Beantwoorden
LH1
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! It's your first party! Hi there!

Onbekende oproepen vanuit het buitenland

Onbekende oproepen uit buitenland

0 Likes
17 reacties
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Onbekende oproepen vanuit het buitenland

@LH1 

Ik weet niet wat het probleem is, maar je mag in geen geval terugbellen.

Terugbellen kan u veel geld kosten.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Theo2
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 602
Like a journalist. Opgeruimd staat netjes! Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij?

Onbekende oproepen vanuit het buitenland

Vandaag was het Portugal gisteren Spanje en Griekenland... geblokkeerd op mijn GSM.

Ik weet ook niet wat anders.

0 Likes
francis50
Freshman Veelweter
Berichten: 206
Full speed writing! Even demarreren... Topicvreter! Warming up?

Onbekende oproepen vanuit het buitenland

En gewoonlijk als je opneemt hoor je het volgende

Hello i'm calling from Microsoft and .............

direkt toegooien en zeker niet terug bellen.

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Onbekende oproepen vanuit het buitenland

@Theo2  hier een link  wat te doen te geen dit soort ongewenste oproepen.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Onbekende oproepen vanuit het buitenland

@patrick37 

De oplichters tonen telkens een ander nummer van waar ze zogezegd bellen. Dus een nummer blokkeren heeft niet veel zin. Als je echter gestalkt wordt door een welbepaalde persoon, dan heeft het wel zin.

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Onbekende oproepen vanuit het buitenland

Gisteren hebben ze bij Telenet nog meldingen ontvangen over dit soort oproepen. Zoals hierboven aangegeven mag je deze calls negeren en geef je geen persoonlijke informatie en leg je best zo snel mogelijk de telefoon neer.

 

Dit zijn phishing calls, meer info over phishing vind je hier.


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Theo2
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 602
Like a journalist. Opgeruimd staat netjes! Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij?

Onbekende oproepen vanuit het buitenland


@francis50  schreef:

En gewoonlijk als je opneemt hoor je het volgende

Hello i'm calling from Microsoft and .............

direkt toegooien en zeker niet terug bellen.


Dit is een andere die ken ik wel , nu leggen ze echter zelf in na één of twee keer bellen. Ze hopen dus dat je terug belt... Dat doen we dus niet...

0 Likes
Theo2
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 602
Like a journalist. Opgeruimd staat netjes! Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij?

Onbekende oproepen vanuit het buitenland


@janne_man  schreef:

De oplichters tonen telkens een ander nummer van waar ze zogezegd bellen. Dus een nummer blokkeren heeft niet veel zin.


Mijn persoonlijke statistiek is dat ze ze een keer of drie bellen vanuit hetzelfde nummer.....Toen ben ik beginnen blokkeren en werd het minder😀

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Onbekende oproepen vanuit het buitenland

Ik heb op 14 en op 16 januari ook zo een oproep gekregen. De eerste was van +34 902 58 06 09 en de twee van +34 902 58 08 14.

Bij het zoeken naar deze nummers ben ik op deze pagina terecht gekomen. Als ik daar zo een nummer ingeef dan zie ik dat ik niet de enige ben die naar deze nummers zoekt en dat er ook meldingen zijn dat dit nummer 'scam' oproepen zijn (oproepen met de bedoeling terug te bellen naar een betalend nummer). 

@Suzy eerst en vooral sorry dat ik zo laat ben als je weekend al begonnen is (ik zal rustig wachten tot maandag). Kan Telenet bij melding van de klanten oproepen naar deze nummers blokkeren? Indien ja hoe kan dat gemeld worden. Indien neen, is er een andere instantie in België die de bevoegdheid heeft om de blokkering op te leggen aan de operators en waar kan dat dan gemeld worden? 

0 Likes
francis50
Freshman Veelweter
Berichten: 206
Full speed writing! Even demarreren... Topicvreter! Warming up?

Onbekende oproepen vanuit het buitenland

Gewoonlijk laten ze éénmaal rinkelen en dan denk je dat iemand je wilt bereiken en ja sommigen zijn zo gefocust om terug te bellen en hangen ze.

+34 is trouwens Spanje dacht ik

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Onbekende oproepen vanuit het buitenland


@janne_man  schreef:

...

