Beantwoorden
LordCoeCoe
Experienced Meerweter
Full speed writing! Topicwurm! De vlam zit erin. Al 25 duimen!

Per ongeluk data gebruikt in niet-EU land

Iemand heeft per ongeluk data gebruikt in een niet-EU land. Blijkbaar is de standaard limiet bij Telenet gewoon €60,5, de maximum standaard limiet volgens de EU-wetgeving.

kan ik misschien geld terug krijgen? 

Ik ben ook niet blij dat de standaard limiet gewoon de maximale limiet is in elke EU land I.p.v gewoon €5, erg belachelijk. 

11 reacties
patrick37
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

@LordCoeCoe 

Als je naar een niet EU land gaat is het beste je data af te zetten. Je weet al op voorhand voor je vertrekt waar je heen gaat dus weet je ook wanneer je ongeveer de EU uit zal zijn. Op dat moment voor je er uit bent de data af zetten en ook niet bellen indien het niet dringend is. Op die manier kan je dus je kosten besparen. Over een tijdje terug is er zelfs een email geweest met die vermelding vanuit Telenet om er op te letten. Maar die € 60,50 is wel een standaard gegeven. 

Scherm­afbeelding 2024-08-03 om 20.52.30.png

 Maar als je op beheren drukt kun je dit geheel uitzetten. 

Scherm­afbeelding 2024-08-03 om 20.53.32.png

 Of je misschien geld terug kan krijgen.... je hebt deze data immers zelf verbruikt. Je kan het proberen door contact te nemen met de klantendienst maar of je ze terug krijgt is de vraag. 

Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
WG94
Experienced Allesweter
De nieuwe Einstein! Krak Applaus voor jezelf! Champagne, lezer van het jaar!

Nog even aanvullen, normaal krijg je een SMS met de nodige informatie over de kosten op het moment dat je de eerste keer verbinding maakt met een provider in een ander land dan de vorige provider.

Dus ook dan ben je op de hoogte van de kosten.

Het zou wel handig zijn als smartphones een specifieke EU-roaming optie hadden, dan moet de gebruiker er helemaal geen rekening mee houden.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
patrick37
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

@WG94 

Het klopt wat je zegt maar ook heb ik het al meegemaakt dat er geen sms toekomt. Dus daar een beetje voorzichtig mee zijn , 99 keer gaat goed maar die ene keer is al fataal natuurlijk. 

Patrick37 | Krak
flip1953
Professional Allesweter
GP, kort voor Giga Poster! Applaus voor jezelf! Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Je kan ook de "Verbruikersmeldingen" activeren voor ieder GSM nummer in je abonnement (zelfs de DataSIM)

Dan krijg je een SMS als één van de GSM's in je abonnement bepaalde bedragen overschrijdt ...

Hier kan je ook 0€ aanvinken, je krijgt dan een sms van zodra je verbruik (buiten bundel) méér dan 0€ bedraagt, met andere woorden: onmiddelijk in een niet EU land ...

extra verbruik.png

luc55
Professional Allesweter
Jij Netweters wikipedia! Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij.

Uw telecomprovider moet u sowieso een melding sturen als uw toeslag 50 euro bereikt. Of een lager bedrag als u dat zo ingesteld hebt.

https://www.eccbelgie.be/themas/diensten-in-europa/bellen-en-surfen/roaming

Je moet kijken wat je ingesteld hebt dat telt  dat je de sms wel of te laat krijgt moet je niet aantrekken

igvfer
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

En omdat data verbruik zo snel gaat kan het zijn dat je verbruik ondertussen al hoger is opgelopen tegen de tijd dat je de sms ontvangt. En dan ben je gejost zoals ze zeggen.... En ik begrijp niet dat na 20 jaar en alle artikels die over dataverbruik in het buitenland die verschenen zijn in kranten, tijdschriften en andere kanalen dit nog altijd niet is doorgedrongen naar veel mensen dat je met je mobiel toestel zeer alert moet zijn in het buitenland. En dat niet alles in Europa ligt.

Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
flip1953
Professional Allesweter
GP, kort voor Giga Poster! Applaus voor jezelf! Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet?

@WG94  schreef:

Het zou wel handig zijn als smartphones een specifieke EU-roaming optie hadden, dan moet de gebruiker er helemaal geen rekening mee houden.

Het zou nog handiger zijn als Telenet de opties om niet-EU roaming apart uit te zetten zou aanbieden.

Nu zijn de instel mogelijkheden voor de SIM kaart zeer beperkt. Bij oproepblokkeringen buitenland zijn er maar 3 opties (blokkeer inkomende gesprekken, blokkeer uitgaande gesprekken, blokkeer data).

Bij Proximus heb je hier een zeer uitgebreid menu aan mogelijkheden, waarbij je aparte instellingen kan kiezen voor EU en buiten-EU.

Het moet voor Telenet perfect mogelijk zijn om onderscheid te maken tussen landen binnen de EU bundel, en landen erbuiten. Zodat de klanten voor vertrek naar het buitenland de juiste opties kunnen vrijgeven, en dus niet voor verassingen komen te staan bij terugkeer...

Ik zou zelfs verder gaan en roaming buiten EU per definitie uitzetten, tenzij de klant het uitdrukkelijk aanzet (opt-in).

@igvfer  schreef:

En omdat data verbruik zo snel gaat kan het zijn dat je verbruik ondertussen al hoger is opgelopen tegen de tijd dat je de sms ontvangt. En dan ben je gejost zoals ze zeggen.... En ik begrijp niet dat na 20 jaar en alle artikels die over dataverbruik in het buitenland die verschenen zijn in kranten, tijdschriften en andere kanalen dit nog altijd niet is doorgedrongen naar veel mensen dat je met je mobiel toestel zeer alert moet zijn in het buitenland. En dat niet alles in Europa ligt.

Dat is waar ... eigen schuld dikke bult ??

Maar je ziet dit soort klachten toch ieder jaar terugkomen, van mensen met onverwacht hoge facturen (passage door Zwitserland of Andorra, Griekse eilanden op een Turkse mast, etc).

Vandaar mijn voorstel aan Telenet om roaming buiten de EU apart te kunnen zetten.

luc55
Professional Allesweter
Jij Netweters wikipedia! Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij.

(En dan ben je gejost zoals ze zeggen )

De aanbieder is gejost die draait er voor op 

Elk jaar hoor ik zelfde verhaal  en bij de kleine aanbieders gebeurt dat niet of werkt je telefoon zelf niet meer

Er zijn klanten dat er een spel van maken omdat de zaken niet goed werken

Waarom dat nog niet opgelost geraakt geen idee

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

Veel uitleg over hoe het te vermijden, maar dat zijn vijgen na Pasen. Bel gewoon even naar de helldesk. Als het de eerste keer is dat zoiets voorvalt, dan zien ze het al eens door de vingers en krijg je het geld terug. Althans, dat is mijn ervaring.

Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
patrick37
Professional Superweter

Het zal ondertussen duidelijk zijn voor TS en weet wat te doen en ook in de toekomst. 

Patrick37 | Krak
janne_man
Professional Superweter

Ik begrijp het wel dat er nog zoveel onwetenden zijn. Kabel cutters, vastziiten in bubbels van (a)sociale media .... lis een bubbel waar er veel in leven. Dank zij de absurde keuze van enkel maar te krijgen waar iemand zogezegd geïnteresseerd in is. Dat iemand grote bedragen moet betalen is slecht nieuws, bespaar de mensen daarvan, geef hen brood en vooral spelen.