Beantwoorden
Avanti
Experienced Weetjesweter
On a roll... A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

Verbruik buiten abonnement na 1 jaar vooruitbetaling

1000032615.jpg

1000032615.jpg

1000032614.jpg

1000032613.jpg

 Na het aanvragen van 1 jaar vooruitbetaling heb ik opeens mobiel verbruik buiten abonnement en zou ik teveel piek verbruik hebben bij mijn vast internet. Dit terwijl ik een one for one abonnement heb.

76 reacties
janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

Sorry, ik a niet akkoord met de schuld te steken op een automatisch systeem.  Systemen maken geen fouten. Mensen hebben fouten gemaakt en daarom komt er uit het systeem iets anders dan wat die mensen dachten. Gewoon gebrek aan deftige testen. Ongeacht wie iets fout gedaan heeft, Telenet draagt Telenet de volledige verantwoordelijkheid tegenover zijn klanten. Telenet is dus schuldig. Er wordt veel te gemakkelijk gezegd dat komt wel terug in orde. Er zijn mensen bij wie dat verschrikkelijke problemen kan geven. Zeker bij de grote meerderheid met domiciliëring.  Geld is plats van hun rekening verdwenen zonder dat ze het weten. Het kan voorkomen dat er daardoor onvoldoende op de rekening stond om een belangrijke doorlopende opdracht te kunnen uitvoeren. Sommigen zitten daardoor echt in de 💩. Tussen de twee evenwijdige kronkellijnen lijkt me water te zijn. Ik zie geen brug.
. Er zijn anderen die niet eens opmerken dat ze twee keer betalen. Ze denken dat een onderneming zoals Telenet zulke fouten niet maakt.  Ze durven niet te reageren tegen een groot bedrijf. Je mag al deze mensen niet de schuld geven van ze moesten dat maar zien en ze moesten maar reageren. Zij hebben initëel geen fout gemaakt. We gaan hier niet aan victim blaming doen. Als ook maar één klant zulke fout meldt, moet er direct een alarmbelletje afgaan bij Telenet. Systemen doen wat geprogrammeerd is (ook AI). Bij zo een melding moet direct nagegaan worden wat de parameters zijn die maken dat iets uit het systeem komt dat fout is. Uiteraard is daar deftige informatie voor nodig. Van bij de eerste melding weet men dat het gaan om iemand die een jaarbetaling gedaan heeft. In wat ik de klant met jaarbetaling bij wie het fout loopt verschillend van de klant waar het goed loopt. Dat kan toch niet zo moeilijk zijn om det na te kijken. Al vlug zal men zien dat het vanaf een bepaalde datum is. Wat soort verandering was het?  De eerste maatregel die moet genomen worden, is beletten dat het deze fout nog voorkomt en als dat niet tijdig kan, de gevallen die aan de bepalende criteria voldoen manueel nakijken voor het buiten gaan en manueel verbeteren zodat alles vlekkeloos verloop voor de klant.

luc55
Freshman Meesterweter
Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

Wat we weten is dat de facturen nog op einde 2024 gemaakt zijn

Daarmee wordt dit afgerond met deze bedrage van boekjaar 2024

Het geld is niet kwijt wordt van de rekeningen van 2025 gedaan

Op die vooruitbetaling krijg je een korting je zal dit enkel doen als het gaat

Mensen met geldzorgen houden elke dag hun rekening in de gaten en zullen hier niet zijn

De meeste zitten een budget aanbieder

En met een domiciliëring kan je met 1 druk op de knop het geld terug krijgen

Zie je het later je moet dat binnen de 5 jaar terug vragen via de bank is dat vlug terug gevonden de bewijzen

Moest dit voorvallen

janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

Als iedereen even geletterd en assertief is als jij zijn er inderdaad geen problemen.

Avanti
Experienced Weetjesweter

Janneman heeft 100% gelijk. Bij zo een fouten moet er ergens een belletje afgaan bij Telenet.

En met een druk op een knop mijn geld terugkrijgen? Ik heb nog zo geen knop gezien. Beter voorkomen dan genezen en ineens domiciliëring stopzetten.

Trouwens, waarom nog eens (teveel) betalen voor iets wat je al betaald heb bij het jaar vooruit betalen?

En telkens elke maand moeten melden om te crediteren? Sorry geen tijd en zin in en trouwens echt onnozel als je bedenkt dat alles reeds betaald is en dan moeten bedelen om je geld terug te krijgen!

luc55
Freshman Meesterweter
Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

Een domiciliëring stopzetten kan later extra kosten voor je beteken

Een rekening niet gezien of niet gekregen en loopt vlug op

janne_man
Professional Superweter

Zelfs voor digitaal geletterde en assertieve klanten kan zo'n fout ernstige gevolgen hebben.

