Beantwoorden
MichaelK
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Telenet mobile netwerk voor data en telefonie

Vorige week de sprong gewaagd naar Telenet One omdat we alles behalve GSM bij Telenet hadden en de databundel mooi oogde, maar...

Komende van Proximus is het mobile netwerk van Telenet 10 jaar terug in de tijd. Na enkele passages bij Mobistar en Orange steeds weer naar Proximus gegaan wegens goed netwerk en ook goede Roaming partners Duitsland en Nederland. Had gehoopt dat Telenet aan de vooravond van 2022 volwassener zou zijn met mobiele netwerk 🤭

Het probleem... en misschien kennen jullie een oplossing. De batterij zingt met moeite de dag uit, logisch want ontvangst is zwak, en VoLTE en VoWIFI werkt niet meer sinds de simkaart van Telenet insteekt. Onderweg zie je af en toe 'enkel noodoproep'   omdat masten niet overlappen of samengewerkt wordt met zwakke roaming partners. Ben regelmatig in NL en DE. Je mag dan 40 GB (20 in EU) data hebben je moet wel op een 4G net geraken 🙃 De SIM in een Telenet shop bij Auva ontvangen. Alle hulp welkom want alle settings in Samsung S9 al gedaan 

Tags (1)
0 Likes
15 reacties
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 496
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Telenet mobile netwerk voor data en telefonie

Ik herken je verhaal absoluut niet. De dekking van het Telenet netwerk is bijzonder goed te noemen en dat bevestigen ook de cijfers van het BIPT.

 

Daarmee wil ik niet ontkennen dat je misschien wat dekkingsproblemen kan ervaren. Maar om nu te zeggen dat we 10 jaar terug in de tijd gaan dat is toch een brug te ver. Als dat effectief je mening is dan staat er maar één ding voor je te doen...

 

Als veel mensen telkens ze onderweg zijn, alleen maar 'Noodoproep' zien zoals jij aangeeft dan zal dat ook wel resulteren in een laag cijfer van aangesloten abonnees. Maar dat is blijkbaar toch niet het geval. Waarschijnlijk is het netwerk voor deze abonnees dat toch vele malen beter dan jezelf aangeeft. 

 

Ik ga ook geregeld op zakenreisjes en deze gaan meestal verder dan Europa. Problemen met die zwakke roaming partners zoals je zegt ken ik eigenlijk niet. Nochtans hou ik mijn Telenet nummer in combinatie met een data eSIM steeds actief, ook in Azië.

 

En toch heb ik misschien een oplossing voor je...Telenet heeft immers een mooie pagina gemaakt omtrent VoWiFi en hoe je deze kan instellen met een geschikt toestel. Die pagina is betrekkelijk eenvoudig te vinden. Maar om het eenvoudig te houden geef ik je ze hier door.


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5189
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet mobile netwerk voor data en telefonie

@BillyX 

 

Ik heb hier toch al meerdere threads zien voorbijkomen die handelen over een triest gebrek aan verbinding in bepaalde streken van Europa (bvb streken in Italië), waar BE toeristen met een andere  BE provider geen probleem ondervinden.

De oorzaak zou dan liggen in welke BE provider heeft met welke EU provider overeenkomsten afgesloten voor roaming. Blijkbaar is dat niet voor iedereen hetzelfde. Je kan dan wel handmatig een andere EU provider instellen, die wel bereik heeft daar waar je bent,  maar dat valt dan niet meer binnen uw abo en je mag extra betalen.

 

Ikzelf ben enkele jaren geleden van provider veranderd voor de gsm, en dit op aanraden van de technische dienst van Telenet zelf, dit na meerdere contactnames en gezamenlijk overleg. Sorry meneer, wij kunnen niets voor u doen, wij kunnen u enkel aanraden om voor uw gsm een andere provider te zoeken".

 

En het is sedertdien niet verbeterd hoor, als de kinderen die nog steeds Telenet hebben voor de foon eens langskomen hebben ze geen bereik hier.

 

Die ellende is begonnen na de overname door Telenet van de Base masten. Voordien was het weliswaar niet schitterend maar wel doenbaar.

 

Ik woon in een randgemeente van Herentals, dat is nu niet bepaald midden in de brousse hé 😋


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 496
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Telenet mobile netwerk voor data en telefonie

Ik vind het wel wat sneu voor al de mensen die zich keihard inzetten in het constant verbeteren van het mobiele netwerk en dat dit door een slechte ervaring gewoon wordt afgekraakt.

