|
26.296
netweters
|
163.454
antwoorden
|
|
21.965
vragen
|
Telenet-klanten konden maandag door een 'technisch probleem' de gegevens van andere klanten zien in het MyTelenet-portaal. De impact was volgens de provider 'zeer beperkt', onder meer doordat het volgens de provider slechts twintig minuten duurde.
Klanten die maandag aan het begin van de middag inlogden op MyTelenet, konden hier de gegevens van andere klanten zien, hier waren gegevens zoals namen, telefoonnummers en adressen te zien. Rekeningnummers of andere financiële gegevens waren niet zichtbaar.
Inhoud gewijzigd door Suzy (admin) | Reden: commerciële informatie verwijderd uit inhoud
Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Telenet foutje
Telenet heeft het incident ook gemeld bij de Belgische privacyautoriteit.
Mijn vraag en misschien wel terecht: Heeft Telenet aan alle klanten dit incident gemeld in een mail?
Is er een persbericht op hun website en heeft Suzy dit hier ook gemeld?
Maar waarom moeten we altijd via de pers, zoals HLN of anderen dit vernemen?
link: https://www.totaaltv.nl/nieuws/telenet-lekt-door-technische-problemen-klantgegevens-/
I.i.g. niet per mail, toch niet algemeen. Ik las ergens (op Tweakers denk ik) dat sommigen wel een mail hebben ontvangen. Ik i.i.g. niet.
Dat lijkt me dan een goede zaak, niet?
Bedankt voor jullie bezorgdheid! We hebben volgende informatie door gekregen:
Maandag (16/03/2026 tussen 13u10 en 13:25) stond tijdens een kort tijdslot een technische parameter verkeerd op onze website/app. Hierdoor konden een beperkt aantal klanten tijdelijk de gegevens van een andere klant zien. Bankgegevens waren niet zichtbaar en ook aanpassingen doen of bestellingen plaatsen, kon niet. Gelukkig kon het probleem snel opgelost worden. We hebben geen aanwijzingen gevonden dat er gegevens zijn misbruikt of er komende maatregelen getroffen moeten worden. Conform onze procedure voor dataprotectie hebben we dit incident ook gemeld aan de Gegevensbeschermingsautoriteit. We begrijpen dat dit voor ongemak gezorgd kan hebben bij onze klanten en bieden hiervoor onze oprechte excuses aan.
Daarnaast kregen we de bevestiging dat de geïmpacteerde klanten persoonlijk geïnformeerd worden.
Daarnet hebben mijn vrouw en ik elk een e-mail gekregen van info@comm.telenet.be met een zogezegde bevestiging van een geplaatste bestelling van een smartphone.
Ze kenden ons e-mailadres, ons huisadres én ons klantennummer !!!!!!
Wij zijn niet gecontracteerd door Telenet, maar blijkbaar wel slachtoffer van het datalek.
Ik zou nu wel eens willen weten wat er écht allemaal gelekt is.
Dat is wel effectief een e-mailadres dat Telenet gebruikt voor klanten communicatie.
Men kan dat uiteraard spoofen, maar het kan ook echt afkomstig zijn van Telenet (die uiteraard je gegevens kennen). Je neemt dus best even contact op met de klantendienst als je de bestelling niet zelf plaatste.