Beantwoorden
Gert27
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Netjes! Primeur! En we zijn vertrokken! It's your first party!

Mobiel netwerk in Ekeren is onvoldoende

Door mijn Apple Watch 4G ben ik naar Telenet veranderd voor mobiele data/gsm. De ontvangst in Ekeren / Mariaburg is echt slecht. Amper 1 balkje met 4g of 3g. 
wat kan ik doen om dit aan te kaarten?

 

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: Mobiel netwerk in Ekeren 

Tags (1)
34 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mobiel netwerk in Ekeren is onvoldoende


@Ex-Netweter  schreef:

Ja, wat baten kaars en bril...


Dat is een flauw en niet terzake doende antwoord hoor ...

Verschillende van onze buren zijn reeds overgeschakeld naar een andere provider voor alle diensten en sommigen ook voor enkel de mobiele bundel.

Ik heb het nagekeken en als iwij dit ook zouden willen doen willen we niet voor tv etc bij Telenet weg maar dan wel voor mobiel maar dan kost het ons meer dan wat we nu betalen uiteindelijk dus dit is niet leuk en doen we daarom dus ook niet want alles is zo al duur genoeg!

@Ex-Netweter 

Wat is er mis mee dat een klant vraagt om te krijgen waarvoor hij betaalt? Daar heeft die beroemde uil dus in het geheel niks mee te maken ... Dat andere klanten die stap wel zetten is ook hun goed recht, het zijn hun centen, maar staat geheel los van wat TS aangeeft te wensen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Mobiel netwerk in Ekeren is onvoldoende

Ik denk steeds oplossingsgericht.

Een andere mobiele netwerkoperator kiezen lost het probleem voor de TS met mobiele ontvangst in Ekeren meteen op.

Een vertrekkende klant is voor Telenet het meest duidelijke signaal en motivatie om de dienstverlening in de toekomst te verbeteren.

Blijven verdersukkelen en betalen voor een dienst die niet werkt is pas zonde en weggegooid geld.

 

0 Likes
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2233
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Mobiel netwerk in Ekeren is onvoldoende

Ik ben voor die reden een tijdje bij Proximus geweest, maar daar had ik dan weer op andere plaatsen problemen en betaalde ik 4 keer zoveel.

  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mobiel netwerk in Ekeren is onvoldoende


@Ex-Netweter  schreef:

Ja, wat baten kaars en bril...


Als je reactie geeft die de vraagsteller reeds vermeld had, maar terecht verworpen had. Wat baten kaars en bril als je geen rekening houdt met wat je pas gelezen hebt.

0 Likes
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Mobiel netwerk in Ekeren is onvoldoende


@Chivas135scdreef:

Ook wij ondervinden last in Ekeren en er loopt een dossier over maar we hebben nog steeds geen bruikbare mobiele data!!


Ik begrijp dat het bijzonder vervelend kan zijn wanneer je geen (degelijke) ontvangst hebt. Maar laten we de zaken wel eerlijk voorstellen. In die omgeving van Ekeren is de laatste maanden fors geïnvesteerd. De meeste zendantennes zijn al voorzien van 5G technologie, uitgebreidere capaciteit enzovoort. Zoals @Chivas135 het nu voorstelt lijkt het dus wel dat wanneer je het district van Ekeren binnentreedt je in een omgeving komt zonder ontvangst. De waarheid is hier toch ver zoek.


@Chivas135  schreef:

Er zijn in Ekeren 3 masten van Telenet waarvan er slechts 1 goed werkt.

Er zijn er namelijk 4 in dat district. Alle 4 werken naar behoren en deze zitten absoluut niet aan hun capaciteit. Daarnaast mogen we niet vergeten dat in de nabijgelegen gemeentes er zendantennes staan die ook een gedeeltelijke dekking in Ekeren garanderen.