 

Natuurlijk kan ik hier zelfs in ons Belgenlandje een plekje spotten waar ik geen ontvangst heb met Telenet. En natuurlijk kan ik hier een ander plekje spotten zonder ontvangst met Proximus. Zijn beide netwerken dan slecht? Neen natuurlijk niet. Wist je dat er trouwens dekkingsverplichtingen zijn voor EU landen en dat deze zijn opgenomen in de vergunningen voor netwerkexploitanten?

 

De EU-landen die hier zijn opgesomd hebben toch een bosrijk of heuvelachtig landschap. Dat confronteert de (lokale) operatoren met diverse hindernissen om steeds voor een optimale dekking te zorgen. Niet alleen de zendmasten zijn belangrijk, ook de keuze van jouw mobiel apparatuur is van invloed op de ontvangstkwaliteit. Er bestaat de dag van vandaag nog steeds geen label dat de zend- en ontvangstkwaliteit van mobiele toestellen aanduidt. Hopelijk heb je dus een goede aangeschaft.

 

Maar om gewoon steeds te zeggen dat een netwerk niet deugd zonder cijfers vind ik goedkoop. Er zijn genoeg onafhankelijke instanties die netwerken beoordelen. Daar kruipt ontzettend veel tijd en energie in en dit geeft een eerlijke beoordeling. 

 

Telenet heeft net zoals de andere operatoren roaming partners. Dit zijn er meestal meerdere in hetzelfde land. Jouw mobiel toestel zal afhankelijk van zijn configuratie het meest geschikte netwerk kiezen. Dus nogmaals jouw mobiel toestel, de software en modem software zijn hier uitermate belangrijk voor de 'correcte' keuze. Uiteraard kan je dit meestal zelf omzeilen door steeds een manueel een netwerk te kiezen. Maar omdat dit tijd- en locatiegebonden is zou je dus steeds geregeld zelf het ideale netwerk moeten kiezen en die kennis (parameters) hebben we gewoonweg niet. 

 

Gelukkig bestaan er ook weer cijfers om te beoordelen hoe goed of slecht de roaming eigenlijk is. De EU publiceerde in maart 2021 nog een mooi Roaming Performance verslag hieromtrent.

 

Het gaat natuurlijk een beetje te ver om hier snel een conclusie neer te schrijven over dat verslag. Alles is afhankelijk van hoe je dekking in je eigen EU land is en met welk ander EU land je deze vergelijkt. Maar het belangrijkste is dat er een onafhankelijke kwaliteitscontrole is en dat het streng wordt opgevolgd. Maar uit het rapport kan je wel afleiden dat zeker 25% tijdens het roamen een slechtere kwaliteit had dan in eigen land terwijl de netwerkomstandigheden een betere kwaliteit konden aanbieden. Een eenvoudige conclusie van mezelf is dat inderdaad de netwerkoperatoren voorrang geven aan hun eigen lokaal cliënteel. Ergens ook begrijpelijk.

 

Gelukkig heeft de EU een nieuwe roamingverordening ingenomen. Deze gaat van start op 1 juli 2022 en loopt tot 2032. De pijnpunten die uit het 'Roaming Performance' kwamen zijn meegenomen in deze nieuwe verordening. Zo zit er een soort van verbindingskwaliteit mee in het nieuwe akkoord. Kortweg gezegd je mag als klant ervan uitgaan dat je dezelfde kwaliteit mag verwachten in het buitenland dan degene die je in het thuisland hebt. Uiteraard zijn er omstandigheden waar dit bv. niet kan maar in die situaties moet jouw operator dit ergens duidelijk gaan vermelden.

 

Telenet klanten die nu van 5G genieten zullen dit zeker en vast binnenkort ook merken bij de roamingpartners. Moest dit bv. niet kunnen omdat deze netwerkexploitant in dat land nog geen 5G heeft dan moet Telenet jouw daar duidelijk over informeren of een nieuw akkoord met een andere exploitant aangaan.

 

En zo zijn er nog andere afspraken in het roamingverorderning zoals de alternatieve noodcommunicatie, kosten bij niet-terrestrische netwerken,...

 

Kort gezegd 😉 ...Het is niet omdat je ergens een slechte ervaring hebt meegemaakt dat dit voor gans het netwerk telt. Er zijn genoeg onafhankelijke instanties die controleren ofwel aan alle voorwaarden zijn voldaan of niet. Een 100% dekking met een betrouwbaarheid van 100% bestaat nu eenmaal niet. We zijn jammer genoeg teveel verwend en klagen veel te graag.

 

Natuurlijk is jouw persoonlijke ervaring belangrijker en deze is gewoon afhankelijk van de plekken waar je het meest verblijft. Kies daarom dan ook bewust voor een operator die het meest geschikt is voor jouw situatie. 


