Beantwoorden
Dendjo-01
Freshman Weetjesweter
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Goed gevonden!

Switch in het buitenland tussen WIFI en 5G/4G

Ik ondervind sedert enkele maanden al connectieproblemen in het buitenland met als gevolg dat ik mijn Android niet op het scherm van mijn auto kan krijgen. Het volgende doet zich bv voor: ik vertrek in België met verbinding op mijn smartphone op WIFI en / of 5G. Mijn internet staat altijd op maar als die verbinding wegvalt schakelt die automatisch over op 5G of 4G. Geen probleem dus. In het buitenland, vandaag nog in Frankrijk, lijkt dit niet mee zo te gaan, dit in tegenstelling met vroeger. Vandaag bv naar Auchan in Rijsel gereden, geen probleem tot in Auchan. Als ik echter dan Auchan wil vertrekken is er geen verbinding meer, geen WIFI, maar ook geen overschakeling naar 5G of 4G. Ik moet dan mijn smartphone afzetten en opnieuw opstarten en dan wordt er 5G of 4G genomen. Tijdens het verlof in mei in Zuid-Frankrijk had ik constant die problemen. Telkens er internet was geen probleem, maar als die wegvalt geen overschakeling.

• Provider: Telenet
  • Smartphone: Samsung Galaxy S24 Ultra
  • Internet blijft altijd opstaan (moet ik trouwens doen om ook mijn sensor diabetes te volgen)

Wat zou de oplossing zijn voor deze vervelend situatie die zich vroeger niet voordeed.

Tags (2)
12 reacties
WG94
Professional Meesterweter
PhD in problem solving! Jij alziend oog. ;-) Jij bent geliefd! Jij bent een ware apostel.

Tenzij ik mis ben in hoe Android Auto werkt, heeft het verbinden met je auto toch niets te maken met je mobiele abonnement.

De combinatie van problemen doet me denken dat er iets mis is met je toestel.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Dendjo-01
Freshman Weetjesweter

Als ik geen WIFI heb of 5G/4G kan ik ook niet verbinden met Android auto. Het is de switch van WIFI naar 5G/4G die niet meer vanzelf gaat in Frankrijk bv zoals in België. Ik laat WIFI op mijn smartphone altijd opstaan. Als er geen WIFI gedetecteerd wordt, schakelt de telefoon automatisch over naar 5G/4G in België, in het buitenland niet meer (vroeger wel). Er zijn geen instellingen op mijn smartphone veranderd.

WG94
Professional Meesterweter
PhD in problem solving! Jij alziend oog. ;-) Jij bent geliefd! Jij bent een ware apostel.

Android Auto zou perfect moeten werken zonder 4G/5G, omdat deze verbinding maakt met een WiFi netwerk (in combinatie met Bluetooth) van je auto.

Het feit dat je dus zegt dat dat ook niet werkt, doet me vermoeden dat het niet zozeer een Telenet maar een toestel probleem is.

Al eens geprobeerd het toestel naar fabrieksinstellingen te zetten? Misschien heb je iets geïnstalleerd dat voor problemen zorgt

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
marcel3X
Experienced Meerweter
BINGO! De volle 100! Topicwurm! Goed bezig!

Ik snap niet wat je bedoelt met WIFI, de hotshot van je auto?

Ik heb draadloos Carplay in mijn auto, maar dat gaat altijd via 5G, snap niet waarom je naar WIFI moet overschakelen, totaal onduidelijk verhaal dit...

Dendjo-01
Freshman Weetjesweter

Misschien eens goed lezen wat ik schrijf. Als WIFI in het buitenland wegvalt is er geen automatische overschakeling meer naar 5G/4G waardoor de verbinding met Android Auto verbroken wordt. In België niet en in het buitenland vroeger ook niet. Ik heb geen instellingen op de smartphone gewijzigd. Het feit dat het probleem pas sinds enkele maanden optreedt én enkel in het buitenland geldt, heeft heel waarschijnlijk te maken met recente updates in de roaming-protocollen tussen Telenet en de Franse netwerkpartners (Orange F, SFR, Bouygues).

Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

Het verhaal is mij ook niet helemaal duidelijk. Je bedoelt de wifi verbinding tussen je GSM en het wifi-netwerk dat door de android-auto wordt aangeboden?
Normaal hoef je voor die wifi verbinding niets te doen of in te stellen. Deze wordt onderhandeld door de twee apparaten via een bluetooth verbinding.

De internet verbinding via wifi valt bij mij weg van zodra ik de oprit afrijd. De GSM verbindt de hele rit via 4G/5G.
Of heb jij een wifi internet accesspoint in de auto. Sommige modellen hebben dat. Het is dan ingebouwd, en maakt ook gebruik van een mobiele data 4G/5G verbinding, maar meestal met een contract via het auto-merk.. Dan is misschien daarvan het abonnement veranderd, en werkt roaming niet langer.

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
flip1953
Experienced Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

@Arnie  schreef:

Het verhaal is mij ook niet helemaal duidelijk. Je bedoelt de wifi verbinding tussen je GSM en het wifi-netwerk dat door de android-auto wordt aangeboden?
Normaal hoef je voor die wifi verbinding niets te doen of in te stellen. Deze wordt onderhandeld door de twee apparaten via een bluetooth verbinding.

De internet verbinding via wifi valt bij mij weg van zodra ik de oprit afrijd. De GSM verbindt de hee rit via 4G/5G.
Of heb jij een wifi internet accesspoint in de auto. Sommige modellen hebben dat. Dan is misschien daarvan het abonnement veranderd, en werkt roaming niet langer.

Ik denk dat ik het verhaal wel duidelijk begrijp:

• als hij met zijn GSM uit zijn woning komt, staat zijn GSM nog altijd op WiFi. Als hij dan naar zijn auto gaat, en zijn WiFi verliest, switcht zijn GSM automatisch naar Telenet 4G/5G. Dan kan hij probleemloos verder rijden met Android Auto
  • Hetzelfde scenario in het buitenland: hij is met zijn GSM verbonden met de WiFi van het hotel of vakantieverblijf. Van zodra hij in zijn auto stapt, verliest hij de connectie met de Wifi, maar zijn GSM verbindt niet automatisch met het mobiele netwerk (van de Telenet roaming partner)

Maar dat heeft natuurlijk niets met Android Auto te maken. 

Een GSM zonder netwerk kan perfect met Android Auto verbinden (via Bleutooth, en bij zommige modellen via de USB kabel). Je hebt geen WiFi nodig om Adroid Auto te gebruiken (voorbeeld om lokaal opgelagen muzien te beluisteren).

Het probleem is dus een probleem met zijn GSM (vergeet effe Android Auto).

• slechte 4G bereik van de Telenet roaming partner?
  • eens "vliegtuigmode" aan/uitschakelen (in plaats van de GSM tekens te moeten herstarten)?
  • mobiel internet vast instellen op de best geschikte lokale provider (waarmee Telenet een roaming overeenkomst heeft)?
  • andere tips?

In belgië heeft hij dat probleem niet om dat zijn Telenet SIM kaart, natuurlijk onmiddelijk het Telenet 4G/5G netwerk vindt 

flip1953
Experienced Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

@Dendjo-01  schreef:

Misschien eens goed lezen wat ik schrijf.

Ik denk dat iedereen goed probeert te lezen wat je schrijft, maar niet iedereen begrijpt het goed. Wees blij dat mensen proberen te helpen ...

@Dendjo-01  schreef:

Het feit dat het probleem pas sinds enkele maanden optreedt én enkel in het buitenland geldt, heeft heel waarschijnlijk te maken met recente updates in de roaming-protocollen tussen Telenet en de Franse netwerkpartners (Orange F, SFR, Bouygues).

Mooi, je hebt het antwoord dus zelf al gevonden?

marcel3X
Experienced Meerweter
BINGO! De volle 100! Topicwurm! Goed bezig!

Ik ga dagelijks de grens over bij Veurne, met Telenet en Carplay en er is niets veranderd met roaming, WIFI staat op automatisch zoals op iedere smartphone...

Dendjo-01
Freshman Weetjesweter

Inderdaad flip1953, jij hebt mijn verhaal begrepen. Wanneer WIFI in het buitenland wegvalt, gaat mijn smartphone (Samsung Galaxy S24 Ultra) niet automatisch naar 5G/4G, wat vroeger wel het geval was. Ik heb dit probleem ook in Nederland. Ik heb nochtans geen instellingen gewijzigd. Ik verneem ook van enkele andere mensen dat ze sedert enkele maanden hetzelfde probleem hebben. Ik herinner me dat ik op een Samsung van een aantal jaren geleden kon instellen dat er automatisch moest geswitcht worden tussen WIFI en 5G/4G. Deze instelling is nu niet meer te vinden. Ik vermoed dat er blijvend gezocht wordt naar WIIFI en daar blijft 'hangen' i.p.v. over te schakelen naar 5G/4G.  

Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

Het volledige verhaal inclusief android auto maakte de probleem omschrijving wat onduidelijk.
Het komt er dus inderdaad gewoon op neer dat je gsm in het buitenland met het internet connecteert wanneer wifi voorhanden is, maar niet naar 4G/5G overschakeld als wifi wegvalt.

@Dendjo-01  schreef:

Ik vermoed dat er blijvend gezocht wordt naar WIIFI en daar blijft 'hangen' i.p.v. over te schakelen naar 5G/4G.  

Dat is makkelijk te testen. Schakel even manueel wifi op de gsm uit.
Komt 4G/5G na enige tijd wel beschikbaar, of pas wanneer je terug met het Belgische netwerk van Telenet kan verbinden?
Kijk toch best even de instellingen na op je gsm, of herstart die een keer.

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

Als ik je goed begrijp: je bent aan het rijden, dan zal je smartphone geen wfi verbinding maken, maar wel overschakelen naar 4 of 5G. Je stopt ergens en daar maakt je smartphone weer verbinding met wifi? en verlies je de 4 of 5G verbinding? Is de oplossing dan niet om je wifi uit te zetten?