Beantwoorden
LordCoeCoe
Professional Meerweter
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Zijn de eerste fiber abonnementen bijna hier?

IMG_1316.jpeg

Normaal zullen ze bijna beschikbaar zijn.

Ik hoop dat de One(Up) klanten een “gratis” fiber upgrade krijgen met minstens 500/500 en 2500/500 respectievelijk anders zullen heel wat mensen naar Proximus gaan. 

Ik neem aan dat diegenen die nog geen fiber hebben, dit jaar of volgend DOCSIS 4 krijgen met min of meer dezelfde snelheden als fiber.

Hoop ik.

21 reacties
WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

@LordCoeCoe  schreef:

Ik hoop dat de One(Up) klanten een “gratis” fiber upgrade krijgen met minstens 500/500 en 2500/500 respectievelijk anders zullen heel wat mensen naar Proximus gaan. 

Telenet communiceert al een tijdje dat ze met de binneninstallatie starten zomer 2024. Wat abonnementen betreft gaat het momenteel om de bestaande Easy Internet, All Internet, Giga Internet & ONE(up). Zelfde prijzen en download zal dan waarschijnlijk identiek zijn als op coax. Over de upload wordt voorlopig niet gesproken.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
LordCoeCoe
Professional Meerweter

Als we voor de prijs van One nog altijd zelfde snelheden zullen krijgen met fiber dan zal ik hoogstwaarschijnlijk naar Proximus gaan. 

Het is financieel logischer.

Als ze dat doen dan gaan Easy/All/Giga internet populairder worden en One(Up) gewoon erg onpopulair worden, zoals hun mobiele abonnementen. 

kristofDW
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

@LordCoeCoe Ik hoop inderdaad dat ze snel fiber ofwel eurodocsis 4.0 uitbrengen in onze straat 😉

@Moderator Kunnen we ons ergens inschrijven om deze eurodocsis 4.0 te testen of te laten installeren ? 

Het lijkt erop dat het nog lang zal duren voordat we glasvezel hebben in onze straat, vandaar de vraag.

KristofDW | Krak
  carpé diem.
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@LordCoeCoe  schreef:

Telenet zegt duidelijk in hun communicatie dat:

• de laatste meters glasvezel  stap voor stap komen, want je surft nu al fibersnel. Er zit dus geen haast achter.
  • Geleidelijk aan leggen we dan ook de laatste meters fiber in Vlaanderen en Brussel waarmee je goed zit voor de toekomst.
  • Momenteel combineren we fiber met coax. Dankzij die combinatie bereiken 100% van onze klanten nu al snelheden tot 1 Gigabit per seconde

Hieruit kan je concluderen:

1. dat Telenet absoluut niet gehaast is met de uitrol van FTTH (Wyre heeft zelfs hun eigen doelstellingen voor 2023 niet bereikt).
  2. Telenet sust hiermee de klanten door te laten uitschijnen dat ze nu reeds fibersnelheden hebben over coax, maar verzwijgen in alle communicatie angstvallig / moewillig de gebrekkige upload snelheden (eigen aan de coax technologie).

@LordCoeCoe  schreef:

Dan kan je nog héél lang blijven hopen. Telenet heeft (nog) geen apart Fiber aanbod, en zegt duidelijk in hun communicatie dat:

• de klanten die aangesloten worden op Fiber dezelfde producten en prijzen zullen krijgen (met Fiber of met coax).
  • over hogere snelheden is er nog geen enkele communicatie.

Telenet zal dus waarschijnlijk wachten met specifieke Fiber abonnementen tot een groot deel van de klanten kunnen aangesloten worden (en dat zal nog jaren duren) ...

@LordCoeCoe  schreef:

Ik neem aan dat diegenen die nog geen fiber hebben, dit jaar of volgend DOCSIS 4 krijgen met min of meer dezelfde snelheden als fiber.

Hoop ik

Misschien moet je je verwachtingen toch wat bijstellen, dat vermindert het risico op ontgoochelingen 😁

Voor DOCSIS 4 zal je nog héél lang moeten wachten.

Voor het halen van de Docsis 4 snelheden waarvan jij droomt (of die je gevonden hebt op Internet) zijn er nog ingrijpende wijzigingen nodig, zoals het volledig afschaffen van televisie over de coax (DVB-C), verhogen van de upload banbreedte (= vervangen van de NIU) etc ...

@LordCoeCoe  schreef:

Als we voor de prijs van One nog altijd zelfde snelheden zullen krijgen met fiber dan zal ik hoogstwaarschijnlijk naar Proximus gaan. 

