Beantwoorden
Patrick-DR
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! It's your first party!

Activatie-SMS WhatsApp komt niet toe op datasimkaart

Ik  kreeg een datasimkaart,  inbegrepen in mijn ONE Up,  en installeerde die in mijn tablet (Samsung).

Voor de activatie van Whatsapp sturen die een code via SMS,  maar die komt niet binnen op dat 0480 nummer.

Is hier een oplossing voor?

 

Titel aangepast door Bjarne (Mod) | Originele titel: whatsapp via datasimkaart 0480 nummer

0 Likes
37 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Activatie-SMS WhatsApp komt niet toe op datasimkaart

Nee, tis ne Ford 😁


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Activatie-SMS WhatsApp komt niet toe op datasimkaart


@StefaanH  schreef:

@Ex-Netweter  en @Steven-E 

 

OK, na het lezen van jullie betoog over "berichten" en "smsjes" ben ik mee in jullie verhaal. Maar als ik het goed gevolgd heb is de data-only simkaart van Telenet dus beperkter dan die van Orange, want met die van Telenet kan je zelfs geen berichten sturen, en ook geen sms ontvangen, hetgeen met die van Orange wel mogelijk is (mits "berichten" van Google geïnstalleerd).


@StefaanH 

Het enige verschil tussen de datakaart van Telenet en Orange is dat je met de de kaart van Orange blijkbaar wel SMS berichten kan ontvangen, met die van Telenet niet.

Versturen kan met geen van beiden.

 

Databerichten versturen kan natuurlijk altijd. Dus als jij met je data-only sim (Telenet of Orange) in een Android telefoon een "bericht" stuurt naar een andere Android telefoon, zal dit werken zolang er data beschikbaar is (wifi of 4G).  Is dat niet het geval, dan zal je niet kunnen terugvallen op klassieke SMS, zoals bij een gewone SIM.
Er wordt dan niets verstuurd.Ook bij Orange niet, ook niet naar Android telefoons met de Google berichten app.


Wat wel zou kunnen (ik heb geen Android om het te testen), is dat het bericht "gecached" wordt en wordt verstuurd zodra er weer een dataverbinding beschikbaar is.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Activatie-SMS WhatsApp komt niet toe op datasimkaart


@StefaanH  schreef:

@Wheng  schreef:

@StefaanH vwatuur 😂


Tja, ik schrijf soms al eens graag in pseudo fonetisch schrift 😋



@StefaanH  schreef:

@Wheng  schreef:

@StefaanH vwatuur 😂


Tja, ik schrijf soms al eens graag in pseudo fonetisch schrift 😋


Moet ik dat lezen als natuur of als voiture ?

0 Likes
Ex-Netweter
 

Activatie-SMS WhatsApp komt niet toe op datasimkaart


@patrick37  schreef:

Als ik een data only kaart gebruik kan ik wel perfect iMessage versturen via iPhone daar gaat niks via SMS. Enige dat je moet hebben is iCloud account dat geverifieerd wordt en dan kan je sturen via mobiele data. 


Dat is het verschil tussen Android en de iPhone

  • bij de iPhone gebeurt de identificatie van de gebruiker op basis van uw iCloud account. Dus iedereen met een I-Cloud account kan iMessage berichten versturen/ontvangen.
  • bij de Android Berichten App gebeurt de identificatie van de gebruiker op basis van een geverifiëerd telefoonnummer. Toestellen die geen sms kunnen ontvangen hebben geen mogelijkheid om hun nummer te laten verifiëren.

@StefaanH  schreef:

Maar als ik het goed gevolgd heb is de data-only simkaart van Telenet dus beperkter dan die van Orange, want met die van Telenet kan je zelfs geen berichten sturen, en ook geen sms ontvangen, hetgeen met die van Orange wel mogelijk is (mits "berichten" van Google geïnstalleerd).


Inderdaad

Met de kaart van Telenet kan je geen sms ontvangen. Dat is het enige verschil.