@Chivas135  schreef:

Tot mijn grote spijt, en ondertussen ook ONGENOEGEN, kunnen wij nog steeds geen gebruik maken van onze mobiele data bundel in Ekeren (waar we wonen) omdat een overgroot deel van Ekeren problemen heeft met mobiele data van Telenet. (Betalen doen we er echter wel voor en steeds keurig op tijd)


Zijn er dan geen problemen in dat district? Neen...er zullen er vast en zeker wel zijn. En de harde roepers hebben een mooi kanaal gekregen bij de Gazet Van Antwerpen: https://www.gva.be/cnt/dmf20221005_96287557

Maar om nu te zeggen dat iedereen in dat district een zulke ervaring heeft is wel een brug te ver. De ervaring van de ontvangstkwaliteit is en blijft persoonsgebonden. Deze is afhankelijk van je meest bezochte locaties, het soort gebruik van je smartphone (meer data en/of meer telefonie) en niet te vergeten je gebruikte toestel. Daarnaast moet je je absoluut niet focussen op de symboliek die wordt gebruikt voor de ontvangstkwaliteit. Daar bestaat jammer genoeg geen standaard voor. Elke fabrikant implementeert zoiets op zijn eigen manier. Waardoor vergelijking tussen merken en modellen gewoon niet mogelijk is. Jouw persoonlijke ervaring mag je niet veralgemenen.

Ervaar je dus een slechte ontvangst dan kan je het best een andere mobiele telecom uitproberen. Die boodschap klinkt misschien wel heel hard maar dat is de realiteit. Als het probleem voor jouw persoonlijk zo vervelend is dat je geen gebruik kan maken van de diensten wat nut heeft het dan om te blijven (betalen)? Je mag nog zo hard klagen als je kan er gaat niet plots zomaar een extra zendantenne daar bijkomen.


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mobiel netwerk in Ekeren is onvoldoende

Wat voor sommigen een oplossing kan zijn is gebruik te maken van vowifi (voice over wifi). Je moet uiteraard een toestel hebben waarmee Telenet deze methode toelaat.

0 Likes
Chivas135
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Netjes! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Mobiel netwerk in Ekeren is onvoldoende

Ten eerste - heb ik helemaal niet gezegd dat je helemaal geen ontvangst hebt op het hele grondgebied Ekeren - het gaat om het Centrum van Ekeren en het gebied Donk en Mariaburg.  Als men ons bij Telenet niet gelooft dan is het mss een optie om zelf iemand ter plekke te sturen om het na te kijken.  Telenet heeft mijn adres etc etc.

Ten tweede - wat het aantal masten betreft 3 dus dat heb ik niet zelf uitgevonden maar dat is wat me door Telenet medewerkers zelf verteld wordt.  Deze ochtend ben ik weer door een medewerker gebeld geworden en ook hij had het over 3 masten in de directe omgeving van waar wij wonen - er is wel nog een mast die 3.5km hier vandaan is maar dat is gewoon een mast waar wij helemaal niet van afhangen (aldus Telenet medewerker zelf) en het klopt dat die helemaal niet aan hun capaciteit zitten idd ja en dat is dus juist de reden dat Telenet niet meteen een oplossing blijkt te vinden!  En ik benadruk het nogmaals ik heb helemaal NOOIT gezegd dat IEDEREEN in Ekeren problemen heeft! Wat ik schreef over de regio waar de problemen zich voordoen is 1 wat ik rechtstreeks van onze districtsoverste weet en 2 wat ik zelf ondervond door te testen in de winkels en onderweg en in mijn directe woonomgeving èn last but not least van de buren hier in de wijk die ondertussen van provider veranderd zijn.

Ten derde - voor wat betreft uw opmerking over welk toestel je gebruikt etc etc - ik kan u vertellen dat ik het zelf met 3 verschillende toestellen heb geprobeerd en dat de buren met wie ik sprak ook nog eens over andere en zelfs nog duurdere toestellen beschikten ook van Apple dus niet enkel Samsung etc.  Het ligt gewoon niet aan de toestellen maar er is iets wat hier in de buurt de werking van Telenet data tegen gaat.  Als het dan gaat om hoe lang dit al gaande is - wij zijn in Mei ll overgestapt op een abo met mobiele data en die hebben nog nooit gewerkt in de buurt waar ik het over heb.

Het is dus helemaal niet enkel voor mij persoonlijk dat het een probleem is maar wel voor een groot deel van inwoners en handelaars in Ekeren!!  En volgens medewerkers van de technische dienst is er wel degelijk een probleem met een van de masten in onze buurt dus waarom zou ik dan moeten veranderen van provider!!

Ik wens u nog een fijne dag en weekend verder en als u nog vragen hebt ik wil ze steeds beantwoorden hoor!