Is dat een dreiging of een belofte 😁?

Zolang mensen klagen en zagen, maar gewoon bij Telenet blijven, en blijven betalen, maakt zo'n loze dreigingen niet veel indruk bij Telenet.

Ik ben er 100% zeker van dat Telenet er zich 100% van bewust is van hun achterstand, en er alles voor doet om "bij te benen". Net zoals PX er zich van bewust is dat VDSL2 ook geen toekomst meer heeft. 

Zelfs indien prijs en snelheid niet wijzigt, maar je hebt een stabiele verbinding, waarbij de snelheid 24/24 gegarandeerd is, heb je al het voordeel van Fiber!

Ik zelf ben Proximus Fiber klant, met het laagst mogelijk abonnement (Proximus Fiber Essential 50/8 Mbps). Ik ben tevreden en heb ene 100pct stabiele verbinding. Meer moet het niet zijn (in mijn geval) 🤗

Ex-Netweter

@LordCoeCoe  schreef:

Je bent naïef als je dat gelooft. In de e-mail zegt Telenet niets over de lage upload op coaxkabel, die blijft nog steeds op amper 40 Mbps steken. Telenet smeekt bijna: "Neem alsjeblieft niet het betere en goedkopere product bij de concurrentie."

Lachwekkend en triest tegelijk!

DOCSIS 4 is voor de verre toekomst en kan maar hoge snelheden leveren wanneer DOCSIS 3.1 volledig uit het netwerk is uitgefaseerd.

Coaxkabel gaat nooit zo snel zijn als fiber want 25 Gbps over fiber (25G PON) staat al klaar om over enkele jaren geïntroduceerd te worden. DOCSIS4 (max 5 Gbps realistisch) zal dus moeten concurreren met 25 Gbps. Dat is dus too little, too late.

Telenet heeft definitief verloren en is veel te laat met hun netwerkupgrade en probeert nu met een leugenachtige informatie klanten een wortel voor te houden.
Telenet staat nergens met de uitrol van fiber. Het gaat om enkele tienduizenden adressen over heel Vlaanderen deze zomer.

Santa
Experienced Bijna Allesweter
Waar zijn die handjes? En wanneer slaap jij? JACKPOT! De race is begonnen!

@Ex-Netweter 

Niet iedereen heeft 25 Gbps nodig!

Hier is 250 Mbps down en 20 Mbps up (One) meer dan voldoende!

Hier dus nog lang geen fiber nodig.

Mijn pakket (One dus) is ook nog eens nergens goedkoper!

ChristofM
Expert Moderator
Champagne, lezer van het jaar! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number! Lezersgoud. Respect!

@kristofDW  schreef:

@LordCoeCoe Ik hoop inderdaad dat ze snel fiber ofwel eurodocsis 4.0 uitbrengen in onze straat 😉

@Moderator Kunnen we ons ergens inschrijven om deze eurodocsis 4.0 te testen of te laten installeren ? 

Het lijkt erop dat het nog lang zal duren voordat we glasvezel hebben in onze straat, vandaar de vraag.

We hebben deze vraag uitgezet, @kristofDW. Van zodra we meer informatie ontvangen, laten we dit weten. 

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewChristof | Expert Moderator

WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

@Ex-Netweter  schreef:

@LordCoeCoe  schreef:

Je bent naïef als je dat gelooft. In de e-mail zegt Telenet niets over de lage upload op coaxkabel, die blijft nog steeds op amper 40 Mbps steken. Telenet smeekt bijna: "Neem alsjeblieft niet het betere en goedkopere product bij de concurrentie."

Lachwekkend en triest tegelijk!

Over welke mail heb je het juist? De screenshot van @LordCoeCoe komt gewoon van een infopagina op telenet.be.

@Ex-Netweter  schreef:

DOCSIS 4 is voor de verre toekomst en kan maar hoge snelheden leveren wanneer DOCSIS 3.1 volledig uit het netwerk is uitgefaseerd.

Coaxkabel gaat nooit zo snel zijn als fiber want 25 Gbps over fiber (25G PON) staat al klaar om over enkele jaren geïntroduceerd te worden. DOCSIS4 (max 5 Gbps realistisch) zal dus moeten concurreren met 25 Gbps. Dat is dus too little, too late.

Telenet heeft definitief verloren en is veel te laat met hun netwerkupgrade en probeert nu met een leugenachtige informatie klanten een wortel voor te houden.
Telenet staat nergens met de uitrol van fiber. Het gaat om enkele tienduizenden adressen over heel Vlaanderen deze zomer.