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



MichaelK
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Telenet mobile netwerk voor data en telefonie

@BillyX 

 

Wat ik bedoel met 10 jaar terug in tijd is dat je hier vaak de GSM moet leggen zodat je ontvangst hebt. Dat had ik niet bij Proximus omdat die nu eenmaal meer dekking hebben in onze regio.  BIPT geeft hier ook een mindere dekking voor 4G.

 

Telenet had vroeger al zwakke Roaming partners dat zag ik frequent bij collega's. Maar intussen zijn we bijna 2022 en ook die partners zouden intussen betere netwerken. Often hebben. 

 

En wat VoLTE en VoWIFI betreft dat werkt niet meer sinds de simkaart van Telenet insteekt. De instellingen zijn dezelfde als voordien.

 

Daarom wat hulp nodig misschien heeft iemand de oplossing  😉

 

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5856
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet mobile netwerk voor data en telefonie

@MichaelK 

Persoonlijk kan en mag ik ook niet klagen over het netwerk ben er vandaag de dag zeker tevreden over en ook voor het bereik. 

 

Dat gezegd hebbende , als je VoWifi of VoLte op je kaart , je simkaart wil hebben , dan dien je eens de klantendienst te contacteren. Beste is via Messenger en dan dien je eigenlijk te vragen of VoWifi geactiveerd kan worden op je simkaart , op jou nummer.

 

Blijkbaar is dit geen geautomatiseerd proces waarom weet ik niet maar ik heb het toen ook gevraagd in de tijd. Niet lang daarna een bericht dat alles geactiveerd was en had ik VoWifi en VoLte. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
MichaelK
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Telenet mobile netwerk voor data en telefonie

@StefaanH 

 

Ik heb collega's vroeger zien sukkelen met die EU providers. Terwijl ik binnen aan het surfen was, weliswaar nog met Roaming kosten, moesten ze buiten naar verbinding zoeken. Had verwacht dat dit 6 jaar later niet meer zo erg zou zijn. Helaas. Waarschijnlijk is Telenet een te kleine speler om internaal goede Partnerschaft af te sluiten 

0 Likes
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 496
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Telenet mobile netwerk voor data en telefonie


@patrick37  schreef:

Dat gezegd hebbende , als je VoWifi of VoLte op je kaart , je simkaart wil hebben , dan dien je eens de klantendienst te contacteren…

 

Blijkbaar is dit geen geautomatiseerd proces


Ik hoor dit wel vaker op dit forum maar dat is niet mijn persoonlijke ervaring. Het werkt gewoon compleet automatisch. 

Net vorige week met een nieuw en met een nummeroverdracht werkend gekregen zonder tussenkomst van de klantendienst. 

Mijn ervaring is wel enkel met iPhones. Maar door deze instelling te activeren werkte het praktisch meteen. 


@MichaelK Als je echt vindt dat Telenet zwakke roamingpartners heeft dan moet je teruggaan naar de operator met sterke roamingpartners. 
Alleen wie zijn dan die sterke roamingpartners? 😉

 

Ontvangst in je woning is een factor waar geen enkele operator invloed op heeft. Zeker niet met de nieuwe isolatiematerialen (strengere isolatienormen) waar ook metaal zit in verwerkt. Je mag en kan een netwerk daar niet op beoordelen. Vandaar dat er ook nieuwe technieken zoals VoWiFi bestaan. Voorheen werd er zelfs gebruik gemaakt van repeaters met een binnenantenne of iets dergelijks. 

 


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5856
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet mobile netwerk voor data en telefonie

@BillyX 

Het was bij mij op een Iphone en dacht dat er daar ergens dus een probleem mee was. Dan de simkaart in een Samsung en ook toen geen automatische activering. Heb het wel opgelost gekregen daar niet van maar het valt idd op tussen de verschillende topics door dat het bij de ene direct automatisch gaat en bij een ander niet. Maar goed er zijn dus mogelijkheden om het wel geactiveerd te krijgen. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Telenet mobile netwerk voor data en telefonie


@BillyX  schreef:

@patrick37  schreef:

Blijkbaar is dit geen geautomatiseerd proces


Ik hoor dit wel vaker op dit forum maar dat is niet mijn persoonlijke ervaring. Het werkt gewoon compleet automatisch. 


Laat het ons zo verwoorden: ...

  1. In principe is VoWiFi/VoLTE op alles SIM kaarten geactiveerd, op voorwaarde dat je een supported toestel hebt. Met andere woorden: van zodar de klnat het activeert op zijn toestel zou het moeten werken.
  2. De ervaring (hier op Netweters) leert dat dit niet altijd het geval is, en er dus soms een tussenkomst van de Klantendienst vereist is. Maar dat zouden uitzonderingen moeten zijn.

Het kan ook niet anders.