@Suzy eerst en vooral sorry dat ik zo laat ben als je weekend al begonnen is (ik zal rustig wachten tot maandag). Kan Telenet bij melding van de klanten oproepen naar deze nummers blokkeren? Indien ja hoe kan dat gemeld worden. Indien neen, is er een andere instantie in België die de bevoegdheid heeft om de blokkering op te leggen aan de operators en waar kan dat dan gemeld worden? 


@janne_man ik ben je niet vergeten hoor. 😉 Heb dit maandag nagevraagd en momenteel wordt dit bekeken door het Fraude-team binnen Telenet. Zodra ik de nodige info heb, laat ik het zeker hier weten. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
Theo2
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 602
Like a journalist. Opgeruimd staat netjes! Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij?

Onbekende oproepen vanuit het buitenland

Volgens mij zijn daarvoor al verschillende apps, zowel voor iPhone als Androïd.

Ondervinding heb ik er niet mee. Het is bij mij terug rustig geworden.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Onbekende oproepen vanuit het buitenland


@janne_man  schreef:

Ik heb op 14 en op 16 januari ook zo een oproep gekregen. De eerste was van +34 902 58 06 09 en de twee van +34 902 58 08 14.


De nummers die je hier vermeldt (Spaanse prefix 902) zijn zogenoemde "niet-geografische" nummers. Te vergelijken met de Belgische 078 nummers. Deze nummers worden in Spanje veelvuldig gebruikt door call centers en klantendiensten.

 

Net zoals de 078 nummers werden die nummers in het leven geroepen om klanten de mogelijkheid te bieden om goedkoop naar de klantendienst te kunnen bellen (In België waren 078 gesprekken aan het "zonetarief", in Spanje waren 902 gesprekken aan een vast tarief, ongeacht of je nu vanuit Madrid (91) of Barcelona (93) belde: de prijs lag tussen het zonaal tarief en tarief voor buiten de provincie.

 

Met de opkomst van vaste belbundels viel dit voordelig tarief weg: net zoals de 078 nummers in België, waren de 902 oproepen in Spanje niet inbegrepen in de belbundels. Maar daar heeft Europa een stokje voor gestoken en de operatoren verplicht om oproepen naar niet-geografische nummers gelijk te stellen als "nationale" oproepen, en dus (sedert vorig jaar) inbegrepen in de belbundels.

 

Om een lang verhaal kort te maken: ik zie geen enkele reden waarom terugbellen naar +34 902 58 06 09 of +34 902 58 08 14 "heel veel" geld zou kosten, zoals hier soms beweerd wordt.

  •  een oproep naar +34 902 xxx kost even veel als een oproep naar gelijk welk Spaans (vast nummer).
  •  Als je het Telenet "Freephone Europe" tarief hebt, dan zijn alle gesprekken naar Spanje (vast en mobiel) in de 2.000 minuten belbundel (daluren).

PS. Dat neemt niet weg dat het vervelend is om dergelijke "ping oproepen" te ontvangen ☹️.

 

Kan Telenet bij melding van de klanten oproepen naar deze nummers blokkeren? Indien ja hoe kan dat gemeld worden. Indien neen, is er een andere instantie in België die de bevoegdheid heeft om de blokkering op te leggen aan de operators en waar kan dat dan gemeld worden? 


  1.  Telenet blokkeert geen oproepen naar individuele nummers. Klanten kunnen dat zelf doen indien ze over een toestel beschikken die (uitgaande) nummers blokkeren.
  2.  Telenet blokkeert geen (inkomende) oproepen van individuele nummers. Je kan bij Telenet wel een blokkering van anonieme oproepen aanvragen. Ik denk ook niet dat Telenet zomaar bepaalde telefoonnummers mag blokkeren (zelfs als die vanuit het buitenland komen). Telenet is gewoon verplicht van de gesprekken die op hun netwerk binnenkomen te termineren.
  3.  De enige instantie die bevoegd is voor het melden van ongewenste oproepen (en de identiteit van de beller te achterhalen) is het BIPT, maar die bevoegdheid beperkt zich tot Belgische nummers (vb in geval van stalking).
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Onbekende oproepen vanuit het buitenland

@Ex-Netweter 

Niet elk nummer zal veel kosten bij terugbellen. Maar er zijn oproepen die terugbellen uitlokken. Die zou ik toch niet vertrouwen. Bijkomende vraag: waarom zou je terugbellen als je de beller niet kent en geen oproep verwacht. Simpel gezegd: zij hebben mij nodig, dat ze zelf bellen.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes