Beantwoorden
Joskeoo7
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Handje vol! Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Bellen over wifi vs Mobile Coverage Extender

Ik ben momenteel nog een Orange klant en ben me dus i.v.m. een mogelijke overstap aan het oriënteren.

 

Uit ervaring weet ik dat de algemene bereikbaarheid op onze locatie zowel bij Orange als Telenet zeer matig is. Daarom dat Orange hier destijds een FemtoCell (Mobile Coverage Extender) voor een betere bereikbaarheid heeft geïnstalleerd.

 

Nu lees ik dat Telenet geen Mobile Coverage Extender meer verkoopt en enkel en alleen nog maar bellen over Wifi aanbiedt. Onze smartphones bestaan hier uit een iPhone 8 en 2 keer een XR. Ik veronderstel dat het i.v.m. ondersteuning wel goed zit.

 

Vraag 1:

Wanneer ik nu bij Telenet over Wifi zou bellen, kan ik mij dan ook door het hele huis verplaatsen zonder dat ik hierbij de verbinding verlies, net zoals ik mij nu bij Orange met hun FemtoCell binnenshuis overal kan verplaatsen.

 

Vraag 2:

Aangezien ik hier mijn eigen Wifi-netwerk (Unifi-producten) heb en de Orange router puur fungeert als modem. Vraag ik me af of het bellen over Wifi enkel maar werkt over de Telenet-modem?

 

De modem/router staat hier in huis in de meterkast en komt de algemene Wifi-ontvangst niet ten goede. Vandaar dat ik een eigen Wifi-netwerk in huis en tuin heb opgebouwd.

 

0 Likes
26 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Bellen over wifi vs Mobile Coverage Extender

@Joskeoo7  

Onlangs ben ik ook over gegaan naar telenet met de gsm want had ook Orange en de rest telenet. Heb dus ook een femtocell omdat het bereik thuis niet optimaal is maar voor geen enkele provider. 

Heb dan bellen over wifi en dat werkt perfect hier thuis , want heb ook een eigen netwerk , een eigen mesh wifi systeem. Dus het bellen via wifi werkt perfect eigenlijk net zo goed als via de femtocell. Ook door het huis verplaatsen is geen probleem , hier toch niet.

Je kan rustig overwegen om daarmee die over stap te maken als je dat wil doen. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Joskeoo7
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Handje vol! Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Bellen over wifi vs Mobile Coverage Extender

@patrick37 

Alvast bedankt voor je bijdrage 👍

 

Als ik het goed samenvat, dan verloopt het bellen over Wifi gewoon rechtstreeks over je eigen Wifi-netwerk (UniFi) en gaat dus niet over de Wifi van de Telenet-router.

 

Enige nadeeltje is dat het bellen over Wifi nu wel wat data wegsnoept van je bundel.

Waar je normaal gezien een abonnement hebt met onbeperkt bellen en sms.

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Bellen over wifi vs Mobile Coverage Extender

@Joskeoo7  

Ik heb een iets anders mesh wifi systeem , ben overgegaan gisteren naar Deco TP link , maar dat werkt dus perfect. Ik heb mijn eigen netwerk in huis en niet dat van Telenet dat gebruik ik niet. 

 

Begrijp enkel niet waar je het vandaan haalt dat het weg snoept van je data. Bellen over wifi is niks anders dan je netwerk versterken als je dus belt gaat dit van je eigen bel bundel af dus niet van je data. En ook niet van je internet bundel het bellen over wifi is gewoon een versterking van het signaal. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Joskeoo7
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Handje vol! Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Bellen over wifi vs Mobile Coverage Extender

@patrick37 

Oké, nu ben ik in het verhaal helemaal mee ivm bellen over Wifi 👍

 

Dan hoop ik bij de overstap niet tegen het probleem aan te lopen wanneer je toch een klein beetje 4G bereik hebt de iPhone's alsnog vlot overschakelen naar Wifi.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Bellen over wifi vs Mobile Coverage Extender


@patrick37  schreef:

Begrijp enkel niet waar je het vandaan haalt dat het weg snoept van je data. Bellen over wifi is niks anders dan je netwerk versterken als je dus belt gaat dit van je eigen bel bundel af dus niet van je data. En ook niet van je internet bundel het bellen over wifi is gewoon een versterking van het signaal. 


