24751
netweters
|
152323
antwoorden
|
20691
vragen
|
Hallo,
Bijna 2 maand geleden zijn we hier volledig overgestapt naar Telenet (van Proximus). Sindsdien veel problemen ondervonden met onze vaste telefoon. Na de installatie werkte deze helemaal niet, dan weer wel... Maar sinds dat deze wel weer werkt (na bezoek van 3de verschillende technicus) lijken we niet meer bereikbaar voor Proximus klanten.
Bij de personen die ons willen bereiken gaat de lijn wel over, maar hier bij ons thuis komt er niets binnen.
Al verschillende keren contact opgenomen met klantendienst van Telenet Business. Na een eerste keer kregen we na enkele dagen te horen dat het probleem was opgelost. Maar dit was dan niet het geval. Dan weer opnieuw contact opgenomen om enkele dagen later opnieuw te horen dat het probleem normaal is opgelost en dat dit lag aan een retouringsprobleem bij Proximus. Ondertussen is het probleem nog altijd niet opgelost.
Kan iemand ons aub zo snel mogelijk helpen?
Telenet is eigenaar...
Heb je de mogelijke oorzaken voor je probleem al eens bekeken op site:
https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/wat-bij-storing-op-vaste-lijn/ ?
Vraag eventueel ook eens of er volgens Telenet een probleem is dat niet rechtstreeks gelinkt is met de telefoonlijn/verbinding.
Ik vrees dat je nog altijd een routeringsprobleem hebt op je lijn. Maar wie dat kan oplossen Proximus of Telenet daar heb ik geen idee van. Of zelfs BIPT.
Maar voor andere providers zijn we wel bereikbaar. Dus denkt niet dat het aan de 'hardware' zal liggen...?
@RobbeV dit heeft inderdaad te maken met de routering. Als het signaal overgaat bij de beller met Proximus nummer heeft het te maken met de ontvanger dus Telenet. Als je bijvoorbeeld aan het bellen bent met Telenet gebeurde er interne routering en met externe nummers van bijvoorbeeld Proximus is dit externe routering. Je moet dit dus navragen bij Telenet om dit na te kijken. Krijg je ook geen Telefoon binnen van bijvoorbeeld Orange nummers? Je moet ook eens zien of deze nummers niet blacklisted zijn dus op een "geblokkeerde" lijst op je telefoon zelf. Dan gaat het signaal over bij de beller maar de ontvanger ziet en hoort geen melding.
@RobbeV zoals al eerder aangegeven zijn er dus problemen kwa routering. Je bent niet bereikbaar voor een Proximus klant dus daar gaat ergens de routering fout , de oproeper van Proximus naar Telenet. Hier zal toch een dossier voor gemaakt moeten worden naar de backoffice maar let wel op want in dat dossier dienen telefoonnummers te staan die jou hebben willen bereiken maar dat het niet ging. Ook een datum en een uur zullen erbij moeten staan en dan zal de backoffice precies gaan nazien van de oproeper tot aan jou lijn waar de oproep verkeerd gaat of beter gezegd daar waar deze afgebroken wordt. Dat kan de Proximus kant zijn of de Telenet kant maar dat moet precies bekeken worden. Een technieker ter plaatse gaat niet echt helpen want een routering kan je niet ter plaatse thuis even oplossen.
Heb je die nummers niet met tijdstip en datum kan er niks nagezien worden op de lijn dan kunnen ze niet veel doen. Een viertal voorbeelden is genoeg en dat kan zijn vaste nummer of gsm nummer.
@kristofDWhet signaal gaat inderdaad over bij de beller met Proximus. Op de vaste telefoon komt er niets binnen. Via Telenet lukt alles wel naar behoren. Gisterenmiddag contact opgenomen met Telenet Business en ze gingen opnieuw een dossier maken en mij iets laten weten als ze meer wisten en/of het was opgelost. Heel ambetant en vooral frustrerend door het feit dat we hier thuis een zaak hebben en dus onbereikbaar zijn voor veel klanten...
als je VAN Proximus komt naar telenet en enkel telenet gsm nummers kunnen jou opbellen
fout in order (nummeroverdracht)
> communicatie tss prox en telenet, nummer staat al actief bij telenet maar Proximus heeft dit nog niet vrij gegeven
@kristofDW schreef:je kan eens proberen om al je oproepen naar je gsm te forwarden. Dit heeft een andere route en misschien werkt dit wel.