Er zijn soms van die betalingen die tijdig moeten gebeuren en als dat niet gedaan is, kan dat zeer ernstige gevolgen hebben. Iemand heeft genoeg geld op zijn bankrekening en heeft een overschrijving gedaan met uitvoerdatum. Komt daar plots een domiciliëring die er geld afhaalt en waardoor er minstens 1 cent te weinig staat op de rekening. De geplande overschrijving zal niet uitgevoerd worden en je krijgt er zelfs geen bericht van. Uiteraard is dat toeval als dit allemaal samenvalt. Maar de kans dat je dit toevallig voorhebt is vele maal groter dan de kans die je hebt om de hoofdprijs te halen bij de EuroMillions. De spreekwoordelijke druk op de knop zal dat niet meer kunnen  goedmaken.

janne_man
Professional Superweter

Bij mij is de fout van de dubbele facturatie na jaarbetaling opgelost. Mijn rekening werd correct aangezuiverd.

luc55
Freshman Meesterweter

Bedankt om te melden is nog vlug opgelost zo te horen

En ze hebben alles volledig aangezuiverd mooie en vlug opgelost als het voor iedereen is

Heeft telenet het goed opgelost en mooie terugbetaling van alles

Peter2024
Experienced Beetjesweter
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Ze zijn er mee bezig zegt men. Bij mij is het nog niet opgelost de creditering is fout gegaan. Ik moet betalen en als ik vervolgena verder ga is alles betaald ?  De maand die nu bezig is is ook weer fout zie ik in mijn verbruik.

janne_man
Professional Superweter

Dat klopt niet. Je moet nooit iets betalen wat je al betaald hebt. Fouten en vergissingen kunnen gebeuren. Enkel al het protesteren van een factuur of aanrekening is voldoende. Wil je dat dwingend bekomen. Vrij eenvoudig, je hebt al een eerste keer een klacht ingediend bij Telenet en na redelijke termijn is dat nog niet opgelost. Stuur uw klacht door naar de Ombudsdienst Telecommunicatie. Klacht indienen doe je altijd schriftelijk (elektronisch) via het klachtenformulier van Telenet. Hier vermeldt Telenet al hetgeen je moet doen?

Avanti
Experienced Weetjesweter

Dat is heel goed nieuws. Alleen is het onderliggend probleem ook opgelost? Met andere woorden je verbruik klopt terug of beter gezegd je verbruik buiten abonnement.

luc55
Freshman Meesterweter

Hoe werkt dit systeem van vooruitbetalen staat er niet op de factuur 0 euro en de datum tot dan betaald

Of wordt er een bedrag afgetrokken elke maand

Nog niet gezien bij mensen dat ik ken of zelf genomen

janne_man
Professional Superweter

Of het volledig opgelost is of niet weet ik niet. Je moet wel een beetje vertrouwen hebben. Twee weken geleden heeft @FilipD geschreven dat @Suzy het probleem aangekaart heeft aan de achterliggende diensten en dat ze er bezig met zijn. De diensten weten ondertussen in welke richting moet gezocht worden.

Voorlopig beschouw ik mijn probleem al opgelost. Krijg ik toch nog een aanrekening voor iets wat ik al betaald heb, dan gaat er direct een klacht naar de ombudsdienst op basis van mijn klacht aan Telenet in januari. Het is immers hetzelfde probleem. Ik protesteer die rekening niet, want mijn eerste protest is geldig voor alle volgende met dezefde fout. Uw vraag voor bemiddeling aan de ombudsdienst moet niet enkel gaan om het eventueel terug te betalen (indien je het betaald zou hebben), maar ook een creditnota om de foute afrekening te neutraliseren en om deze fout niet meer te herhalen.

@luc55Iedereen met een One X for Y abonnement krijgt elk jaar een melding op zijn maandafrekening een voorstel tot een jaar vooruit te betalen. Indien je dat wenst dan moet je dat kenbaar maken via mijn Telenet. Als je wat verandert aan ja abonnement, dan vervalt de korting die je gekregen hebt en betaal je voor alle verlopen maanden de volle prijs. Voor zover de verandering gaat over je One, krijg je na (ik denk ) drie maanden opnieuw een aanbod tot jaarbetaling. Het aanbod is steeds 30 dagen geldig beginnende met de afrekeningsdatum.  In principe vervallen eventuele kortingen die je op je One abonnement zou gekregen hebben

luc55
Freshman Meesterweter

Ik heb het zien staan op mijn factuur maar de korting stelde niet veel voor

Door het jaar vooruit te betalen wat doen ze als de prijs stijgt gaat dat in bij de volgende jaar voorschot

Deze mensen dat nu 2 keer hebben betaald schuift het totaal toch op

Hoe wordt elke maand afgerekend of staat er tot datum x betaald

janne_man
Professional Superweter

Het is een correct en eerlijk systeem. Of de korting al dan  niet de moeite is, is een persoonlijke beoordeling. 

Als je een jaarbetaling doet dan geldt dat voor de twaalf maanden die vervat zitten in de periode op je afrekening jaarbetaling vb. van 1 februari 2025 tot 31 januari 2026. De enige afrekeningen die je nog krijgt gaat om zaken die er niet inbegrepen zijn.  Als voorbeeld: ik heb een gsm abonnement prijs volgens verbruik en daar krijg ik nog maandelijks een afrekening voor. Dat is net hetzelfde als een jaarabonnement op openbaar vervoer, krant, tijdschrift, ...

Dat er nu klanten zijn die onterecht een aanrekening gekregen hebben en die de onterechte aanrekening betaald hebben (mogelijk door domiciliëring) is een vergissing ten gevolge van iets verkeerd in het systeem. Vergissingen worden rechtgezet. De niet verschuldigde bedragen worden terug betaald. Ik ken de interne keuken niet van Telenet. Ik hoop (alhoewel dat mij niet aangaat) dat Telenet ondertussen zo slim geweest is om de populatie exact te bepalen waar het fout loopt en dat ze die afrekeningen eerst controleren en desnoods inhouden. Eerst de schade die aan derden, (de betrokken klanten) veroorzaakt wordt beperken en gelijktijdig de oorzaak van de fout zoeken en verbeteren.