Maar het gevolg is dat je de chatfunctie van de Berichten App niet kan activeren, en hierdoor ook geen (chat) berichten kan sturen/ontvangen.

 

@Steven-E  schreef:

Databerichten versturen kan natuurlijk altijd. Dus als jij met je data-only sim (Telenet of Orange) in een Android telefoon een "bericht" stuurt naar een andere Android telefoon, zal dit werken zolang er data beschikbaar is (wifi of 4G).  


Neen, dat is ook niet correct.

Data berichten versturen kan niet, zolang de Google Berichten App jouw telefoonnummer niet heeft geverifieerd ...

0 Likes
Ex-Netweter
 

Activatie-SMS WhatsApp komt niet toe op datasimkaart


@StefaanH  schreef:

OK, na het lezen van jullie betoog over "berichten" en "smsjes" ben ik mee in jullie verhaal. Maar als ik het goed gevolgd heb is de data-only simkaart van Telenet dus beperkter dan die van Orange, want met die van Telenet kan je zelfs geen berichten sturen, en ook geen sms ontvangen, hetgeen met die van Orange wel mogelijk is (mits "berichten" van Google geïnstalleerd).


Leuk te horen dat onze "betogen" enige klaarheid gebracht hebben in de duisternis 😁

 

Nog eens over de "Berichten" App

  • per definitie is deze App op alle Android phones/tablets standard geïnstalleerd als SMS App, tenzij de fabrikant (vb Samsung) zijn eigen SMS App gebruikt.
  • Maar het is niet voldoende dat de Berichten App geinstalleerd is:
    1. In Berichten moet de Chatfunctie ingeschakeled zijn.
    2. Het GSM nummer moet successvol geverifieerd zijn (vb door een inkomende sms).
    3. De Chatfunctie moet "Verbonden" zijn (met de Chatserver).

@StefaanH 

Doe eens volgend testje:

  • Open de Berichten App op de Smartphones / Tablet waarmee je bovenstaande testen hebt uitgevoerd.
  • Ga dan naar "Instellingen" en van hieruit naar Chatfunctie.
  • Je ziet nu de Status "Verbonden" en het gsm nummer dat werd geverifiëerd.
  • Je kan hier ook de Chatfunctie uitschakelen of inschakelen (zie screenshot).
  • Pas op: als je uit- en in-schakelt wordt er opnieuw geverifiëerd. Dat kan mislopen, waardoor je de chatfunctie kan verliezen (dus niet onnodig in- uitschakelen).

Berichetn > ChatfunctiesBerichetn > Chatfuncties

 

Eigenlijk een bedenkelijke praktijk:

Zonder enige toelating van de gebruiker wordt in de Berichten App de Chatfunctie automatisch ingeschakeld (meestal bij het eerste gebruik van de GSM, of na inbrengen van nieuwe SIM kaart?)

  • hiermee onderschept Google alle berichten die je verstuurt (naar andere smartphones) om deze als data bericht af te leveren, terwijl de gebruiker denkt dat hij een gewone sms verstuurt.
  • hoe zit dat met privacy? versleuteling?
  • kosten? Nu begrijp ik ook waarom sommige klanten een (betalende) sms zien op hun rekening naar een +44 (UK) of +353 (IRL) nummer 🤔...

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Activatie-SMS WhatsApp komt niet toe op datasimkaart


@janne_man  schreef:

... knip ...

 


Moet ik dat lezen als natuur of als voiture ?


Als voiture, dus vwatuur gewoon uitspreken zoals het geschreven staat.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Activatie-SMS WhatsApp komt niet toe op datasimkaart

@Ex-Netweter 

 

Klopt helemaal, dat scherm ziet er helemaal identiek uit op de foon met de data-only kaart.

 

Vermits je zegt dat het risicovol is van dat aan- en uit te zetten heb ik dat maar niet gedaan ..


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Activatie-SMS WhatsApp komt niet toe op datasimkaart