Natuurlijk gaat bellen over WiFi van je data af, alles wat je thuis over de WiFi doet, gaat toch van je data af? Of dat nu surfen, gamen, streamen of bellen is ...

Dus "bellen over WiFi" ...

  • gaat van je (mobiele) belbundel af (who cares, als je onbeperkt bellen hebt).
  • èn gaat van je (thuisinternet) data af (who cares als je "onbeperkt" data hebt).

Maar je moet al véél uren over WiFi bellen om 1 Gigabit aan data te gebruiken 😊...


@Joskeoo7  schreef:

Vraag ik me af of het bellen over Wifi enkel maar werkt over de Telenet-modem?


Bellen over WiFi werkt overal waar je WiFi hebt, ongeacht op welke provider ...

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Bellen over wifi vs Mobile Coverage Extender

@Ex-Netweter  

Ja je gebruikt data zoals elk toestel dat verbonden is op wifi maar bellen telt gewoon mee in je belminuten dat gaat van je onbeperkt bellen af die belminuten tellen mee. En het is wat je zegt het verbruik is er maar dat is te verwaarlozen. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Bellen over wifi vs Mobile Coverage Extender

Inderdaad, @Ex-Netweter , zoals @patrick37 reeds aangehaald heeft: dat is nu eens het fundamentele verschil tussen bellen over VoWiFi  - VoLTE en bellen via messenger, Skype,  Whatsapp en consoorten.

 

Bij die apps wordt effectief gewoon data verbruikt, dat het nu van uw thuisbundel af gaat of van uw 4G, maakt niet uit, je betaalt met bytes uit uw bundel. Grote voorwaarde bij al deze apps: de tegenpartij moet over dezelfde app beschikken. 

 

Bij VoWiFi en VoLTE wordt echter het beltegoed van uw abo aangesproken, niet uw data. Je betaalt dus met belminuten ipv met bytes. Je gebruikt trouwens gewoon uw standaard telefoon app en kiest een nummer. Uw correspondent hoeft zelfs niet over dezelfde technologie of app te beschikken. Je kan met VoWiFi en VoLTE naar eender wie bellen, ongeacht wat voor een telefoontoestel die heeft. Vast, mobiel, oude gsm, moderne smartfoon, maakt allemaal niet uit.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Bellen over wifi vs Mobile Coverage Extender


@StefaanH  schreef:

Inderdaad, @Ex-Netweter , zoals @patrick37 reeds aangehaald heeft: dat is nu eens het fundamentele verschil tussen bellen over VoWiFi  - VoLTE en bellen via messenger, Skype,  Whatsapp en consoorten.

 

Bij VoWiFi en VoLTE wordt echter het beltegoed van uw abo aangesproken, niet uw data. Je betaalt dus met belminuten ipv met bytes. Je gebruikt trouwens gewoon uw standaard telefoon app en kiest een nummer.


Ik denk dat er verwarring is over wat men bedoelt met "je data wordt niet aangesproken"

1) je hebt volledig gelijk, als je het hebt over de mobiele data (= datapot van je gsm bundel).

2) maar als je (thuis, of bij vrienden) het wifi netwerk gebruikt om te bellen over wifi, verbruikt dat wel bytes op het wifi netwerk van je thuisbundel (naast de belminuten van je belbundel)

 

Ik heb het dus niet over mobiele data, maar over data op het thuisnetwerk. 

Iedereen begrijpt toch dat je geen Wifi kan gebruiken zonder dat er traffiek (bytes) over dat netwerk gaan???

0 Likes
sebastienbo2
Experienced Weetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Bellen over wifi vs Mobile Coverage Extender

Er is iets aan de hand bij Telenet, als je nu naar het artikel gaat over vowifi is de lijst van ondersteunde samsung apparaten weg.