Dat is denk ik toch wat overdreven.

1. Wyre is het netwerk aan het aanleggen.
  2. Zoals @Santa zegt, er zijn nogsteeds een heleboel mensen die vandaag geen boodschap aan 1Gbps of meer en verkiezen liever een iets trager en/of goedkoper abonnementen. (zie bvb de lancering van Base Internet)
  3. Op sommige plaatsen (zelfs steden) staat Proximus/Fiberklaar ook nog nergens met de aanleg.
    1. Kaart van Proximus: Is fiber bij mij thuis beschikbaar? | Proximus 
    2. Kaart van BIPT (geeft het aantal netwerken weer): BIPT | Glasvezelkaart 

WG94 | Krak
Ex-Netweter

@WG94  schreef:
Over welke mail heb je het juist? De screenshot van @LordCoeCoe komt gewoon van een infopagina op telenet.be

Ah, ik dacht dat het screenshot uit een persoonlijke e-mail kwam. Dat zou gekund hebben want mijn zus die in een gebied woont waar Proximus fiber heeft aangelegd heeft zo'n e-mail van Telenet ontvangen. Zo van blablabla, je surft al tegen gigabitsnelheid, loop niet over naar de concurrentie want dan zal je branden in de hel blablabla.

@WG94  schreef:
Dat is denk ik toch wat overdreven.

De CEO van Wyre geeft in de krant zelf toe, dat de uitrol zwaar achterop hinkt op het business plan: https://www.tijd.be/ondernemen/telecom/wyre-glasvezelbedrijf-van-telenet-en-fluvius-haalt-maar-44-pr...

WG94
Freshman Meesterweter

Ja er zit uiteraard een commerciële strategie achter. Ze hebben vorig jaar ook filmpjes gemaakt over waarom fiber niet nodig is; mijn inziens niet echt het soort communicatie dat je moet willen als bedrijf. Promoot je eigen producten ipv een ander hun product af te raden.

@Ex-Netweter  schreef:
dan zal je branden in de hel blablabla.

Dat deeltje zal er wel niet ingestaan hebben 😉

@Ex-Netweter  schreef:

De CEO van Wyre geeft in de krant zelf toe, dat de uitrol zwaar achterop hinkt op het business plan: https://www.tijd.be/ondernemen/telecom/wyre-glasvezelbedrijf-van-telenet-en-fluvius-haalt-maar-44-procent-van-doelstelling-voor-2023/10521650.html

Klopt helemaal (artikel zit achter betaalmuur maar herinner me de uitspraken) maar om daaruit te concluderen dat Telenet "definitief verloren" heeft is toch overdreven. Fiber staat in België bij elke provider nog maar aan het begin van de uitrol (zie de dekkingskaarten). Proximus mag dan wel vollop communiceren over dat je Fiber kan nemen, maar velen (ik ook) zullen snel ontdekken dat het op hun adres niet beschikbaar is en dat hun buurt zelfs nog niet op de planning staat.

WG94 | Krak
Moaner
Professional Veelweter
Nieuwe TV-theek? WOW! Even demarreren... Een bus vol!

Waarom alleen one(one up)klanten ???.

LordCoeCoe
Professional Meerweter

Ik hoop dat elke abonnement een gratis "fiber upgrade" krijgen met hogere snelheden, maar de "internet" abonnementen moeten altijd een activatie kost betalen. Is ook zo bij Proximus. 

luc55
Freshman Meesterweter
De gouden postveer is voor jou Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia!

Zou wel slim zijn om de Fiber kabel te gebruiken niet van hun zelf als de kabel hun er nog niet ligt

of er zal nooit een kabel worden gelegd kan ook te kostelijk zijn

Het zou wel klanten opbrengen voor telenet

Maar deze kost is wel hoger wand ze gebruiken hun kabel niet moeten maandelijkse huur betalen voor de lijn

En er zitten ook meer aanbieders op de kabel dan zal je ook een scherpe prijs moeten maken

Wand als je te duur zet ga je geen klanten lokken

Wat je wel gaat hebben dat alle telenet klanten iets gaan moeten bijpassen om deze extra klanten te behouden natuurlijk

Je wind iets en je verliest iets

luc55
Freshman Meesterweter
De gouden postveer is voor jou Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia!

Ze doen dit om klanten te behouden

Als ze vertrekken van de tv kabel coax dan ben je hem kwijt

Via deze manier blijf je klanten wel houden dit een zeer snelle verbinding willen