0 Likes
Ex-Netweter
 

Mobiel netwerk in Ekeren is onvoldoende

Ter info, de locaties van alle zendmasten zijn publiek. Dit kan je zelf nagaan.

https://zendantenneskaart.omgeving.vlaanderen.be/

Besef wel dat een netwerkaanpassing of het bijplaatsen van een mast of antennes veel geld kost en dat het Telenet-management kan besluiten dat de investering niet opweegt tegen de mogelijke inkomsten uit abonnementen.

Maar die info zal nooit publiek gemaakt worden.

BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Mobiel netwerk in Ekeren is onvoldoende


@Chivas135  schreef:

Ten eerste - heb ik helemaal niet gezegd dat je helemaal geen ontvangst hebt op het hele grondgebied Ekeren - het gaat om het Centrum van Ekeren en het gebied Donk en Mariaburg.  Als men ons bij Telenet niet gelooft dan is het mss een optie om zelf iemand ter plekke te sturen om het na te kijken.  Telenet heeft mijn adres etc etc.


Nu ja...niet het hele grondgebied Ekeren maar enkel het Centrum, het gebied Donk en Mariaburg ervan. 🤔

Het gaat niet om het feit dat niemand jouw gelooft. Men hoeft daar zelfs niet eens ter plaatse voor te komen. De opvolging van problemen gebeurt in een controlekamer waar de klok rond alle problemen in verband met het netwerk aan het licht komen. Dit kan gaan tot een lokale storing, stroompannes, capaciteitsproblemen,...Het is hier dat er beslist wordt om eventueel een technieker ter plaatse te sturen of niet.

Het gebied Donk krijgt zijn dekking dankzij de buurgemeente Brasschaat (Mariaburg en Vriesdonk). Net deze zendantennes hebben vernieuwde apparatuur gekregen met 5G ondersteuning. De werken van één van deze antenne zijn zo'n 14 dagen geleden afgewerkt. De dekking is daar ruim voldoende.

Het gebied Mariaburg is sterk vertegenwoordigd in zijn dekking. Zowel in Ekeren als opnieuw tegen de gemeente Brasschaat. Ook hier is er al vernieuwde apparatuur voorzien.

De dekking van het centrum is opnieuw goed vertegenwoordigd. Zeker vergeleken met de andere opgenoemde regio's maar dat is hier vooral nodig vanwege de capaciteit. De werken voor vernieuwde apparatuur en dergelijke zitten daar nog in de pipeline. Dat kan in de toekomst een lichte verbetering opbrengen....met de nadruk op kan.

Maar betekent dit dat jij geen problemen kan ondervinden? Absoluut niet. Zoals eerder gezegd de ervaring is persoonlijk. Er zullen vast en zeker wel enkele plekken zijn (vooral binnenshuis) waar de ontvangst bedroevend of zelfs nihil is. Door tal van vernieuwde isolatietechnieken is dit jammer genoeg een uitdaging voor elke telecom operator. 

Maar je moet de realiteit onder ogen zien. Niemand staat daar nog te springen om in die buurt een extra zendantenne toe te laten. Zelfs al komt er ooit één extra dan nog is er geen garantie op een betere dekking (binnenshuis). Het enige dat je kan doen als dit probleem voor jouw zo groot is, is om een andere mobiele telecom uit te proberen. Sommige van hun zendantennes staan elders en zijn anders gericht net deze factoren kunnen voor jouw persoonlijk een betere ervaring geven.


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



Ex-Netweter
 

Mobiel netwerk in Ekeren is onvoldoende

Het is héél simpel hoor.

Proximus en Orange hebben méér mastlocaties en méér antennes dan Telenet in Ekeren.

Lees: deze twee operatoren investeren méér eurootjes in het mobiele netwerk dan Telenet.

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5257
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Mobiel netwerk in Ekeren is onvoldoende

@Ex-Netweter vrees dat het gewoon te maken heeft dat op de masten telenet lager zit dan de andere 2 en zo minder ver kunnen stralen.

was hier al eens aan het bod dat Telenet de oude masten heeft waarop ze lager zitten op sommige plaatsen.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Mobiel netwerk in Ekeren is onvoldoende


@Master-Magic  schreef:

@Ex-Netweter vrees dat het gewoon te maken heeft dat op de masten telenet lager zit dan de andere 2 en zo minder ver kunnen stralen.

was hier al eens aan het bod dat Telenet de oude masten heeft waarop ze lager zitten op sommige plaatsen.


