Beantwoorden
NetwerkSukkel
Professional Beetjesweter
Verander-je-wachtwoord-dag Complimentendag Follow the reader, reader! Leesbeest!

Opgepast met dataverbruik in het buitenland

Ik beschik over Oneup for 2 + data simkaart.

Wij reizen met de caravan en zijn gemiddeld 3 à 4 maanden in Frankrijk.  Caravan = een grote kooi van Faraday, dus om de ontvangst te verbeteren heb ik een mifi-router met buiten antenne geïnstalleerd.  De data simkaart zit dus daarin gemonteerd. Tot verleden jaar had ik One en kon ik dus tot 80 GB (2 mobiele nummers) verbruiken zonder problemen.

Nu ik overgeschakeld ben op Oneup echter, wordt van zodra ik 40 GB verbruik heb alles daarboven extra betaald! Dat wil dus zeggen dat ik verplicht ben om op een gegeven ogenblik mijn sim kaartje uit mijn telefoon te halen om in mijn mifi te plaatsen, waardoor ik natuurlijk niet meer telefonisch bereikbaar ben!

Volgens mijn laatste aanrekening heb ik in totaal 68403,516 MB internet verbruik, waarvan men mij onder roaming 4325,752 MB aanrekent voor € 7,9228  !

Volgens de infofiche heb ik recht aan 40 GB per mobiel nummer, dus in mijn geval is dat toch 80 GB in totaal, ik betaal toch voor een 'BUNDEL' (staat duidelijk op de factuur), en toch rekent men mij bovenstaand bedrag aan, of ik moet zoals in de prehistorie om de haverklap van sim kaart gaan wisselen.

Tot verleden jaar met mijn One abo werkte dat perfect tot die 80 GB !

Dus mijn rekening is geüpgraded, maar mijn service is gedowngraded...

Verder 1, terug volgens de infofiche wordt alles boven de 40 GB aangerekend aan 0,00155 €/MB (incl BTW), wat dus ook niet klopt met mijn 4325,752 MB die men aanrekent aan € 7,9228 of maak ik ergens een fout?   4325,752  x 0,00155 = 6,705 ??   En dan te bedenken dat ik in Frankrijk voor €10 zomaar 140 GB kon krijgen... Dus zoek ik beter een goedkoper mobiel abo en koop ik data in het buitenland!

Verder 2, op het portaal 'My Telenet' wordt gewoon BEDROG gepleegd.  Toen ik ging kijken naar mijn verbruik, stond daar doodleuk "Alles ok, je verbruik ziet er prima uit", en pas na verder klikken, dus 3 schermen verder stond vermeld dat men mij €7 extra ging aanrekenen!

Verder 3, in januari heeft men dit mij ook al eens geflikt. Toen ben ik naar 2 Telenet centers geweest om uitleg te vragen... Bij de eerste zei men dat het verbruik moet beneden de 40 GB blijven, terwijl bij de tweede men onmiddellijk zei, "dit klopt niet" en ik mijn extra betaalde roamingkosten terug kreeg !  Moet ik dan werkelijk telkens in de rij gaan staan om te krijgen waar ik recht op heb?  Ik ben er zeker van dat heel veel vakantiegangers hetzelfde zullen tegen komen met dit zogezegd verbruik per kaartje... Toch een mooie meeropbrengst voor Telenet...

Wat is dit toch allemaal... hoe moet een mens hiermee omgaan?

Misschien wachten op die vierde telecom operator? (als die al geen afspraken onderling gaan maken)

Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: Opgepast met data verbruik in buitenland

0 Likes
9 reacties
LordCoeCoe
Professional Meerweter
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Ik denk dat je de regels niet goed gelezen hebt. 

40 GB Data buiten België in de EU per NORMALE simkaart.

40 GB Data buiten België in de EU per Data simkaart.

Je gebruikte 80 GB met de Data simkaart dus dat is normaal dat je extra betaalt (of heb ik jouw post verkeerd begrepen?).

Dus Telenet is correct. 

De prijzen zijn mogelijk fout, dus stuur maar een mail naar de klantendienst. 

Niemand biedt een Data only simkaart aan met hun abonnement. De goedkoopste is denk Mobile Vikings met 8GB/ €15 dus geen hoop hebben dat iemand plots een Data simkaart gaat aanbieden.

Ik ga eerlijk zijn, bijna niemand gebruikt hun data simkaart zoals jij. De meesten gaan gewoon op vakantie voor een paar weken en gebruiken hun normale simkaart en dan nog zullen ze moeilijk ZO VEEL data gebruiken op vakantie.

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Organisatietalent! Topic held(in)!