Beeld je eens in dat iedere klant voor iedere SIM kaart en toestel de Helpdesk zou moeten bellen om VoWiFi te laten activeren, dat zouden miljoenen telefoontjes zijn. Gewoon onmogelijk 😊.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Telenet mobile netwerk voor data en telefonie


@BillyX  schreef:

Ik vind het wel wat sneu voor al de mensen die zich keihard inzetten in het constant verbeteren van het mobiele netwerk en dat dit door een slechte ervaring gewoon wordt afgekraakt.


Beste BillyX

Uit deze en andere posts blijkt dat jij een van die mensen bent die zich keihard bij Telenet inzetten om klanten gelukkig te maken. Very much appreciated 😊.

 

Maar je mag de kritiek van klanten dan ook niet zo persoonlijk nemen, en onnodig om je zo defensief op te stellen. De kritiek is niet bedoeld om collega's "af te kraken".

 

Maar je mag niet ontkennen dat er hier op Netweters toch af en toe gebruikers zijn die problemen hebben met het Netwerk

  1. in België binnenshuis (Er was onlangs nog zo'n topic waar de gebruiker zijn batterij zag leeglopen sedert de overschakeling naar Telenet - wat inderdaad grotendeels opgelost kan worden door VoWoFi/VoLTE, zoals je zelf adviseert).
  2. Roaming. Zie de vele klachten die er hier kwamen van klanten die in Italië grote problemen ondervonden met de 3-rangse roaming partners van Telenet 🤔.

Je kan dus toch niet beweren dat je het verhaal niet herkent ...

 


@BillyX  schreef:

 

@MichaelK Als je echt vindt dat Telenet zwakke roamingpartners heeft dan moet je teruggaan naar de operator met sterke roamingpartners. 

M.a.w: als je het hier niet goed vindt, ga dan maar op een ander ..

Beetje cru gezegd voor een Telenet medewerker 🤔.

En waarschijnlijk toch niet het offciële standpunt van Telenet 😊.

0 Likes
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 496
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Telenet mobile netwerk voor data en telefonie

@flip1953 Kijk….het is heel eenvoudig om een lastercampagne op te starten. Je moet het verhaal en feiten steeds van twee kanten horen. Hier hoor je enkel en alleen één kant en die is meestal negatief. Ik tracht mijn argumentatie steeds te staven met cijfers en onderzoeken. Maar zoals ik al vele malen eerder zei is de ontvangst persoonsgebonden door allerlei factoren.

 

Je mag het best cru vinden om iemand te adviseren om naar zijn gevoel terug naar een ‘betere’ operator te gaan. Maar dat is in feite het beste antwoord. Het is nu niet omdat iemand klaagt over zijn ontvangst dat er morgen in zijn omgeving extra zendvermogen geïnstalleerd gaat worden. 

Het beste wat je echt kan doen is verstandig een operator kiezen die voor jouw het beste uitkomt. 


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5189
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet mobile netwerk voor data en telefonie

@BillyX 

Net zoals @flip1953 apprecieer ik u en uw bijdragen hier want je hebt kennis van zaken en geeft goede uitleg.

Maar inderdaad, je pakt het soms wat te persoonlijk op en reageert ook navenant. Dat zou niet mogen vind ik. Geen enkele koe is hier heilig.

 

Wat ik hier nog aan wil toevoegen ivm VoWiFi: wat ik merk is dat het aantal toestellen dat bij Telenet "geschikt" is om VoWiFi te gebruiken vrij beperkt is tegenover andere operatoren. Dat heeft dus niks met de simkaart of het activeren te maken, het werkt gewoon niet op veel toestellen (die er wel geschikt voor zijn). Natuurlijk, wie een Apple of een Samsung heeft merkt daar niets van ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
MichaelK
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Telenet mobile netwerk voor data en telefonie

@BillyX 

Opletten wat je schrijft ik start geen lastercampagne. Niet zo defensief reageren. Het is niet mijn bedoeling om na 1 week al terug van provider te veranderen dan zou ik de vragen hier niet stellen. 

 

@StefaanH 

De VoLTE/VoWIFI werkte idd perfect op mijn Samsung S9. De instellingen zijn dezelfde alleen steekt er nu een simkaart van Telenet in. Kan voorlopig het probleem niet vinden. 

 

@flip1953 

Thanks 😁

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5189
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet mobile netwerk voor data en telefonie

@MichaelK 

 

De Samsung S9 staat in de lijst met de compatibele toestellen, het zou moeten werken voor u. Stel uw vraag eens aan de klantendienst via messenger of whatsapp. Dan hoef je niet aan de lijn te blijven hangen en men heeft dan bij Telenet ook even de tijd om het grondig na te kijken.

 

Ik heb met die werkwijze alvast positieve ervaringen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.