Dat is een typisch broodje aap verhaal. Dat hoogteverschil op een gedeelte zendlocatie (site sharing) maakt absoluut geen verschil uit. De voorkeur wordt inderdaad steeds gegeven aan hoge locaties maar die 2 meters verschil op een dergelijke hoogte maakt voor geen enkele operator verschil uit. Soms staan de antennes van diverse operatoren gewoon netjes naast elkaar (dak van een gebouw, rondom de kerktoren,...). En soms verkiest een operator expliciet om x aantal meter lager (extra) antennes te installeren met een andere downtilt hoek. Bij de plaatsing van een antenne wordt een zorgvuldige analyse gemaakt in functie van die omgeving, gebruikte antenne, plaatsing, vermogen, enzovoort...

Het feit dat er meer of minder zendlocaties in een bepaalde regio zijn kunnen diverse redenen hebben. Heeft een bepaalde operator hier wel nood aan? Er wordt constant gemonitord of een netwerk overbelast wordt of niet en of dit eventueel opgelost kan worden met extra zendvermogen. Want het is natuurlijk wel leuk om de meeste locaties te bezitten. Het onderhoud en het gebruik hiervan zal steevast resulteren in een serieus prijskaartje dat uiteindelijk door de consument betaald zal moeten worden. Er moet dus hier een goede economische overweging gemaakt worden. Dat is ook de reden bij een spectrumveiling dat een operator niet alles opkoopt wat hij maar kan opkopen. Dit wordt zorgvuldig en strategisch bepaald van het aantal klanten en de eventuele groei in de komende jaren.

Bij minder gebruikte zendlocaties in een bepaalde regio zal de operator nog steeds voor een goede dekking kunnen zorgen door gebruik te maken van lagere frequenties. Die (landelijke) dekking is sowieso één van de topprioriteiten en zelfs de nieuwe 5G technologie is voorzien van een nog lagere frequentieband (700 Mhz) dan de laagste van 4G (800 Mhz). Wist je trouwens dat één zendantenne een maximum bruikbaar bereik heeft van wel 32 kilometer? In ideale situaties is zelfs 60 kilometer mogelijk. Maar hiervoor heb je sowieso door de kromming van de aarde een zendantenne nodig die hoger staat dan 100 meter. Uiteraard zijn deze afstanden onderhevig aan diverse situaties...het toont alleen maar aan hoe ver en krachtig zo'n signaal wel kan zijn. In de praktijk zullen deze afstanden lager liggen door de diverse gebouwen, hellende vlakken en uiteraard het aantal gebruikers. Ondanks de kracht van zo'n signaal, zorgt het gebruik van isolatiematerialen, beton en isolatieglas ervoor dat deze de woning niet kan binnentreden. Wat resulteert in vele frustraties voor sommigen.

Het is dus niet zo omdat een operator in een bepaalde regio minder zendlocaties heeft dat hij daar het netwerk verwaarloosd of geen investeringen realiseert. De verklaring is meestal gewoon omdat het netwerk daar in die regio er geen behoefte aan heeft.


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2233
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Mobiel netwerk in Ekeren is onvoldoende

Je kan niet alles op “persoonlijke ervaring” steken, vind ik. Als het aan al deze klanten ‘hun persoonlijke ervaring’ ligt en het toevallig allemaal dezelfde klachten zijn in toevallig dezelfde regio…….misschien is het dan wel een probleem van de masten en niet van de ontvangers…

  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Mobiel netwerk in Ekeren is onvoldoende


@m-jan20  schreef:
Je kan niet alles op “persoonlijke ervaring” steken, vind ik. Als het aan al deze klanten ‘hun persoonlijke ervaring’ ligt en het toevallig allemaal dezelfde klachten zijn in toevallig dezelfde regio…….misschien is het dan wel een probleem van de masten en niet van de ontvangers…

Maar wie zijn dan "al deze klanten"? Om hoeveel gaat het? Wat zijn dan exact de problemen? Elke persoon met wat kennis zal begrijpen dat je met de informatie in het interview van die districtsburgemeester absoluut niets bent. Het is een typisch politiek interview. Er zijn weinig echte harde cijfers en om iedereen te vriend te houden noemt hij praktisch alle regio's van zijn district op. Dat is uiteraard heel slim bekeken voor de volgende verkiezingen maar je wordt zeker de volgende keer niet meer serieus genomen.