@LordCoeCoe  Hij had met zijn onze abbo nog de vroegere opties van data van de simkaart en data van de data kaart dat telde voor een gezamenlijke pot van 80GB in het buitenland, 

doordat die naar one up is gegaan is die in de nieuwe regelgeving gekomen van de data per simkaart zonder gezamenlijke pot, 

toen die veranderd had moesten ze dat gemeld hebben, kan zijn dat dit niet gemeld is geweest, 

dus nu zit die met extra kosten omdat niemand hem dit heeft verteld of die dat niet meer weet.

mobileviking is 15€ voor 15GB 😉

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Fiber: 8500/2400
0 Likes
LordCoeCoe
Professional Meerweter
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Ik had het over de Data-only simkaart van Mobile Vikings.

https://mobilevikings.be/nl/offer/only-data/

Ze hadden het hem moeten vertellen. Telenet hoort hem een SMS en mail te sturen als hij plots boven zijn limiet zit.

0 Likes
WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

@NetwerkSukkel  schreef:

Ik beschik over Oneup for 2 + data simkaart.

Wij reizen met de caravan en zijn gemiddeld 3 à 4 maanden in Frankrijk.  Caravan = een grote kooi van Faraday, dus om de ontvangst te verbeteren heb ik een mifi-router met buiten antenne geïnstalleerd.  De data simkaart zit dus daarin gemonteerd. Tot verleden jaar had ik One en kon ik dus tot 80 GB (2 mobiele nummers) verbruiken zonder problemen.

Nu ik overgeschakeld ben op Oneup echter, wordt van zodra ik 40 GB verbruik heb alles daarboven extra betaald! Dat wil dus zeggen dat ik verplicht ben om op een gegeven ogenblik mijn sim kaartje uit mijn telefoon te halen om in mijn mifi te plaatsen, waardoor ik natuurlijk niet meer telefonisch bereikbaar ben!

ONE en ONEup hadden in het begin een gedeelde datapot, daardoor kon je inderdaad 80GB gebruiken in Europa als je 2 nummers had. Dit is vorig jaar (bij de intruductie van de 5GB optie) veranderd naar individuele databundels; waarbij de datasim ook een eigen datapot had. 2 nummers + 1 datasim krijgen dus elk 40 GB, maar dit is dus geen gedeelde datapot meer. Meer info:  Vanaf nu ook 5GB simkaart in ONE(up) vanaf 2e simkaart - De Netweters  

Klanten die geen wijzigingen doen aan hun abonnement blijven de "oude" ONE(up) behouden. Jij hebt recent dus een aanpassing/upgrade gedaan, waardoor je dus geen gecombineerde datapot meer hebt.

@NetwerkSukkel  schreef:

Verder 1, terug volgens de infofiche wordt alles boven de 40 GB aangerekend aan 0,00155 €/MB (incl BTW), wat dus ook niet klopt met mijn 4325,752 MB die men aanrekent aan € 7,9228 of maak ik ergens een fout?   4325,752  x 0,00155 = 6,705 ??   En dan te bedenken dat ik in Frankrijk voor €10 zomaar 140 GB kon krijgen... Dus zoek ik beter een goedkoper mobiel abo en koop ik data in het buitenland!

Er is een verschil tussen de infofiche en deze pagina. Hier staat wel effectief 0,0018 wat overeen komt met wat je betaalt hebt. Hierover bestaat reeds een topic:  One - onbeperkt in EU - Pagina 2 - De Netweters  Ik vermoed dat de 0,00155 €/MB (incl BTW) van de infofiche eigenlijk excl BTW had moeten zijn.

Als je een hele maand in het buitenland verblijft, dan is 40 GB inderdaad snel op als je dat intensief gebruikt; daar kom je thuis immers ook niet mee toe. Het kan dus inderdaad geen slecht idee zijn om eens te kijken naar een lokale provider die je meer data kan geven. Meer info over de limiet: Alles over je ONE(up)-datasimkaart 

@NetwerkSukkel  schreef:

Verder 2, op het portaal 'My Telenet' wordt gewoon BEDROG gepleegd.  Toen ik ging kijken naar mijn verbruik, stond daar doodleuk "Alles ok, je verbruik ziet er prima uit", en pas na verder klikken, dus 3 schermen verder stond vermeld dat men mij €7 extra ging aanrekenen!

Dit kan je best eens aankaarten bij de klantendienst, ik zou het eerder foute info noemen en geen bedrog; maar dat is mijn mening.

@NetwerkSukkel  schreef:

Verder 3, in januari heeft men dit mij ook al eens geflikt. Toen ben ik naar 2 Telenet centers geweest om uitleg te vragen... Bij de eerste zei men dat het verbruik moet beneden de 40 GB blijven, terwijl bij de tweede men onmiddellijk zei, "dit klopt niet" en ik mijn extra betaalde roamingkosten terug kreeg !  Moet ik dan werkelijk telkens in de rij gaan staan om te krijgen waar ik recht op heb?  Ik ben er zeker van dat heel veel vakantiegangers hetzelfde zullen tegen komen met dit zogezegd verbruik per kaartje... Toch een mooie meeropbrengst voor Telenet...

"Verder 3" waarschijnlijk is er varwarring bij de mensen in de winkel over de verandering die ik hierboven uitgelegd heb. En om eerlijk te zijn, kans is groot dat je op de site van Telenet ook nog de verourde info zal terugvinden op sommige plaatsen.