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/hoe-mobiel-bellen-via-4g-en-wifi/

 

En als je belt naar de service lijn dan zeggen ze dat vowifi niet meer kan aangezet worden behalve voor de samsung s10 op voorwaarde dat de software versie _LUX_ bevat

Met andere woorde vowifi lijkt niet meer mogelijk.

 

Ik wou het laten activeren op een s20 5g en op een s21 5g, allebei aangekocht bij Telenet webshop met _LUX_ software. En zelfs dan kon de medewerker vowifi niet aanzetten, ze kreeg een blokkeringsmelding dat de toestellen niet op de goedgekeurde lijst staan.

 

Ze kan het wel laten forceren door de achterliggende diensten maar dat zou risicos inhouden???

 

En ik zie ook geen femtocell of range extenders..in de webshops


Wat is er aan de hand?

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Bellen over wifi vs Mobile Coverage Extender

@sebastienbo2  

Weet nu niet waar je gezocht hebt maar ik kom die informatie nog wel tegen. Hier in deze link kan je er alles over na lezen. Dus VoWifi is nog altijd mogelijk hoor geen probleem. 

 

Schermafbeelding 2021-09-24 om 12.28.12.png


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sebastienbo2
Experienced Weetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Bellen over wifi vs Mobile Coverage Extender

Die pagina is weggenomen.

 

Jij hebt een link naar de gecachte pagina, dat zie je vanboven in de URL (2 keer wqw.telenet.be)

 

https://www2.telenet.be/content/www-telenet-be/nl/klantenservice/hoe-mobiel-bellen-via-4g-en-wifi

 

De echte pagina die gepubliceerd is is:

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/hoe-mobiel-bellen-via-4g-en-wifi/

 

Dus hoewel mijn toestel in de oude lijst van de oude pagina duidelijk stond, is dat dus niet meer het geval.

Ze konden de optie niet aanzetten zonder een speciale interventie

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Bellen over wifi vs Mobile Coverage Extender

@sebastienbo2  

De pagina die ik je toon is de echte pagina , ik leeg hier dagelijks cache en cookies.

Zou niet weten waarom Telenet deze technologie zou stop zetten. Want er is geen ander alternatief voor je bereik , als je al slecht bereik hebt hé. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Bellen over wifi vs Mobile Coverage Extender


@sebastienbo2  schreef:

Dus hoewel mijn toestel in de oude lijst van de oude pagina duidelijk stond, is dat dus niet meer het geval.

Ze konden de optie niet aanzetten zonder een speciale interventie


Jouw toestellen (S20 5G, S21 5G) staan nog altijd op de lijst.

En als hiervoor een "speciale interventie" nodig is bij Telenet, dan is dat jouw probleem niet, dan moet Telenet die interventie doen 😊.

 


@sebastienbo2  schreef:

Ik wou het laten activeren op een s20 5g en op een s21 5g, allebei aangekocht bij Telenet webshop met _LUX_ software. En zelfs dan kon de medewerker vowifi niet aanzetten, ze kreeg een blokkeringsmelding dat de toestellen niet op de goedgekeurde lijst staan.


Hier is een misverstand.

Jij kan VoWifi/4G niet laten activeren op een bepaald toestel, maar wel op jouw nummer (simkaart). Dat heeft niets met een toestel te maken.

Als VoWifi/4G geactiveerd is op jouw SIM kaart, èn je gebruikt een toestel dat door Telenet ondersteund word, dan zal VoWifi werken.

 

Misschien zat jouw SIM kaart op het ogenblik van jouw aanvraag in een niet-ondersteund toestel, en zagen ze dat?

 

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Bellen over wifi vs Mobile Coverage Extender

@sebastienbo2  

Heb het ook nog eens even nagevraagd aan de klantendienst zelf via de chat en die bevestigen dat er geen enkel probleem is en dat VoWifi gewoon perfect nog altijd rechtstreeks op de simkaart geactiveerd kan worden. 

 

Met rechtstreeks is dus gewoon via de klantendienst medewerken en daar is geen achterliggende technische dienst voor nodig. 

 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes