Beantwoorden
JongeKet
Freshman Meerweter
Berichten: 50
Say what?! On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Berichten opeens gestuurd naar een 4 cijferig nummer.

Beste, 

 

Ik heb laatst gemerkt dat ik 2 berichten naar 8225 gestuurd heb terwijl ik dat niet gedaan heb. Ik heb ook gemerkt dat dit op hetzelfde moment was dat ik een bericht kreeg van 8850 dat mogelijk phising was want dat ging over bevestiging van Google en dat heb ik nooit gedaan, kan iemand me zeggen hoe dit kan komen? 

0 Likes
10 reacties
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Berichten opeens gestuurd naar een 4 cijferig nummer.

@JongeKet 

Hoe of waarom weet ik niet, maar verkorte nummering in België is blijkbaar gestructureerd.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Short_code

Wat je wel eens kan nazien of je geen contact gehad hebt met een nummer dat met deze cijfers begon.

Extra nummers na deze 4cijfers zouden een extensie binnen een bedrijf kunnen zijn.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
JongeKet
Freshman Meerweter
Berichten: 50
Say what?! On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Berichten opeens gestuurd naar een 4 cijferig nummer.

Ik heb eens na gekeken en ik had nooit eerder contact met die nummers. Dit is zowat de eerste keer dat ik een bericht kreeg van 8850 en dat er berichten verstuurd zijn naar 8225. 

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5296
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Berichten opeens gestuurd naar een 4 cijferig nummer.

@JongeKet 8850 wordt ook gebruikt voor phishing dus pas op, blokeer anders die nummers in je telefoon....


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5200
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Berichten opeens gestuurd naar een 4 cijferig nummer.

@JongeKet 

In mijn geschiedenis vind ik één sms van 8850. Dit was helemaal geen phishing, maar wel een belangrijke mededeling die ik kreeg.

 

Elk nummer kan misbruikt worden voor phishing. De enige manier om dat te beletten is alles te blokkeren, maar waarom heb je dan nog een toestel?

0 Likes
Ex-Netweter
 

Berichten opeens gestuurd naar een 4 cijferig nummer.


@JongeKet  schreef:

Ik heb laatst gemerkt dat ik 2 berichten naar 8225 gestuurd heb terwijl ik dat niet gedaan heb.

Kan iemand me zeggen hoe dit kan komen? 


Dat komt omdat je een bepaalde App te toelating hebt gegeven om een sms te versturen.

Deze sms'sen (die door een App verstuurd zijn) komen waarschijnlijk niet in de geschiedenis van je uitgaande berichten.

 

Wat kan je eraan doen?

Ga naar de App instellingen, en kontroleer bij iedere App welke permissies je die App hebt gegeven.

0 Likes
JongeKet
Freshman Meerweter
Berichten: 50
Say what?! On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Berichten opeens gestuurd naar een 4 cijferig nummer.

Ik ging in de permissies en keek naar de SMS-Rechten en de volgende apps hadden die rechten: Google, Berichten, Contacten, Google Play en HMS Core. Ik denk niet dat deze apps dit kunnen zijn. 

0 Likes
Ex-Netweter
 

Berichten opeens gestuurd naar een 4 cijferig nummer.

En waarom hebben al die Apps die rechten nodig?

Je zei zelf dat die 2 uitgaande sms'sen er direct kwamen nadat je een registratie sms van Google had gekregen. Kan het dan niet dat ze door de Google App verstuurd werden?

 

Buiten "Berichten" (dat is de App waarmee je zelf een sms verstuurt/ontvangt), en misschien "Contacten" (om vanuit de contactenlijst een sms te versturen?), denk ik niet dat andere Apps toegang moeten krijgen tot het versturen van een sms?

 

HMS Core (de Huawei tegenganger van GMS) is misschien ook niet onschuldig. Wellicht kunnen andere Apps op een Huawei telefoon gebruik maken van HMS Core om sms te versturen?

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5200
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Berichten opeens gestuurd naar een 4 cijferig nummer.

Off topic.

Als je op uw privacy gesteld bent, bekijk eens app per app welke machtigingen allemaal gevraagd worden, laat staan alle machtigingen die je zelf gegeven hebt om het te laten werken.

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Berichten opeens gestuurd naar een 4 cijferig nummer.


@janne_man  schreef:

Off topic.

Als je op uw privacy gesteld bent, bekijk eens app per app welke machtigingen allemaal gevraagd worden, laat staan alle machtigingen die je zelf gegeven hebt om het te laten werken.


Mijn ervaring is dat je daarmee goed moet oppassen, anders werkt de app misschien niet meer. Voor een app als WiFiAnalyzer was het vroeger bijvoorbeeld niet nodig, maar tegenwoordig heb je daar Locatie voor nodig. Wie Android heeft kan wel iets instellen in de aard van 'Alleen toegestaan tijdens gebruik'.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5200
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Berichten opeens gestuurd naar een 4 cijferig nummer.

@sb 

Dat klopt wat je schrijft. Het gemakkelijkst en meest comfortabel in gebruik is alles aanvaarden. Wat je aanvaardt is een persooijke keuze. Vrije keuze is er enkel als je weet wat uw keuze inhoud. Dit is natuurlijk mijn subjectieve mening.

0 Likes