@NetwerkSukkel  schreef:

Wat is dit toch allemaal... hoe moet een mens hiermee omgaan?

Misschien wachten op die vierde telecom operator? (als die al geen afspraken onderling gaan maken)

Vooral rustig blijven? De info die Telenet verschaft is misschien een beetje verwarrend; maar dus kort samengevat:

• Jouw EU data limiet is 40 GB omdat je in de vernieuwde ONEup zit (geen gedeelde datapot): staat ook duidelijk vermeld: 
  • EU roamingtarief buiten bundel: 0,0018 €/MB (incl BTW)

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

@LordCoeCoe  schreef:

Ze hadden het hem moeten vertellen. Telenet hoort hem een SMS en mail te sturen als hij plots boven zijn limiet zit.

Ik ga er vanuit dat die SMS naar de datasim verstuurd is; maar wie checkt er op z'n MiFi toestellen de binnenkomende SMS'en?

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
0 Likes
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Grappig

Ik dacht dat je met een datasim niet alleen niet kon telefoneren, maar ook geen sms sturen/ontvangen.

Maar ik heb het zopas eens getest en een SMS verstuurd naar een Datasim nummer, dat in een Fritz!Box LTE gebruikt wordt.

En warempel, de sms is aangekomen (de tekst staat in de logfile).

test datasim.png

Dat wil dus ook zeggen dat je perfect kunt Whatsappen (en bellen/videobellen) via Whatsapp met een dataSIM (in een Tablet bijvoorbeeld), gezien de verificatiecode per sms wel aankomt (voor zover ik mij herinner was dit vroeger niet het geval).

@LordCoeCoe  schreef:

ik ga eerlijk zijn, bijna niemand gebruikt hun data simkaart zoals jij. 

Bij niemand? Ik zou zeggen bijna iedereen? Dat is toch het grootste nut van een datasim, om deze te gebruiken in een toestel zoals een LTE router?

Hier zit een datasim (onbeperkt = 300GB binnenland) in een Fritz!Box LTE, waar we internet hebben op een 2de locatie (met voldoende snelheid en volume).

luc55
Freshman Meesterweter
De gouden postveer is voor jou Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia!

Vraag de tarief lijst op

Zeg dat je niet akkoord gaat over extra factuur van 7 euro vraag meer info hoe ze aan bedrag komen

Zorg altijd dat altijd een bewijs hebt  een e-mail hebt of whatsapp bericht

Het moet ook duidelijk zijn als je de info opvraagt dat het klopt is al een tijdje dat we hier lezen dat het niet klopt

of niet werkt (oeps probeer later nog eens )

Een vakantiegangers zal dit niet betalen en zeker als er geen waarschuwing sms komt

en die stelt een limiet in dan stopt het om geen extra kosten te maken

Komt er geen akkoord neem contact met de ombudsdienst telecom

Iedereen weet dat je goedkoop een sim kaart in land kan kopen je moet zien of dat voor jouw interessant is

Zoal je zegt vroeger geen probleem nu wel door een aanpassing is er iets niet juist

0 Likes
Suzy
Community Manager
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! Tag away, my dear! TAGGING MASTER!

We hebben alvast intern doorgegeven dat de prijs voor dataverbruik buiten bundel in de EU op de tarievenpagina en de infofiche (ONEup for 2) niet dezelfde zijn. Lijkt inderdaad om een foutje te gaan. Bedankt om dit te melden @NetwerkSukkel

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager

flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@luc55  schreef:

Vraag de tarief lijst op

Zeg dat je niet akkoord gaat over extra factuur van 7 euro vraag meer info hoe ze aan bedrag komen

Zorg altijd dat altijd een bewijs hebt  een e-mail hebt of whatsapp bericht

Dit is toch allemaal een beetje overroepen?

De discussie gaat niet over 7€, maar over het verschil tussen 0,00155 €/MB of 0,0018 €/MB (dus over 7,92€ versus 6,71€🤔

Gaan we hiervoor naar de ombudsman gaan?

Het hoofdprobleem is eigenlijk:

• dat een tariefwissel (One naar OneUp) de oorzaak is dat er anders gerekend wordt (aparte volumes i.p.v datapot). 
  • dat de info op "My Telenet" niet altijd duidelijk is (de "Alles ok, je verbruik ziet er prima uit" boodschap).
  • dat er geen verwittiging komt bij het overschrijden van het buitenlands (datavolume), gezien een datasim niet verondersteld wordt om een SMS te ontvangen.

Dat het extra verbruik aangerekend wordt (punt 1) is volgens hun huidig tariefplan OK. Dus niets mis mee. Alleen, de info op de tarievenpagina en de infofiche moeten natuurlijk wel kloppen 🙄.

De laatste 2 punten zijn voor verbetering vatbaar, daar mag Telenet aan werken (vb verwittigen bij overschrijden van data ook sturen naar de hoofdgebruikerr (sms, mail, ...).

Via Mijn Telenet kan de klant zelf ook allerlei beperking instellen per SIM kaart (voorbeeld blokkeren bij verbruik buiten bundel)?