Beantwoorden
loti
Experienced Veelweter
Berichten: 384
JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) Full speed writing!

Verplichte schadevergoeding bij langdurige telecomstor

Telecomoperatoren moeten automatisch een schadevergoeding betalen indien klanten met een langdurige onderbreking te maken krijgen. Minister van Telecom Petra De Sutter (Groen) en staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand (Open VLD) hebben daarover een wetsontwerp klaargestoomd.

Concreet stellen ze voor dat gedupeerde klanten een compensatie krijgen voor elke dag dat ze met een onderbreking kampen, met een minimum van één euro. Die automatische compensatie moet zorgen voor duidelijkheid bij de klanten.

 
 

‘Hopen op een geste’

Vandaag kunnen die in geval van storingen bij hun operator aankloppen en krijgen ze in het beste geval een tegemoetkoming, maar daar is wettelijk niets rond geregeld. ‘Als consument moet je bij langdurige storingen dus gewoon hopen op een commerciële geste. Dat kan gewoon niet’, vindt Bertrand.

De Sutter wijst erop dat heel wat telecomklanten daar vandaag niet tevreden mee zijn. ‘Je ziet dat aan de klachten die de Ombudsdienst voor Telecommunicatie krijgt over defecten of storingen. Vorig jaar waren dat er 1.685. Dat is een ruimschootse onderschatting ,want dit zijn alleen de mensen die de weg kennen naar de dienst.’

 
 

Het is volgens haar niet meer dan logisch dat klanten die lang niet meer kunnen bellen, tv-kijken of kunnen surfen meteen een compensatie krijgen, ‘maar vooral dat de storing direct wordt weggewerkt. Mensen betalen elke maand genoeg. We verwachten een uitstekende service van al onze operatoren.’

 

Frustrerend

N-VA-Kamerleden Anneleen Van Bossuyt en Michael Freilich merken op dat ze al eerder een wetsvoorstel op tafel legden om consumenten financieel te compenseren bij aanhoudende storingen. ‘Wie betaalt voor een dienst, moet ook van die dienst kunnen genieten. Het is frustrerend dat er zich eerst problemen moeten voordoen alvorens de regering actie onderneemt. Onze tekst ligt klaar en kan volgende week behandeld worden’, stellen ze.

Bij Vooruit spreekt Kamerlid Melissa Depraetere over ‘een stap vooruit’. ‘Storingen gebeuren beter niet, maar zijn soms onvermijdelijk. Het belangrijkste is wat daarna volgt. Een redelijke compensatie voor klanten is daarbij cruciaal’, zegt ze. Depraetere verwijst naar de aanhoudende IT-problemen bij Telenet, dat desondanks zijn prijzen wil verhogen. ‘In ons land liggen telecomprijzen een pak hoger dan in andere Europese landen. Het is wrang dat telecombedrijven daar nog een lap bovenop doen, ook al blijven de problemen maar aanhouden. Het minste wat grote telecomspelers kunnen doen is hun klanten compenseren bij langdurige storingen.’

Bron;

Belga.

Verplichte schadevergoeding bij langdurige telecomstoring - DataNews (knack.be)

5 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5197
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Verplichte schadevergoeding bij langdurige telecomstor

Off topic: Een andere poging om duidelijk te maken op welke manier iets publiek kan gemaakt worden.

Artikels die in de pers verschijnen zijn beschermd door het auteursrecht. Dat ze beschermd zijn hoeft er zelfs niet bij te staan. Iets wat beschermd is mag niet gekopiëerd worden. Een belangrijke leverancier van nieuws in België is het agentschap Belga. De websites van Belga zijn belga.be en belga.press. Als je naar deze websites gaat, zal je nergens de mogelijkheid hebben om nieuws te lezen. Hiervoor moet je geregistreerd zijn en dat kost wat. Iedereen kan naar Belga een persmededeling sturen. Belga gaat die persmededeling ter beschikking houden van zijn klanten. Meer nog Belga stuurt persmededelingen en ander nieuws door naar nieuwsverspreiders (vroeger waren dat telexen die aan de lopende meter ponsbad produceerden), nu gebeurt alles elektronisch. De nieuwsverspreiders gebruiken de items die hun interesseert en betalen hiervoor een vergoeding aan Belga. De nieuwsverspreider zal dan ook opgeven dat Belga de bron is. In het geval waarop ik hier reageer is de werkelijke bron een samenvatting van de persverantwoordelijken van de kabinetten van minister De Sutter, van staatssecretaris Bertrand en van kamerleden Van Bossuyt, Freilich en Depraetere of van hun partijsecretariaten. Iemand heeft dus werk gestoken in het contacteren van en er een samenvattend geheel van geschreven. Dat is arbeid. Arbeid veronderstelt verloning, tenzij vrijwilligerswerk zoals het schrijven van deze (on)zin. Als iemand zo een artikel gaat publiceren door het onrechtmatig te kopiëren van een publieke website dan is dat diefstal door schending van het auteursrecht. Wenst men zoiets mee te delen dan kan dat op twee manieren.

1. Dat kan door een link te geven naar het artikel

2. Men kan zelf een samenvatting maken op basis van verschillende bronnen: het artikel zelf, nieuws dat je hoort op de radio, het journaal op tv, ...

Houd in elk geval op met het klakkeloos kopiëren van artikelen die verschenen zijn, hoe interessant ze ook mogen zijn.

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1602
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Verplichte schadevergoeding bij langdurige telecomstor

Het is verantwoordelijkheid van de moderatoren om over de goede werking van "de Netweters" site te waken, en illegale of illegaal gekopieerde content te verwijderen.

 

Suzy
Community Manager
Berichten: 7387
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Verplichte schadevergoeding bij langdurige telecomstor

@flip1953 we zijn sinds kort met onze Legal-afdeling in gesprek om te zien wat er mag en niet mag. Het is wel niet zo zwart/wit als hier soms wordt gezegd. Zodra we de richtlijnen duidelijk hebben, zullen we deze ook toevoegen aan de spelregels en zal ik jullie hierover informeren. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5197
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Verplichte schadevergoeding bij langdurige telecomstor


@flip1953  schreef:

Het is verantwoordelijkheid van de moderatoren om over de goede werking van "de Netweters" site te waken, en illegale of illegaal gekopieerde content te verwijderen.

 


Dat klopt maar neemt niet weg dat elke gebruiker ook een verantwoordelijkheid heeft. Noemand kan er zich op beroepen de wet niet te kennen om ze niet moeten toe te passen (wordt doorgaans verkeerdelijk geschreven dat iedereen geacht wordt de wet te kennen)?

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5291
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Verplichte schadevergoeding bij langdurige telecomstor

@janne_man 

Maar dit is allemaal off-topic 

het gaat over de schadevergoeding dat klanten kunnen vragen.

dat is belangrijker in dit topic 😉


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.