijk dat hij een foto heeft genomen van de aansluiting : SSID en paswoord. Indien je de originele SSID en paswoord hebt gewijzigd, dan heeft hij niks. Indien je nog steeds het originele Telenet SSID en paswoord gebruikt, dan heeft hij nu toegang tot je netwerk, dwz. laptop, NAS etc. Mijn advies : wijzig SSID en paswoord. 

rolelael
Freshman Veelweter
Berichten: 189
Even demarreren... Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Telenet technieker aan de deur die zomaar passeert ?

Wifi is niet actief op de 'telenet' modem ( alsook geen AP of PWRL )

 

Ik heb destijds een eigen router geplaatst (en wees gerust, ik zou geen goede IT'er zijn als ik de default login niet heb aangepast etc )

 

En klopt het blijft een rare situatie. misschien dat Telenet hier eens openlijk een standpunt in maakt ( want ze doen het blijkbaar wel ). Het was ook maar om eens mijn licht op te steken omdat ik een telefoontje had gekregen van mijn kameraad ( en zijn madam ).

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Telenet technieker aan de deur die zomaar passeert ?

Of het nu om de meter-opnemers gaat, of Telenet, ze mogen pas binnen na tonen van legitimatie. En als het op dat spontane moment niet schikt, moeten ze later maar eens terug komen.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Telenet technieker aan de deur die zomaar passeert ?


@Janneke_Dust  schreef:

Als die persoon niets getest of gemeten heeft is dit erg verdacht.

Telenet kan meer van de modem zien vanuit de centrale dan een persoon terplaatse die maar eens naar de modem kijkt.

Ik heb eenmaal meegemaakt dat Telent op zoek ging naar de veroorzaker van storingen op de kabel in een appartements gebouw. Deze hadden natuurlijk meettoestellen meer en hebben dan aangebeld op het appartement dat de storing veroorzaakte. Maar die personen hebben dan zeker meer gedaan dan eens naar de modem kijken.


Ik vind daar niets verdachts aan "niets meten of niets testen"

De technieker kan "op zicht" al concluderen dat er een conforme installatie is: NIU op binnenkomende coax, normale installatie (modem en TV's achter NIU").

 

Een Telenet gebruiker zonder NUI (of zwartkijker?) kan serieuze storingen veroorzaken op het coax netwerk, en soms moeilijk op te sporen...

Vanop afstand kan Telenet alleen de modem waarden uitlezen, maar kan niet altijd zien of er RF storingen veroorzaakt worden op de coax kabel of op het TV signaal ...

 

Het is wel onaangenaam als er iemand "zonder zichtbare Telenet herkenning" zich onaangekondigd aanmeldt. Je kan niet voorzichtig genoeg zijn om vreemden binnen te laten in je woning...

Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Telenet technieker aan de deur die zomaar passeert ?

Bij mij zijn er 4 coax aansluitingen op de NUI en 4 UTP aansluitingen op de modem.

Men kan dus onmogelijk zien of iets conform aangesloten is aan de andere kant van de kabels en ook niet of de gebruikte toestellen conform ingesteld zijn.

 


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Telenet technieker aan de deur die zomaar passeert ?

Alles wat achter de NUI komt maakt niets uit ...

Dus als een technieker visueel kan zien dat de intro kabel correct op de NIU hangt, en en alle andere coaxen achter de NIU aangesloten zijn, dan is dat per definitie conform...

 

 

Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Telenet technieker aan de deur die zomaar passeert ?


@rolelael  schreef:

Met telenet gebeld en ze vonden niets terug in hun systeem, wel van een eerdere actie

 

( geen 1ste lijn aan de telefoon , maar ietsje verder technische dienst )

 

En die vertelde dat dit wel degelijk nog gebeurt. Het noemde 'egriss' of 'igress'. Als ze ergens in de buurt zijn waar een storing zit op node of anders, dan kijken ze even of de installaties comform zijn . Hij zei me ook dat de technieker waarschijnlijk heel de blok heeft afgegaan. nu ik heb daar geen zicht op .


Dit klopt, er zijn technici die worden ingezet om deze problematiek ter plaatste te bekijken en op te lossen. Maar neemt niet weg dat de persoon in kwestie zich moet kunnen identificeren als Telenet technicus zijnde. Anders zou ik hem persoonlijk ook niet binnen laten. 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.