Een doorgeschakeld gesprek heeft geen andere route, maar een extra route.
Het gesprek moet eerst aankomen bij Telenet, voor Telenet het kan doorschakelen ...
@Cru schreef:als je VAN Proximus komt naar telenet en enkel telenet gsm nummers kunnen jou opbellen
fout in order (nummeroverdracht)
> communicatie tss prox en telenet, nummer staat al actief bij telenet maar Proximus heeft dit nog niet vrij gegeven
Indien nummer nog niet vrijgegeven door PX mocht Telenet het nummer nog niet actef gezet hebben op hun systeem.
Maar voor de klant maakt het helemaal niets uit waar de fout zit of wie iets verkeerd gedaan heeft: @RobbeV is nu klant van Telenet en het is dus Telenet die dit probleem dringend moet oplossen!
Volgens de telecom wet mag een simpele nummeroverdracht hoogstens één werkdag duren, en geen 2 maanden 🤔.
Volgens dezelfde wet heeft @RobbeV ook recht op een schadevergoeding van 3 EUR (of soms 5 EUR) per dag vertraging. Deze vergoeding moet aangevraagd worden bij de nieuwe operator (ook als het probleem bij de oude operator ligt), binnen de 6 maanden na de overdracht.
@Ex-Netweter wat betreft het doorschakelen naar de gsm, moet ik je erop wijzen dat er 2 mogelijkheden zijn, namelijk:
1. forwarden gebeurd bij Telenet zelf, hierdoor zal path veranderen en dus geen extra route genomen worden.
2. het signaal komt tot op je telefoon of centrale en zal daar een extra route nemen door een forwarding te doen naar je gsm.Bij de 2de optie zal er inderdaad een extra route zijn, namelijk van de beller naar Telenet, van Telenet naar uw thuis telefoon en dan nog eens van de thuistelefoon naar je gsm.
Als je callforwarding gebruikt bij Telenet zal de forwarding reeds gebeuren bij Telenet zelf en zal hierdoor de router veranderen en is er geen extra router nodig. Het zal iets anders zijn als je bijvoorbeeld nog een PABX centrale hebben of voip gebruikt.
Forwarden is geen optie. Zowel GSM als telefoon moeten apart beschikbaar zijn. Het zou dan ook jammer zijn dat Telenet dit zou zien als de 'oplossing'. De vaste lijn moet gewoon beschikbaar zijn en men moet dit dan ook gaan oplossen. Er is nu voor de 3x een dossier opgemaakt...
@Ex-Netweter schreef:
@kristofDW schreef:je kan eens proberen om al je oproepen naar je gsm te forwarden. Dit heeft een andere route en misschien werkt dit wel.
Een doorgeschakeld gesprek heeft geen andere route, maar een extra route.Het gesprek moet eerst aankomen bij Telenet, voor Telenet het kan doorschakelen ...
@Cru schreef:als je VAN Proximus komt naar telenet en enkel telenet gsm nummers kunnen jou opbellen
fout in order (nummeroverdracht)
> communicatie tss prox en telenet, nummer staat al actief bij telenet maar Proximus heeft dit nog niet vrij gegeven
Indien nummer nog niet vrijgegeven door PX mocht Telenet het nummer nog niet actef gezet hebben op hun systeem.
Maar voor de klant maakt het helemaal niets uit waar de fout zit of wie iets verkeerd gedaan heeft: @RobbeV is nu klant van Telenet en het is dus Telenet die dit probleem dringend moet oplossen!
Volgens de telecom wet mag een simpele nummeroverdracht hoogstens één werkdag duren, en geen 2 maanden 🤔.
Volgens dezelfde wet heeft @RobbeV ook recht op een schadevergoeding van 3 EUR (of soms 5 EUR) per dag vertraging. Deze vergoeding moet aangevraagd worden bij de nieuwe operator (ook als het probleem bij de oude operator ligt), binnen de 6 maanden na de overdracht.
welja nummeroverdracht dien je 3 dagen op voorhand aan te vragen, bij installatie staat alles klaar in order
> installatie klaar? > tech start nummeroverdracht
soms blijft dit hangen of loopt er gewoon wat mis
fenomeen: klant kan enkel opgebeld worden door TLN nummers (heb op mijn werk gsm beide operatoren, al vaak getest)
maar soit, moet in orde komen als er achterliggend wat mis is
> telefoon zit toch aangesloten op modem Telenet he?