Beantwoorden
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Nachtelijk mobiel dataverbruik

Bij het nakijken van mijn dataverbruik zag ik dat er 's nachts een en ander gedownload wordt.

dataverbruik.png

 

Van enkele megabytes lig ik niet wakker, maar op 24/06 is het opeens meer dan 200 MiB. Ik heb Optie Surf en dat is maar 1 GiB, dus dit telt voor ongeveer 20% van mijn limiet. Ik heb geen flauw idee wat dit verbruik zou kunnen veroorzaken. Mijn Pixel 6 is op die momenten normaal gezien verbonden met het draadloze netwerk en voor zo ver ik weet heb ik updaten via mobiele data uitgeschakeld (al vind ik de instelling niet zo heel direct terug*). Bedtijdstand springt aan vanaf 23:15, maar normaal gezien wordt WiFi dan niet uitgeschakeld.

Als ik 'gebruik van mobiele data' bekijk, dan zie ik dat Fx (288 MiB) en Android-besturingssysteem (139 MiB) de grootste verbruikers zijn, dus ik vermoed dat die laatste er iets mee te maken heeft. Maar waarom wordt mobiele data gebruikt en niet mijn WiFi?

Bestaan er degelijke gratis apps die het verbruik meer in detail (per dag en per app bijv.) kunnen opvolgen? Mobiele data uitschakelen 's nachts is een optie, maar dat is voor mij geen oplossing; het omzeilt het probleem enkel. Bovendien heb ik geen zin om elke dag mobiele data in en uit te schakelen.

 

* Play Store > Instellingen > Apps automatisch updaten > Alleen via wifi


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tags (1)
7 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Nachtelijk mobiel dataverbruik

@sb is het geen melding van 1 of ander website (Facebook, whatssapp, instagram bv) ???


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Nachtelijk mobiel dataverbruik

@sb 

Wat je daar ziet is volgens mij geen nachtelijk verbruik, maar het einde van een "sessie"

In het voorbeeld hierboven heb je dus 24.5 MB verbruikt tussen 26/6 21.25u en 27/6 3.25u.

Enz...

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Nachtelijk mobiel dataverbruik

@Master-Magic 

Ik heb geen Facebook (meer), geen Instagram. Wel WhatsApp (helaas), maar dat verklaart niet waarom mobiele data wordt gebruikt ipv WiFi. WhatsApp is ingesteld om bij mobiel netwerk enkel afbeeldingen te downloaden.

@flip1953 

Dat zou betekenen dat er tussen 23/06 22:57 en 24/06 04:57 203,3 MiB verbruikt werd, wat ook een raadsel is: tegen 23:15 kruip ik in mijn bed, dus het lijkt me onmogelijk dat ik zelf voor dat verbruik heb gezorgd. Bovendien is het mobiele data en dat terwijl er verbinding is met WiFi.

Ik heb een Nexus waar ik indertijd hetzelfde heb gemerkt. Ondanks dat die verbonden was met het draadloze thuisnetwerk had die dagelijks enkele kilobytes verbruik via mobiele data.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Nachtelijk mobiel dataverbruik


@sb  schreef:

Bestaan er degelijke gratis apps die het verbruik meer in detail (per dag en per app bijv.) kunnen opvolgen? Mobiele data uitschakelen 's nachts is een optie, maar dat is voor mij geen oplossing; het omzeilt het probleem enkel. Bovendien heb ik geen zin om elke dag mobiele data in en uit te schakelen.


Dat begrijp ik wel, maar als test zou je dat toch eens kunnen doen: enkele dagen na elkaar, tussen slapengaan en opstaan je mobiele data uitzetten, en kijken hoeveel "nachtelijk" gebruik je dan nog hebt.


@sb  schreef:

Dat zou betekenen dat er tussen 23/06 22:57 en 24/06 04:57 203,3 MiB verbruikt werd, wat ook een raadsel is: tegen 23:15 kruip ik in mijn bed, dus het lijkt me onmogelijk dat ik zelf voor dat verbruik heb gezorgd. Bovendien is het mobiele data en dat terwijl er verbinding is met WiFi..


Ja inderdaad, dat bedoelde ik met "sessies". Iedere regel is één afrekeingsperiode of "sessie".

Het zou ook het begin van een sessie kunnen zijn: in dat geval zou je 203.3 MB gebruikt hebben tussen 24/06 04:57 en 24/06 10:57? 

  • Je ziet dat deze sessies bijna altijd exact 6 uur duren.
  • je ziet dat de sessies die 's avonds beginnen altijd zeer weinig data zijn: 22:57 (1.2MB) , 23:30 (0.8MB, 21:25 (2.2MB) 21.25 (1.2MB) ...

Is dat plausibel? Met de vorige test zou je dat toch eens kunnen controleren ...

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Nachtelijk mobiel dataverbruik

@sb 

Ik kan in mijn foon nagaan welke app of systeem data verbruikt heeft en wanneer (niet per dag maar wel per maand). Een Galaxy S8 met Android 9; Ik denk dat de uwe recenter is dus die moet dat zeker ook aan boord hebben. Ik zie ook het verschil tussen op de voorgrond verbruikt en op de achtergrond verbruikt.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Nachtelijk mobiel dataverbruik

@flip1953 

Het is het proberen waard, al weet ik nu al dat ik zal vergeten om het 's morgens terug aan te zetten. <g>

 

@StefaanH

Een quote uit de OP:

Als ik 'gebruik van mobiele data' bekijk, dan zie ik dat Fx (288 MiB) en Android-besturingssysteem (139 MiB) de grootste verbruikers zijn,

Ik kan dat dus ook, maar dat is het totale verbruik en ik kan geen reset doen. Ik vermoed dat het besturingssysteem der boosdoener is, maar de grootste vraag is waarom mobiele data.

Ik probeer het met de tip van van @flip1953 

 


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Nachtelijk mobiel dataverbruik

@flip1953 

Ik heb een paar dagen mobiele data uitgeschakeld en toch toonde het overzicht (zogezegd) nachtelijk verbruik. Zoals je al aangaf gaat het dus inderdaad om sessies. Bij nader inzicht zie je dat het telkens om dezelfde tijdstippen gaat.

Wel raar dat er op deze manier een een overzicht gegeven wordt, want veel heb je er niet aan. In elk geval bedankt voor het raadsel op te lossen!


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.