Beantwoorden
catmen
Professional Weetjesweter
Berichten: 47
De vlam zit erin. Star Wars Day On a roll... Tien op tien!

Frauduleuze oproep uit Algerije.

hoi, ik werd gebeld op de gsm maar kon niet opnemen, nadien zag ik de oproep en belde terug, ik hoorde een beltoon maar er nam niemand op. achterdochtig geworden bekeek ik het oproepende nummer in detail en dit bleek een nummer uit Algerije te zijn, ik blokkeerde de beller maar volgens info op het internet dat over telefoon fraude gaat moet er zelfs aan de andere kant niemand opnemen en zijn er achteraf torenhoge facturen te betalen, de politie kontakteren in deze dagen is moeilijk er neemt niemand op op het bureau. wat kan ik het beste doen, ik kontakteerde het noodnummer van telenet en daar kon de persoon zien dat er (nog geen) verdacht verbruik was op dat moment, maar misschien komt dat nog wel, wat kan ik doen?

Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: frauduleus nummer.

   

7 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Frauduleuze oproep uit Algerije.

Nu niet veel meer vrees ik .... En in de toekomst niet zomaar zonder nakijken van het nummer een gemiste oproep terug bellen.

Ik persoonlijk zal niet snel terugbellen na een gemiste oproep, tenzij het nummer mij bekend is en het om familie of goede vrienden gaat.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Frauduleuze oproep uit Algerije.


@catmen  schreef:
ik blokkeerde de beller maar volgens info op het internet dat over telefoon fraude gaat moet er zelfs aan de andere kant niemand opnemen en zijn er achteraf torenhoge facturen te betalen.

Dat is zever. Eén telefoontje naar Algerije kan nooit aanleiding geven tot "torenhoge" facturen.

Het enige wat dat jou zal kosten is jouw oproep naar Algerije, maar daar ben je zelf verantwoordelijk voor, want jij hebt zelf een nummer in Algerije opgebeld.


@catmen  schreef:

de politie kontakteren in deze dagen is moeilijk er neemt niemand op op het bureau. wat kan ik het beste doen, ik kontakteerde het noodnummer van telenet en daar kon de persoon zien dat er (nog geen) verdacht verbruik was op dat moment, maar misschien komt dat nog wel, wat kan ik doen?


Wat kan de politie hieraan doen dat jij een nummer in Algerije opbelt, en hiervoor de rekening krijgt?

In het vervolg: nooit terugbellen naar een onbekend nummer, en zeker niet naar een buitenlands nummer. Als ze jou dringend nodig hebben, zullen ze je wel terugbellen.

Tenzij je natuurlijk een telefoontje kan verwachten (vb één van je kinderen is op buitenlandse reis ...).

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Frauduleuze oproep uit Algerije.

Waarom denk je dat deze oproep frauduleus iwa? Er zijn veel mensen in Algerije met familie of vrienden in België. Wellicht heeft daar iemand geprobeerd te bellen, en gerealiseerd dat hij het verkeerde nummer belde.
Toen je deze persoon later terugbelde heeft deze niet opgenomen, misschien omdat hij het nummer niet kende?

Je zou eens kunnen proberen na te gaan wat voor soort nummer je gebeld hebt. Was dit een gewoon vaste lijn nummer, of GSM in Algerije? Dan zullen de kosten (indien ze er al zijn) echt wel meevallen.

Mogelijk waren er slechte bedoelen als blijkt dat je nu een duur speciaal premium nummer terug gebeld hebt. Hier wordt wel eens over bericht in de media, maar lijkt me toch eigenlijk het minder waarschijnlijke scenario.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Frauduleuze oproep uit Algerije.


@Arnie  schreef:

Mogelijk waren er slechte bedoelen als blijkt dat je nu een duur speciaal premium nummer terug gebeld hebt. Hier wordt wel eens over bericht in de media, maar lijkt me toch eigenlijk het minder waarschijnlijke scenario.


Er wordt zoveel fake news verteld in de media.

Net zoals je vanuit het buitenland géén dure Belgische betaallijnen kan bellen, zal je ook vanuit België geen premium nummers in Algerije kunnen bellen.

Op de site van GSM-tarieven - Telenet kan je exact zien dat een gesprek vanuit België naar Algerije (+213) 1€ per minuut kost (vanaf de eerste minuut per seconde afgerekend). Er is zelfs geen onderscheid tussen een vaste lijn nummer, of GSM.

van BE naar DZ.png

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Frauduleuze oproep uit Algerije.

Vanuit het buitenland kan je naar geen verkorte nummers bellen dat is de enige absolute beperking. Niet elke betaallijn heeft een verkort nummer. Je kan jezelf beschermen door in mijn Telenet bij vaste telefoon zelf beperkingen instellen.

janne_man_0-1703666840006.png

 

catmen
Professional Weetjesweter
Berichten: 47
De vlam zit erin. Star Wars Day On a roll... Tien op tien!

Frauduleuze oproep uit Algerije.

"Wat kan de politie hieraan doen dat jij een nummer in Algerije opbelt, en hiervoor de rekening krijgt?"

Dat is me dan door u heel duidelijk gemaakt, bedankt voor dit direct antwoord, als 75jarige is dat allemaal niet evident maar zelf word u ook nog wel zo oud, als je het netnummer ingeeft in google krijg je redelijk veel waarschuwingen m.b.t frauduleuze oproepen ik vind dat zelf wel niet uit he! maar ik weet nu genoeg ik hoef geen antwoorden meer en kom dan ook niet maar kijken, de groeten.

 

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Frauduleuze oproep uit Algerije.


@catmen  schreef:

Dat is me dan door u heel duidelijk gemaakt, bedankt voor dit direct antwoord, als 75jarige is dat allemaal niet evident maar zelf word u ook nog wel zo oud,


Oh, sorry dat je mijn antwoord beledigend vond, dat was niet de bedoeling. Ik ben trouwens ook 70+ 😊

Je vroeg in je eerst post wat je kon doen, mijn antwoord was gewoon dat de politie hier niets kan aan doen ...

Maar maak je geen zorgen, er is niets gebeurd:

  • je kreeg in telefoontje uit Algerije: dat kost je niets ...
  • je hebt één keer teruggebeld naar een nummer in Algerije: dat zal je maximaal enkele Euro kosten ...

Alle antwoorden die hier gegeven zijn, is om je te helpen om dit soort stress in de toekomst te vermijden. Nog prettige feestdagen gewenst zonder telefoonstress 🤔.