Die opgenoemde regio bevat in totaal maar liefst vier zendlocaties en meestal is dan nog net gekozen om de zendlocaties bij de buurgemeente te plaatsen. De meeste van de antennes in die omgeving zijn al voorzien van nieuwe apparatuur met zelfs ondersteuning voor 5G. Zulke werkzaamheden zijn al maanden in voorbereiding en worden niet zomaar uitgevoerd. Er is een studie, een installatie en uiteraard de metingen achteraf waarbij er eventueel bijgestuurd kan worden indien nodig.

Om de opvolging van het netwerk te realiseren worden ontzettend veel data op een privacy vriendelijke manier verzameld. Dat doet elke operator om zo meteen problemen te ontdekken en zelfs te voorkomen. Dat kan gaan van heel eenvoudige zaken zoals het aantal gelukte gesprekken, het aantal mislukte gesprekken, het aantal verbroken verbindingen, het slaagpercentage van een netwerkverbinding, de snelheid van een netwerkverbinding, de sterkte van de signalen (RxLev, RSCP), de signaalkwaliteit (Rxqual, Ec/no, SINR), het aantal intra cell switchovers,... Ook jouw smartphone verstuurt nuttige data wanneer hij communiceert met een basisstation.

Al deze informatie wordt gebruikt om een digitale scorekaart voor de zendlocaties, antennes,... te maken. Het is zelfs mogelijk om onderscheid te maken tussen buitenshuis, binnenshuis en al rijdend. Die scorekaart kan vergeleken worden met hoe het gisteren was, hoe het vorige maand was,...Je weet dus of er ergens een verbetering of een verslechtering is gerealiseerd. Als zo'n scorekaart in alarm komt weet men dat er iets aan de hand is. Door al de data kunnen analisten diepgraven in het systeem om net uit te zoeken waar en wat het probleem is. Meestal zijn die mensen al aan de slag vooraleer je hebt gemerkt dat er iets niet goed meer werkt.

Het is niet omdat een paar mensen een lokaal klankbord hebben gekregen met zelfs de steun van een districtsburgemeester dat het ook effectief een probleem is voor eenieder. Er zijn de afgelopen weken nog vernieuwde apparatuur her en der geïnstalleerd en als ik me niet vergis zijn of zouden er zelfs straatwerken in die regio zijn om het Telenet netwerk te verbeteren. Er wordt dus daar wel goed geïnvesteerd door Telenet. Werkzaamheden die al maanden in voorbereiding waren nog voor die mensen hun beklag deden. Jammer dat die districtsburgemeester niet vermeldt dat Telenet hun netwerk in zijn district blijft verbeteren.

Ik heb nog nooit iemand een topic weten te starten over het feit dat hij/zij de bank applicatie in een winkel wel kon gebruiken. Het is maar hoe je dergelijke meldingen interpreteert. Er zullen vast en zeker problemen zijn voor sommige mensen op bepaalde locaties. Vooral binnenshuis blijft het allemaal een uitdaging. Maar voor de overgrote meerderheid zal het allemaal wel meevallen en jammer genoeg hoor je die niet.


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



0 Likes
Chivas135
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Netjes! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Mobiel netwerk in Ekeren is onvoldoende

Dank voor je uitleg en ja ik heb het al wel eens overwogen om dat te doen - een aantal van onze buren zijn naar Proximus overgestapt en andere gingen naar Orange. Als beste komt hier Orange uit de bus voor zover ik hoor.  Zelf weten wij nog niet zo goed wat we ermee gaan doen want het kan natuurlijk zomaar zijn dat je nog slechter terecht komt uiteindelijk.

Ik weet ook dat Base een dochter onderneming is van Telenet (heb zelf ook nog een base nr in gebruik) en dat Telenet de masten van Base nu dus ook gebruikt en niet andersom want Base was er veel eerder dan Telenet.

Wij zijn voor mobiel jaren geleden overgestapt naar Base omdat die veel beter waren dan het toenmalige Proximus en zijn nog steeds trouwe Base gebruiker - toen was mobiele data niet nodig voor ons en nu wel maar wij zijn trouwe klanten dus we zitten nu in dubio 😉

0 Likes